שנת 2018 בהייטק הישראלי: 6.5 מיליארד דולר השקעות פרטיות. 12.5 מיליארד דולר אקזיטים

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון. צילום: עודד קרני

"אני מסתכל על ההיי טק הישראלי. השנה הייתה עוד שנה מוצלחת. 6.5 מיליארד דולר השקעות פרטיות, 12.5 מיליארד דולר אקזיטים. אומרים שזה מספר נמוך, אני חושב שצריך להסתכל אחרת. שני אקזיטים גדולים", אומר מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון בכנס רשות חדשנות השנתית.   

"12 מרכזי מו"פ רבל לאומיים הגיעו לישראל. אם אני מסתכל על המשימה של רשות החדשנות כפי שהוגדרה בידי קודמי: קידום חדשנות טכנולוגית כמנוף לצמיחה כלכלית בת קיימא. הסיבה שאנחנו חלק ממשרד הכלכלה כי זה מה שמעניין אותנו. אנחנו לא משקיעים במו"פ בסיסי כי הוא רחוק מצמיחה כלכלית. כדי לעשות את זה צריך לשמור על החדשנות הקיימת. הדבר השני למנף אותן ליתרון כלכלי דבר שלישי להסתכל על אתגרי הטכנולוגיה שיבואו עוד 10 שנים ולדאוג לתשתית כבר היום.

"השקענו 1.7 מיליארד שקל במענקים. 727 חברות. 1.17 מיליון בפרויקט. 450 הוקצו לחברות חדשות. סיירות תכנות התחילו לעבוד ביוני. מעבדות חדשנות נפתחו ב2018 בין היתר מעבדה של פרוטרום. פילוט מול משרדי הממשלה כדי לגרום לכך שהייטק ומשרדי הממשלה יהיו מחוברים. מינוף הלוואות – איך לגרום לחברות להישאר בישראל. דגש עצום על ייצור מתקדם אותו עשינו השנה.

"הדו"ח שלנו מדבר על פריצת גבולות החדשנות בכל הרבדים הקיימים. פתרונות למחסור בהון אנושי בהייטק. נושא כבד, לא נושא רק שלנו. משרד החינוך יש לו תפקיד מכריע, ות"ת מל"ג, יחידת התעסוקה. מה שאנחנו עושים זה את החלק שלנו. היזמות באותם מגזרים שלא מיוצגים בהייטק בפרופורציות שלהם באוכלוסיה. בנושא ההכשרה – סיירות התכנות. חוק שבות איך להחזיר אנשים מוכשרים. מומחים זרים – שיכולים לסייע להייטק בשכר כפול מהממוצע.

"נושא הפריפריה – שתי תכניות שהשקנו השנה. אחת אומרת יש מרכזים של כוח אדם איכותי שניתן להעסיק אותו וכדאי לחברות לפתוח סניפים בפריפריה. הדבר המשמעותי ביותר הוא לנצל את כוח האדם. הדבר הנוסף להסתכל בפריפריה מה העוגנים הקיימים: אקדמיה, תעשיה, יזמים, רשות מקומית. לקשור אותם ביחד ולפתח יזמות מקומית בפריפריה.

"הנושא הרחבה ועבודה מול משרדי ממשלה. החדשנות הישראלית לא תמיד מפעפעת לחיי היום יום שלנו. התכנית הזו הושקה ב2019. הרבה משרדי ממשלה. הרעיון הוא משרדי הממשלה מקצים אתר הרצה, חברות הסטארט אפ עושות פיילוטים באתרי הרצה האלה ויש רווח לשני הצדדים. לאותן חברות יש יישום שעובד מול רגולטור ומשרדי הממשלה נהנים מהחדשנות הישראלית בצורה ישירה.

"הטמעת חדשנות בתעשייה היצרנית. מופ"ת – זירת ייצור מתקדם אצלנו. אנחנו עובדים עם משרד הכלכלה. סך כל ההשקעה שלנו בתעשייה יצרנית הייתה 400 מיליון ש"ח. ארבע מעבדות חדשנות, חממת מזון בפריפריה, מו"פ בחברות מתחילות ותעשייה עילית."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית