דו"ח של הקונגרס - הסנקציות על איראן לא מהוות סיכון למשטר

גוף המחקר של הקונגרס פרסם לפני ימים אחדים דו"ח על יעילות הסנקציות שהושתו על איראן. ובכן, מסתבר כי הסנקציות עובדות, אבל לא ממש מאיימות על יציבות המשטר

https://twitter.com/JZarif/status/1063807826504675333

"סנקציות אמריקאיות נוצלו באופן נרחב על ידי המינהלות הבאות כדי לנסות ולהשיג שינוי בהתנהגותה של איראן. הסנקציות השפיעו בצורה ניכרת על כלכלת איראן ועל החלטות אסטרטגיות מרכזיות, אך לא השפיעו על פעילותה הממלכתית של איראן", נכתב בדו"ח שפרסם הקונגרס האמריקאי לפני ימים אחדים.

"במהלך 2012-2015, כאשר הקהילה העולמית התאחדה באופן יחסי סביב לחצים על איראן, כלכלת איראן התכווצה ב -9 אחוזים בשנה, יצוא הנפט הגולמי ירד מכ -2.5 מיליון חביות ליום (MBD) לכ -1.1 מיליון, ואיראן לא הצליחה לשים ידה על יותר מ -120 מיליארד דולר עתודות המוחזקות בבנקים בחו"ל.

"הסכם הגרעין הביא להתפתחות של כ-7 אחוזים בתל"ג האיראני בכל שנה בפרק הזמן הרלוונטי. לאחר יציאת ארה"ב מההסכם ושובן של הסנקציות, ערכו של המטבע האיראני ירד בצורה חדה, והתסיסה הכלכלית נמשכת, אם כי לא עד כדי כך שיש איום למשטר. "

הנתונים שהובאו לקונגרס מראים כי סין ממשיכה להיות הצרכן הגדול ביותר של נפט איראני עם 600,000 חביות ביום ואחריה הודו עם 200000 חביות ביום. נקודה נוספת היא אירופה. בעוד ארה"ב מפעילה לחצים על מדינות להדק את החנק על אירן, אירופה נוקטת בגישה הפוכה. ולא, הסנקציות האחרונות שהטיל האיחוד על אישים מהמודיעין האיראני אינן קשורות להסכם הגרעין. בפועל, גרמניה למשל הגדילה את הייצוא לאיראן לסך של 2.4 מיליארדי אירו בעשרת החודשים הראשונים של 2018.

דרך אגב, גם ארה"ב בעצמה לא ממש עצרה את הסחר עם איראן. לפי נתוני ממשלת ארה"ב היצוא בשנת 2018 לאיראן עמד על 409 מיליוני דולרים והיבוא על 67 מיליונים. עליה גדולה ביצוא לעומת 2017 שבה היצוא לאיראן עמד על 136 מיליוני דולרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית