דיבור צבאי עברי בכינון ישיר

צה"ל גייס לשירות חובה מילה חדשה "חופשון" במקום "אפטר" שהוצאה למילואים. מבזק לשוני על העברית הצה"לית לכבוד יום השפה העברית, שצוין השבוע במדינה -בטור השבועי של אפרים לפיד

 

צילום: דו"צ

הצבא הוא המסגרת החברתית היחידה בישראל בו חיים אנשים צעירים, בנות ובנים, בני עיר וכפר, מעדות שונות ואמונה דתית שונה, זה בצד זה מספר שנים ביחד, פועלים בסביבה מבצעית ומנהלית רשמית, אך גם מייצרים כל הזמן הווי חיים דינמי ומדברים בשפה עברית תקנית, אך גם בתוספת מונחים רבים שלא השתמשו בחיים האזרחיים, ממציאים מילות קוד ומילות סלנג – בקיצור – עברית שפה צבאית לוחמת וחולמת.

מילה נפוצה מאד בשנים האחרונות בצה"ל, שגם מנחיל אותה לאזרחים בהודעות הדובר, היא "להכיל". "מכילים את האירוע", נעשים צעדים שונים "להכיל את התקרית". פירושו – להגביל את הנעשה לתחום המצומצם בו הוא ארע ולא להרחיבו. בעבר אמרנו : "שולטים במצב". היום אנו מכילים אותו.

תמיד ידענו כי בצה"ל אוהבים לחדש מלים. מילה חדשה ב"שדה הקרב" של העברית הצה"לית היא סב"ר- מרחב סביבת רשת המוכר כל כך בלועזית סייבר ((cyber; צה"ל קבע בעבר את המילה אקשוב ל-סייבר. זו לא נקלטה ועתה פועלים במרץ להנחלת הסב"ר למשימות האיסוף, ההגנה והתקיפה של הממד החדש הזה בהוויה העולמית והצבאית.

מלים חדשות מהשנים האחרונות : אגבור – סינרגיה; להכווין, לכוון אמצעי לחימה למטרה; תכלול – אינטגרציה; הניעה   - מוטיבציה; המילה מפגע (Mefagea) מחליפה לעתים קרובות את המחבל מפעם; תיקוף  – לתת תוקף להשערה; תעדוף – לקבוע סדר עדיפויות; אסלמה – היא המילה בה משתמש המודיעין הישראלי לתיאור תהליך האסלאמיזציה בעולם הערבי.

אי אפשר להתעלם ממילה שגורה מאוד בעבודת המטה הצה"לית כיום: לחלוט. העניין חלוט, היינו עבר את כל שלבי האישורים (או לעתים הערעורים). אכן, מונח זה קיים בשפע גם בשפה המשפטית : פסק הדין חלוט , לא ניתן עוד לערעור. בצבא הוא מורחב לא רק לנושאים בעלי אופי משפטי.

בתחרות שקיים צה"ל בשנת 70 למדינה הוא העמיד לבחירת החיילים מונח עברי ל"אפטר", החופשה הקצרה המיוחלת של כל חייל. המילה שנבחרה ללוות את החיילים בפסק הזמן מהפעילות הצבאית היא "חופשון".

ואיך אפשר לדבר על העברית בצה"ל בלי הקיצורים העכשוויים, ובכן:

סכו"ם במערכת הביטחון הוא סיכול ממוקד; דל"ג – הוא הקיצור לדה לגיטימציה. זהו מאמץ חשוב שעושים בשנים האחרונות בישראל כדי להתמודד עם ניסיונות הערבים לפגוע במעמד הבינלאומי שלנו; טנ"א – הוא חיל הטכנולוגיה והאחזקה – השם המעודכן לחיל החימוש הוותיק; קמש"ר הוא קצין משאבי אנוש ראשי, שהחליף את המונח קצין שלישות ראשי. המונח קמש"ר שימש בעבר את חיל מודיעין השדה (קצין מודיעין שדה ראשי).

לראשי התיבות מ"מ שאנו מכירים בדרך כלל כממלא מקום, או מפקד מחלקה אנו למדים במילון הצבאי לקיצורים וראשי תבות כי יש 27 הגדרות כמו מכונאי מוטס, מבצעים מיוחדים, מושל מחוז ואפילו הממלכה המאוחדת (היא בריטניה הגדולה). אל תשכחו, כמובן, כי גל"צ הם גלי צהל אך בחיל הים זה הקיצור לגילוי צוללות, ודו"צ הוא לא רק דובר צה"ל כי אם גם דו-צדדי בתרגילים ולצערנו גם באש ידידותית הפוגעת בחיילינו.

על נושא המינוח הצבאי אחראית ראש תחום עריכה ומינוח בחטיבת תורת הקרב וההדרכה, רס"ן רעות גרוס. היא מפיצה מעת לעת אשגרים להטמעת המינוח הצבאי הנכון והשפה התקינה לפרסומים, לפקודות ולתכתובת הצבאית. האשגר – צהלשון מגיע לחיילים ברשת הצבאית וגם נכרך בספר היכול לשמש במסגרות הדרכה שונות. בשנת 2019 מתכוונים להוציא מילון מעודכן לקיצורים וראשי תיבות. במהדורות קודמות של מילון זה ב-1986 נכללו 1600 קיצורים, ב-2014 גדל המספר ל-4500. נראה עתה מה הניבו חמש השנים האחרונות.

ונסיים במה שהמילון לקיצורים צבאיים פותח: א"א הוא ראשי תיבות ל- 7 הגדרות החל מאוויר-אוויר, אור אחרון , איכות ואמינות. נאחל להנחלת העברית בצה"ל תוצאה מועילה בציון א א ! טוב מאוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית