הנשיא דונלד טראמפ הודיע על הוצאת כוחות ארה"ב מסוריה

הנשיא האמריקני צייץ כי כוחות ארה"ב ייצאו מסוריה. כעס על ההחלטה גם בקרב סנטורים רפובליקניים התומכים בנשיא ומגדירים את ההחלטה "צעד שגוי, אסון בהתהוותו"

כוח אמריקאי באזור צפון סוריה (צילום ארכיון: AP)

צוות מחלקת מדינה של ארה"ב ייצא מסוריה תוך 24 שעות, ואילו כוחות הצבא האמריקניים ייצאו מסוריה תוך 60 עד 100 ימים, כך החליטה ארה"ב. סנטורים רפובליקנים תומכי טראמפ מגדירים את החלטת הנשיא להוציא את הכוחות מסוריה "צעד שגוי, אסון בהתהוותו". ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם טראמפ בטלפון בנושא והגיב: "זו החלטה אמריקנית. נלמד את לוח הזמנים ואת צורת הוצאת הכוחות". הכורדים מגיבים: "זה צעד שכמוהו כתקיעה סכין בגב".

רשת CNN והעיתון וול סטריט ג'ורנל מדווחים כי הנשיא טראמפ הורה על הסגה מהירה של הכוחות האמריקניים מסוריה, והתכנון הוא לבצע נסיעה "מלאה ומהירה". כלי התקשורת בארה"ב מציינים כי החלטת הנשיא היא היפוכה של המדיניות האמריקנית המוצהרת. הנשיא צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי: "הבסנו את דאעש בסוריה, והרי זו היתה הסיבה היחידה לשהותנו שם בתקופת נשיאותו של הנשיא דונלד טראמפ".

ארה"ב תמשיך להחזיק כוחות צבא בעיראק שיהיו בעלי יכולת לתקוף גם בשטח סוריה, אומרים פקידים במשרד ההגנה. ואילו פרשני CNN אומרים כי יציאת כוחות צבא אמריקניים מסוריה היא שאיפתם של סוריה, איראן ורוסיה, והיא תמעיט את השפעת ארה"ב באזור.

ארה"ב מחזיקה  כיום בסוריה 2,000 לוחמים העוסקים בעיקר בהדרכה ואימון של כוחות צבא הנלחמים בדאעש, 'הצבא הסורי הדמוקרטי', הנתמך בידי ארה"ב ומונהג על ידי כורדים.

דובר הפנטגון קולונל רוב מנינג אמר: "כרגע אנו ממשיכים לפעול בתיאום עם שותפינו באזור", וכלי תקשורת מדווחים שיציאת הצבא תתחיל "קרוב ככל האפשר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם הנשיא טראמפ בטלפון על הנושא והגיב באומרו כי "זו החלטה אמריקנית וישראל תלמד את לוח הזמנים ואת צורת יציאת הכוחות. אנו נשמור על ביטחוננו וישראל תגן על עצמה בזירה זו".

סנטורים רפובליקניים בכירים, מתומכי הנשיא, הביעו מורת רוח מהחלטת טראמפ: סנטור לינדזי גרהאם הגדיר את ההחלטה "אסון בהתהוותו. המרוויחים הגדולים יהיו דאעש ואיראן". אדמירל ג'יימס סדביריס, לשעבר מפקד נאט"ו, אמר כי ההחלטה היא "משגה חמור והמרוויחים הגדולים ממנה יהיו איראן, רוסיה ואסד. צעד שגוי".

דוברת הבית הלבן שרה סנדרס אמרה בוושינגטון: "התחלנו להסיג כוחות אמריקניים ולהשיבם הביתה. אנו עוברים לשלב הבא. ארה"ב ובעלות בריתה מוכנות לחזור ולהילחם על הגנת האינטרסים  האמריקניים בכל מקום, ונמשיך למנוע מטרוריסטים איסלמיים מימון, תמיכה וכל דרך לחדור לגבולותינו". פקיד אמריקני אמר כי תוך 24 שעות ייצאו מסוריה אנשי צוות משרד החוץ, והחיילים ייצאו תוך 60 עד 100 ימים.

סקיי ניוז הבריטי מצטט אישים כורדיים שהגדירו את החלטת הנשיא טראמפ "תקיעת סכין בגב".

במוסקבה אמר אלכסנדר וונדיקטוב, עוזר ראש מועצת הביטחון של רוסיה ל'ספוטניק ניוז' כי רוסיה תרמה תרומה חשובה להסכמתם של האיראנים להסיג את כוחותיהם בסוריה למרחק של 100 קילומטרים מקו ההפרדה בדרום המדינה: "אני רואה בסיוע הרוסי לנסיגת האיראנים תרומה חשובה לייצוב הקשרים בין איראן לבין ישראל. נראה לנון שישראל תיטיב לעשות אם תנקוט אף היא בצעד תגובה למען הפחתת ההסלמה".

הסנטור הרוסי קונסטנטין קוזאצ'ב, יו"ר הבית העליון של הפרלמנט הרוסי, אמר כי גם אחרי הוצאת הכוחות האמריקניים מסוריה תוכל ארה"ב להמשיך ולפעול באזור "באמצעות בעלות בריתה שהן בלתי רשמיות ומעוררות שאלות רבות". הסנטור הרוסי הוסיף: "על פי ההיגיון, אחרי שהאויב דאעש הובס, נגד מי תילחם ארה"ב? אלא אם כן היא תיאלץ להודות שהיא נלחמת נגד ממשלה חוקית בסוריה". לדעת הסנטור הרוסי ספק רב אם הוצאת הכוחות האמריקניים מסוריה תשנה משהו במצבה הצבאי והפוליטי של סוריה.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית