את זאת לא צפינו

צילום כריכה: יח"צ

ארגוני מודיעין, קברניטי מדינות ומנהלים בכירים במגזר העסקי משקיעים מאמץ רב למנוע הפתעות אסטרטגיות, אבל למעשה הם ממשיכים להיות מופתעים. ארגוני מודיעין מתחבטים שנים רבות באתגר כיצד לשפר יכולות כדי למנוע הפתעות אסטרטגיות. הפתעות בתחום הלאומי מתבססות על מאמץ הסתרה והונאה של צד אחד כלפי היריב וחוסר יכולתו של היריב לזהות את הכוונות והיכולות.

הדוגמאות המוכרות ("הקלאסיות") מהעבר הרחוק והקרוב הן מבצע "ברברוסה", פרל הרבור, הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה ויום כיפור. סוג אחר של הפתעות שנשקו לאינטרסים ישראליים כלל את מהפכת חומייני (1979), "האביב הערבי" (2011) וההתקוממות הערבית ("אינתיפאדה" - 1987). בתחום העסקי נעשה מאמץ מודיעיני לזהות שינויים בשווקים ולהשיג יתרון משמעותי על מתחרים.

ברנע קובע בספרו כי קיים דמיון בין הכישלונות המודיעיניים במנגנון הביטחון הלאומי ובמגזר העסקי, וכי לקחים מתחום אחד עשויים לשפר את הבנת ההפתעה בתחום האחר.

המחקר המובא בספר בוחן ארבעה כישלונות מודיעין, שניים בשדה המודיעין הלאומי (מתקפת 9/11 והאינתיפאדה הראשונה) ושניים בתחום העסקי-כלכלי (המשבר הפיננסי בשנת 2008 וקריסת IBM בשנת 1993). המחקר מציע שתי הגדרות חדשות להפתעה (מרוכזת ומפוזרת) ומרחיב את ההסברים לכישלונות מודיעיניים.

המחבר, ד"ר אבנר ברנע, הוא מרצה באקדמיה; יועץ אסטרטגי לניהול התחרות העסקית; לשעבר בכיר בשב"כ.

***

את זאת לא צפינו – ניתוח השוואתי של כישלונות מודיעיניים בתחום הלאומי ובתחום העסקי, אבנר ברנע, רסלינג, 2018

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית