שיתופי פעולה בגובה שיוט

בחיל האוויר מייחסים חשיבות רבה להשתתפות בתרגילים בחו"ל, ולשיתופי הפעולה עם חילות זרים. מבט מיוחד למדור תרגילי חו"ל של החיל הכחול

מתוך תרגיל RED FLAG באלסקה (צילום: דו"צ)

בשנה הבאה יתקיים בישראל התרגיל הגדול BLUE FLAG 2019 בבסיס עובדה שבדרום. בתרגיל ישתתפו נציגויות של חילות אוויר רבים מחו"ל, עשרות כלי טיס ומאות משתתפים, ציוותי אוויר וקרקע, קצינים ולוחמים בתפקידים שונים. זו אופרציה גדולה, שעליה מנצח במטה חיל האוויר מדור תרגילי חו"ל.

התכנית המלאה והמפורטת עדיין לא סגורה סופית, אבל ההכנות בעיצומן. תרגיל 'דגל כחול' הוא פרויקט רב-מערכתי שחייב להתבצע בדיוק רב. ראש המדור, רס"ן א., טייס F-16I 'סופה', מציב כמה מהדילמות והשאלות: לאן טסים, איזה מערך ישתתף בתרגיל, איזו טייסת מובילה. הכנת מפות ועזרים שונים. כמה דלק להכין לעשרות מטוסים מסוגים שונים. ברור שכל פינה בבסיס עובדה תנוצל. הדינמיקה הבין-אישית של קהל משתתפים מכמה ארצות דוברי שפות רבות. באילו רשתות קשר ידברו. המון לוגיסטיקה ושיקולי בניין כוח בתרגיל ומגוון נושאי תקשוב.

BLUE FLAG הוא אחד התרגילים הגדולים בשיתוף בינלאומי שחיל האוויר הישראלי משתתף בהם, ומארח אותם. החיל משתתף  גם בקרוב המשפחה האמריקני RED FLAG, 'דגל אדום', בארה"ב. בשנים האחרונות נוחתים מטוסי החיל בבסיסים קרובים ומרוחקים, מקפריסין ועד אלסקה, כדי להשתתף בתרגילים בינלאומיים. נרשמת עליה של מאות אחוזים בשיעורי ההשתתפות בחו"ל בשנים שחלפו.

בחיל האוויר מייחסים חשיבות רבה להשתתפות בתרגילים בחו"ל, למרות המאמצים וההשקעות הגדולים, ורס"ן א., רמ"ד תרגילי חו"ל מונה את שלוש הסיבות לכך: הזדמנות טובה לאימון, דיפלומטיה אווירית-צבאית ושת"פ צבאי.

בתרגילי החיל בחו"ל נוטלים חלק מטוסי קרב (F-16 ו-F-15 לדגמיהם), מטוסי תובלה ותדלוק ('קרנף' ו'שמשון') ומסוקים. לפני תרגיל בינלאומי, מקבלת כל משלחת את תכניו ושלביו, ולפעמים מפנה מנהלת התרגיל שאלה לחיל אוויר משתתף בשאלה: "מה הייתם רוצים לתרגל, באיזה סוג אימון אתם מעוניינים".   

הנה לדוגמה קפריסין. האי השכן הקרוב. "עוד 10 מייל ואני בחו"ל, במדינה אחרת", אומר טייס. בחיל האוויר מתייחסים לקפריסין כאל מגרש  אימונים קרוב לבית, ובעבר התאמנו טייסי חיל האוויר בתקיפת סוללות טק"א בקפריסין. למדינת האי אין מטוסי קרב, אך יש סוללות טילים, וזו הזדמנות טובה לאימון. הטייסים טסים לקפריסין, מבצעים אימון וחוזרים הבית, לבסיס. אין צורך להישאר ללינת לילה ואין גם צורך בתדלוק אווירי.

"קפיצת מדרגה במקצוענות"

קצת יותר רחוק -  יוון. רמ"ד תרגילי חו"ל רס"ן א., כאמור טייס    F-16I'סופה', השתתף אישית כטייס באחד האימונים ביוון: "המדינה קרובה. חיל האוויר היווני מאפשר לנו לטוס בתנאי טופוגרפיה שונים מאשר אנו מכירים בבית: רכסי הרים גבוהים, וניתן לטוס נמוך, מתאר טיסה שבארצות רבות באירופה אסור לטיסה צבאית. היינו בשבוע טיסות ביוון.  בין ארבעה לחמישה פירטים. מעטפת הטיסה חדשה לנו, צריך לדבר בקשר עם שותפים זרים. נכון שמדברים אנגלית, אך לא כולם שולטים. והעיקר – צריך לטוס ביחד. היינו 16 מטוסים, שמונה יוונים ושמונה ישראלים.

"החוויה האישית האישית החזקה היא טיסות לילה בגובה של 10 אלפים רגל באזור הררי. לא קל להתרגל, ואפילו מסוכן. צריך להכיר היטב את הנתיב, שהוא חדש ובלתי מוכר. ויש גם שיחות מסדרון וחדר אוכל בין הטייסים אחרי האימונים. אתה שומע פרטים על אורח חייו של טייס בחיל אוויר אחר. אמנם יש דמיון בינם לבינינו. טייסים הם טייסים, ובכל זאת יש תחומי הבדלים, ומעניין וחשוב לשמוע וללמוד. זו הייתה בהחלט עבורי קפיצת מדרגה במקצוענות".

ומתיאור חוויות אישיות כטייס עובר רס"ן א. לתפקידו כראש מדור תרגילי חו"ל: "בטייסות אנו מורגלים לתכנן לו"ז יומי. תכנון לו"ז כזה בתרגיל בחו"ל או כשהוא נערך בארץ, הוא עניין מורכב הרבה יותר: תדריך לפני טיסה ותחקיר אחריה, שאנו מעריכים בחצי שעה, לדוגמה, יתמשך על פי כמה שעות כשבמבנה יש טייסים זרים וכל משתתף חייב להבין עד הסוף מה עומד לקרות. ועוד: בסיס הטיסה בחיל האוויר הוא רביעיית מטוסים עד שמינייה. בתרגיל בינלאומי טסים הרבה יותר כלי טיס. ואז, יותר מטוסים באוויר, בהמראות ובנחיתות, פירוש הדבר יותר הפרדות בין המטוסים, וכאן נכנס גורם הפיקוח האווירי, שהוא חלק בלתי נפרד מכל תרגיל, וגם פקחי הטיסה בחו"ל לא ממש מדברים עברית. הטיסות עצמן ארוכות יותר כי מרחבי הטיסה גדולים מאשר בבית, והרי זו אחת הסיבות לאימונים בחו"ל. לומדים לשתף פעולה עם ציים וארגונים כמו נאט"ו שהפעילות שלהם היא בהיקפים עצומים, לא מוכרים לנו.

"בעיות נוספות: בטיחות טיסה, נושאים של אבטחת מידע. יש מערכות במטוסי חיל האוויר שאיננו רוצים לחשוף. תקשורת בין המטוסים בעת תרגיל: יש ערוצים מיוחדים לתרגיל, משותפים לכל המשתתפים באנגלית, ותמיד יש גם ערוץ קשר שלנו, לדוברי עברית. נזכיר גם שכל נסיעה לאימון בחו"ל מתלווה כוח שתפקידו לשמור על המטוסים וציוד וכמובן לאבטח את המשלחות. כאשר אנו מתכננים תרגיל, תפקידנו הוא למצוא דרכים למיצוי מרבי של תכני התרגיל, והכל בעלות הכי נמוכה".  

פעילות חיל האוויר מעבר לים חורגת לפעמים ממסגרת תרגילים ומקבלת אפיונים מבצעיים. אחד המופעים הראשונים היה ב-1999, מבצע 'שובל כחול'. בעת מלחמת קוסובו ביקשו האמריקנים מישראל לשלוח מטוס תדלוק 'ראם'. המטוס הישראלי תדלק מטוסים אמריקניים שהשתתפו במלחמה ההיא. ב-2002 השתתפו מטוסי F-15  בתרגיל MAPLE FLAG  בארה"ב ובקנדה. בנובמבר 2006 סיפר מפקד הטייסת הבינלאומית של חיל האוויר בהרצאה בבית חיל האוויר פרטים על השתתפות החיל בתרגילי אז בזמן ההוא וסיכם: "יעד ההשתתפות בתרגילים בינלאומיים הוא פתיחת השמים בשבילנו. זה פתח לנו אופקים, גילה מתארים חדשים ושיפר את יכולות הזרוע הארוכה של חיל האוויר".

בשנת 2010 השתתפו מטוסי 'נץ' מטייסת 'נשר הזהב' ומטוסי 'בז' F-15 מטייסת 'אבירי הזנב הכפול' וכן מטוס בקרה 'עיטם' בתרגיל משותף עם חיל האוויר האיטלקי בסרדיניה. המארחים שיגרו מטוסי 'יורופייטר', F-16 ו'טורנדו', והמשימה של התרגיל הוגדרה: הכרת תורות הלחימה של נאט"ו.

בנובמבר 2017 נערך תרגיל BLUE FLAG גדל ממדים בישראל בהשתתפות ארה"ב, גרמניה, צרפת, איטליה, פולין, ובפעם הראשונה הודו. זה היה התרגיל הבינלאומי הגדול ביותר שנערך בישראל עד אז. מטרתו הוגדרה כך: לדמות תרחישי לחימה קיצוניים וטיסה בקואליציה באופן המציאותי ביותר. כולם מצפים עתה בסקרנות לניסוח תוכן התרחיש שיוכן לקראת תרגיל BLUE FLAG 2019  בבסיס עובדה בעוד כמה חודשים.

שיתוף פעולה בין מדינתי בבית: בסוף 2017 ביקרה נושאת המסוקים של הצי המלכותי הבריטיHMS OCEAN  בישראל, ונערך ניסוי של הנחתת מסוק 'ינשוף' (BLACK HAWK) ישראלי על סיפון נושאת המסוקים הבריטית, שהיא גם ספינת הדגל של הצי המלכותי. ביום העצמאות 2018 השתתפו במטס החגיגי מעל שמי ישראל מטוסים מיוון  (F-16), פולין, קנדה, בריטניה, מטוס תובלה C-295 קנדי, מטוס תובלה בריטי C-130 ו'יורופייטר' איטלקי.

מלחמה, בשאיפה, לא עורכים בבית

במטה חיל האוויר מסבירים כי לאימונים ותרגילים עם חילות אוויר זרים, בבית או בחו"ל, יש תועלות רבות. "זה פותח לך שטחי אימון שכמותם אין בארץ, ואת אלו שבארץ כל טייס מכיר בעל פה. אתה מתרגל לוחמה בטריטוריה ובטופוגרפיה שונה לחלוטין מזו שבבית. כאשר אתה טס בהרי יוון, אתה לוקח בחשבון שבלבנון יש רכסי הרים דומים, שאין כמותם בארץ. צריך לזכור כי מלחמה,  לכך שואף צה"ל, לא תיערך בבית, אלא בשטח זר, לא מוכר. בתרגול בחו"ל אתה לומד לפעול בהבדלי שעות, אתה מתוודע לתרבות טיסה אחרת, לסוג משימות שונה. כל זה תורם לצוות אוויר, לטייסים ולנווטים ולרמה הפיקודית כאשר אתה פורס בחו"ל. אנו מתגאים בגמישות המחשבתית שלנו כישראלים – את זה אפשר להנחיל לצוותים זרים, ואילו אנו יכולים ללמוד מחיל אוויר שמפעיל  כוחות הרבה יותר גדולים מאשר חיל האוויר".

תרגילי חו"ל חשובים לצוותים הטכניים בדיוק כמו לציוותי אוויר. אנשי התחזוקה משתתפים בפריסה בחו"ל, הם חלק ממערך השינוע הגדול של העברת טייסת לחו"ל, וכל המטוסים הישראליים מטופלים ומתוחזקים בחו"ל אך ורק על ידי אנשי גף טכני לובשי סרבלים כחולים מהבית. אומר טייס ותיק תרגילי חו"ל: "כשאנו יוצאים ליעד מעבר לים, אנחנו מטיסים לשם טייסים, מכונאים, ציוד וחלפים. מתנהגים כמו בפריסת טייסת אורחת בבסיס מארח בארץ, אבל עם הרבה יותר גיחות בלו"ז צפוף, והחוכמה היא למצות כל שעה וכל יום בתרגיל בחו"ל. אנו מקפידים לשמור על בטיחות טיסה ברמה הגבוהה ביותר כדי למנוע חלילה תאונות והתנגשויות. כתוצאה מההכנות הקפדניות, לנו ברור כיצד נבצע את המשימה בחו"ל, אבל זה צריך להיות ברור גם לשותף, ומדובר באופרציות גדולות ומורכבות. מכאן חשיבות התדריכים המפורטים והקשר האישי עם כל המשתתפים".

אירוע מרתק ומכונן של חיל האוויר מעבר לים היה השתתפות בתרגיל RED FLAG השנה באלסקה. במשלחת הישראלית אמורים היו להיות מטוסי F-15 אך לא יצאו לדרך והייצוג היה של שני מטוסי תדלוק 'ראם'. "למדנו לתדלק מטוסים זרים, להיות תחנת תדלוק מוטסת, לקבל דלק ממטוסים זרים, לנחות בשלג, לנווט בגובה נמוך", סיפר מפקד הטייס, שהעיד כי זה היה האימון הכי מאתגר בשרותו בחיל.

ההכנות הרבות לטיסה כה ארוכה לקצהו השני של העולם מלמדת על צורת ההתכוננות לתרגילי חו"ל במדור במטה: כמעט שנה נמשכו ההכנות לטיסה. צוות של החיל יצא פעמיים לאלסקה כדי ללמוד הכול על האקלים ותנאי השהייה והטיסה בארץ המושלגת הרחוקה. רס"ן א.: "יצאנו לשם כי לא הכול ניתן לסכם בשיחות טלפון. צריך להיפגש פנים אל פנים. בתרגיל השתתפו מטוסי 'ראם' (בואינג 707) מטייסת 120, 'ענקי המדבר'. המרחק – 14,000 ק"מ מהבית. האקלים: קור מקפיא, אפס מעלות צלזיוס, הרים מושלגים, בסיס איילסון באלסקה. התרגיל נמשך 16 יום. מתאר הטיסה לאלסקה בוצע בשני מקטעים – טיסה מישראל לחוף המזרח של ארה"ב, 11 שעות, משם טיסה לאלסקה דרך צפון קנדה. יש לקחת בחשבון שהקרבה לקוטב הצפוני משפיעה על המצפנים במטוסים, ולכן צריך לשנן היטב את שיטות הניווט, כדי "שלא ייקחו אותנו למקום אחר".

לא רק באוויר

לחיל הים וזרוע הים ניסיון רב באירוח ספינות מלחמה וצוותים מחו"ל, ומוכרים הביקורים התכופים של אניות הצי האמריקני בנמל חיפה. בין ציי המלחמה של שתי המדינות יש הסכם שת"פ מיוחד.

אניות חיל הים השתתפו בתרגילים רבים עם ציים זרים. בעבר נערך תרגיל משותף לשייטת 13 ול'אריות הים'  (NAVY SEALS)של הצי האמריקני.

בים התיכון משתתפות יחידות של חיל הים באימונים של ציי נאט"ו. יש שיתופי פעולה עם ציי יוון ואיטליה, וזכו תרגיל "נובל מלינדה" שהיה כולו בתווך התת-ימי, בהשתתפות יחידת הצוללים ילת"ם של חיל הים ויחידות צוללים מארה"ב ומצרפת. צה"ל בהחלט מתחזק שותפויות עם צבאות ידידותיים באוויר, בים וגם ביבשה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית