דיון בועדת הכלכלה: "איך הממונה תוכל לפקח על אמזון אם היא הזמינה אותה"

https://blog.aboutamazon.com/community/how-to-sign-up-for-amazonsmile

ועדת הכלכלה של הכנסת, המשיכה השבוע להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לרפורמה בחוק ההגבלים העסקיים, לצורך חיזוק האכיפה והקלת נטל האסדרה (רגולציה). התיקון לחוק מבקש לשנות את שמה של הרשות כך שתיקרא "רשות התחרות הכלכלית", בהתאם לכך מוצר למקד את פעילותה בתחומים שטמון בהם נזק פוטנציאלי לתחרות, ומצד שני להקטין את הנטל הבירוקרטי והרגולטורי שמייצרים מנגנוני הפיקוח כיום.
 
ח"כ איילת נחמיאס ורבין, שמילאה את מקומו של היו"ר, אמרה כי הוועדה לא תדון היום בסוגיות הליבה של הצעת החוק, בהן החלפת שם הרשות, הגדרת מונופולים ועיצומים כספיים. היא הוסיפה כי אחת הבעיות הקשות בישראל היא שרגולטור אחר לא רואה מה עושה הרגולטור השני, ולכן צריך להקים בישראל שולחן רגולטורים. ח"כ איתן ברושי התייחס להצעה לשנות את שם הרשות ואמר כי צריך לקרוא לה "רשות התחרות הכלכלית ההוגנת", אם הממשלה רואה חשיבות בייצור המקומי. הוא הוסיף כי אין תחרות אם היא לא הוגנת, ואמר: "זאת ממשלה שמפתחת כלכלה על בסיס מסחר ושירותים. איזה ממשלה יכולה לתת לסוחר להדליק משואה (רמי לוי)? רק ממשלה ששחטה את כל הפרות הקדושות ונשארה עם עגל הזהב.
 
"צמיחה שמתבססת על מכירת מכוניות וטיסות לחו"ל זאת לא צמיחה שאפשר להתפאר בה, זה יחסל את החקלאות והייצור המקומי". ח"כ יעקב אשר אמר כי צריך לבחון את התיקונים לעיצומים הכספיים. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא התייחס גם הוא לעיצומים ואמר כי צריך לוודא שביטול התקרה של עיצום כספי לא תביא לחיסול עסקים קטנים ובינוניים.
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר כי הממונה על רשות ההגבלים העסקיים חרגה מתפקידה כשהצהירה שהיא מזמינה את אמזון לישראל, בטרם היא מבינה את ההשלכות של המהלך. "יש פה חריגה מסמכות וזה מצביע על מה שיכול להיות אם רשות ההגבלים תיהפך לרשות התחרות", אמר. הוא הוסיף ושאל איך הממונה תוכל לפקח על אמזון אם היא הזמינה אותה. לין הוסיף כי חוק ההגבלים העסקיים כולל סעיפים רבים הפוגעים בחוק יסוד חופש העיסוק וקרא לתקן אותו. "כולנו מבינים שצריך להגן על הצרכן אבל נותנים פה סמכות למתן הוראות למגזר העסקי על בסיס חשש בלבד ולא על בסיס תשתית ראייתית, וזה סותר את יסודות המשפט בישראל. זה כמו לתת לילד סטירות על מעשים שהוא יעשה בעתיד", אמר.
 
נציגת ארגוני העצמאים ואיגוד המוסכים, עו"ד אינגריד הר אבן, אמרה כי החוק לא מביא בשורה לעסקים הקטנים ולא עוסק בחסמים היומיומיים איתם הם מתמודדים, והציעה להוסיף להצעה סעיפים שיסייעו לעסקים הקטנים. מנהלת המרכז לחקר התחרות והרגולציה, השופטת בדימוס ד"ר איריס סורוקר, אמרה כי נושא הגדרת המונופולין טעון עיון מחדש. לדבריה, ההגדרה צריכה להיות כמה שיותר ברורה ועניינית.
 
הממונה הלפרין השיבה לטענות ואמרה כי היא לא הזמינה את אמזון להיכנס לשוק הישראלי ואמזון לא מחכה להזמנה כזו, אבל השקפת העולם של הרשות היא שגורמים שרוצים להיכנס לשוק הישראלי זה ברכה, גם אם זה מקשה על אנשים שזה היה להם נוח לחיות פה בלתי מאיומים. עם זאת הוסיפה הלפרין: "אמזון היא גוף גדול וחזק, כמובן שאם היא תנצל את כוחה לרעה, כדי לדחוק עסקים קטנים אנחנו נהייה הראשונים להסתער עליה בעניין הזה, אבל אמזון תביא ברכה צרכנית ואנחנו מאוד היינו רוצים לראות את כניסתה לשוק הזה" אמרה.
 
ח"כ נחמיאס ורבין שאלה את הממונה כיצד התמודדה הרשות עם גוגל ופייסבוק בשוק הפרסום. הלפרין השיבה כי הרשות מעולם לא קיבלה תלונה על פייסבוק, בעוד שלגבי גוגל התקבלו תלונות והן נבדקות באופן ענייני במלא הרצינות. "צריך לזכור שכל הגורמים הטכנולוגיים מביאים איתם גם חדשות, גם יצירתיות, גם הרבה דברים מועילים למשק וצריך להיזהר לא להיכנס למצב שבו תוקפים את הגדולים רק כי הם גדולים. אם הגדולים יעשו דברים לדחוק את הקטנים אנחנו נהייה הראשונים להיות שם", אמרה הלפרין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית