מסמכי ארכיון חושפים: ישראל עזרה לברזיל בתחום הגרעין למטרות שלום

מסמכי ארכיון של משרד החוץ (מש"ב) חושפים את הרצון לשיתוף פעולה גרעיני בין ישראל לברזיל אי שם בשנות ה60-70. "אכזבה ברזילאית מסוימת מסוג הסיוע שהצענו שלא היה בדיוק מה שחיפשו", נכתב באחד המסמכים

http://nrcn.gov.il/kmg/Pages/%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%9C%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8-%D7%A8%D7%A2%D7%99%D7%A0%D7%99.aspx

טפח נוסף בהיסטוריה הגרעינית של ישראל נחשף בעקבות מסמכים שנחשפו מארכיון משרד החוץ. לפי פרסום של וואלה, ברזיל וישראל שיתפו פעולה בתחום הגרעין האזרחי, וחתמו על ארבעה הסכמים בנושא.

"הראשון שבהם נכנס לתוקף ב-10 באוגוסט 1964, ארבעה חודשים אחרי ההפיכה. לפי המסמכים, מדענים ישראליים נסעו לברזיל, ובראשית שנות ה-70 ביקר בה ראש הוועדה הישראלית לאנרגיה אטומית, שלהבת פריאר. עם זאת, שנה אחרי החתימה על ההסכם המשלים האחרון ב-1974, ניכרת התרחקות בין ברזיליה לירושלים, בתקופה שאחרי מלחמת יום הכיפורים", כותבים בפרסום.

אתר mekomit.co.il העלה את המסמכים לScribd, כנראה שמישהו לא אהב את הרעיון והמסמכים ירדו. לפי מסמך מ1975, צבי ברוש, אז ראש מש"ב (שיתוף בינלאומי לפיתוח במשרד החוץ) טען שמרבית עלות הפרויקט נופל על ישראל.  כלומר, ישראל גם מימנה את השת"פ הגרעיני. בהמשך המכתב, נכתב: "אכזבה ברזילאית מסוימת מסוג הסיוע שהצענו שלא היה בדיוק מה שחיפשו."

עוד נכתב: "למיטב הבנתי, היה לישראל עניין מדעי-מקצועי מעולה לקיים שת"פ גרעיני עם ברזיל". בעקבות סירובה של ברזיל למסגרת האופרטיבית שהוצעה על ידי ישראל נכתב : "הסכם כזה צריך להתבצע בדרג בכיר וע"י חילופי משלחות ומתן פומבי לשתה"פ. אין להסכים עוד לשת"פ המחתרתי כמעט שציין את ההסדר הנוכחי."

פרסום בנושא של 972mag מוסיף כי למרות שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, ביוני 1981 טענה ברזיל כי ישראל הדליפה מודיעין על עסקה ברזילאית למכירת אורניום וציוד גרעיני לעיראק. לפי הערכות, היה זה המוסד שעמד מאחורי הדליפה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית