תחמושת 2.0

בחברת ויסטה מזהים את הכיוונים של הדור הבא בעולם התחמושת. ראיון מיוחד לישראל דיפנס

צילום: דו"צ

במציאות מבצעית שבה מפגעים מייצרים איום מידי על אזרחים במרכזי ערים ומקומות ציבוריים הומי אדם יש צורך ביכולת תגובה מידית לשיתוק האיום. אחד המרכיבים העיקריים במתאר כזה הוא התחמושת. בין שמדובר באקדח, רובה או רובה צלפים, התחמושת מהווה גורם מרכזי ביכולת נטרול האיום. "אם אתה גוף ביטחוני, לרוב תגיע אלינו עם דרישות מיוחדת לתחמושת", מסבירים ג'ייסון ונדרבינק ודיוויד לייס, מבכירי חברת ויסטה (Vista Outdoor) בראיון ייחודי לישראל דיפנס.

חברת ויסטה פועלת כבר מספר שנים בישראל באמצעות חברת נורת איסט טכנולוגיות ומוכרת תחמושת לצה"ל, משטרת ישראל וגופי ביטחון שונים. החברה הוקמה לפני כשלוש שנים לאחר שעשתה ספין אוף מחברת Orbital ATK האמריקאית (היום נורת'רופ גרומן) והיא מגלגלת מחזור מכירות של כ-2.5 מיליארדי דולרים. החברה מפעילה שלושה מפעלי תחמושת בארה"ב עם יכולת ייצור של מיליארדי כדורים בשנה.

שולטים בשרשרת האספקה

"ה-FBI לדוגמא קונה את כל התחמושת שלו לפי מפרט ייעודי", מוסיפים בחברת ויסטה. "ישנן מספר דרכים לייצר תחמושת, כאשר חלק מהבידול טמון בחומרים בהם עושים שימוש בתהליך. חלק גדול מהמרכיבים של התחמושת מיוצרים על ידינו. את אבקת השריפה אנחנו קונים מצד ג', ובסך הכול יש לנו אבטחת איכות קפדנית על שרשרת האספקה כולה. התחמושת עומדת בתקנים צבאיים, כולל תחמושת לצלפים.

"לקוחות מגיעים אלינו עם מפרט דרישות מהתחמושת ורוצים לקבל תחמושת ייעודית לאיומים שונים. ב-FBI בודקים כל ירי, כולל הוצאה של הכדור בניתוח לאחר המוות בכוונה לחקור את האפקטיביות של התחמושת. כל אירוע כזה גורר דו"ח והם כלקוח מגיעים כל הזמן עם דרישות חדשות. המשטרות המקומיות בארה"ב רוצות לקנות מה שהFBI- קונה. הסיבה טמונה בהשקעה במחקר. למשטרה מקומית של מדינה אין את היכולות התקציביות והמקצועיות של ה-FBI.

"המשטרה הפדרלית היא רק דוגמה אחת. אנחנו מוכרים ל75 אחוזים משוק ביטחון הפנים בארה"ב. יש לנו חוזים עם הFBI, משמר הגבול האמריקאי, המארינס וגם כוחות מיוחדים אמריקאים. באירופה אנחנו עובדים עם כוחות שיטור מיוחדים בצרפת, בריטניה, מדינות אירופה נוספות ובישראל עם הימ"מ".

בחברה מסבירים כי הדרישות לתחמושת ייעודית מגיעות בשל מתאר איומים שונה. משטרה, משמר הגבול או כוח צבאי מיוחד, כל גוף כזה מתמודד עם איומים אחרים. הדרישות לתחמושת כוללות טווח רצוי, סולם טמפרטורות רצוי, הבזק מוקטן בשביל פעילות לילה ועוד. "בתחילת שנות ה-2000 בעיראק ראינו כי התחמושת של הצבא האמריקאי לא הייתה מותאמת לטמפרטורות גבוהות. היו הרבה בעיות בתחמושת שפגעו באפקטיביות של הכדורים ופתחנו תחמושת שיכולה לעבוד בטווח טמפרטורות גדול", מסבירים בוויסטה.

"היבט נוסף הוא כניסה לשדה הקרב של ראיית לילה. המוצרים הפכו להיות נגישים יותר לצבאות וכוחות ביטחון, ועלתה דרישה לתחמושת עם הבזק יותר קטן שיאפשר ללוחם להמשיך להילחם תוך כדי ירי ולא יסנוור אותו. הגענו למצב של תחמושת שכמעט ואינה מייצרת הבזק. דרישה אחרת הגיעה מגוף משטרתי לכדורים חודרים שמשה קדמית של רכב, גם כזו ממוגנת. מאוד קשה לירות במטרה מאחורי שמשה קדמית במהלך נסיעה, והצלחנו לפתח כדור במיוחד בשביל זה. סוג נוסף של כדורים שפיתחנו עבור משטרה מסוימת הם כאלו עם ביקוע מופחת בעת פגיעה".

תחמושת אימונים מציאותית: כואב ולא קטלני

אחד המוצרים שמייצרת החברה בפטנט הוא תחמושת מסוג Force on Force. זוהי תחמושת ייעודית לאימונים אותה טוענים כמו תחמושת רגילה כלי הנשק בלי לשנות כלום בנשק. כאשר התחמושת פוגעת בגוף האדם היא צובעת את מקום הפגיעה ומייצרת כאב. בצורה כזו המתאמן חווה ירי מנגד בצורה מוחשית ללא סיכון חיים, אבל עם חווית כאב. לפי החברה, הימ"מ וצה"ל הם לקוחות מרכזיים בישראל למוצר זה. לצד הForce on Force פיתחו בוויסטה גם תחמושת ייעודית לאימוני ירי באקדח שאינה דורשת ניקוי נשק כמו תחמושת רגילה ועולה כמו תחמושת רגילה.

עולם תוכן נוסף שמעניין את כוחות השיטור והצבא האמריקאים הוא התמודדות עם אפודי מגן קלים המיועדים להגנה בפני סכינים. ארגוני טרור ופשע רכשו בשנים האחרונות מגוון אפודים ממשפחה זו, עובדה המקשה על נטרול איום בכדור ראשון. "הקליבר הראשון שטיפלנו בו הוא 9 מ"מ לאקדחים. קיימת תחמושת שחודרת אפוד מגן קל, אבל היא חודרת גם כל מה שנמצא מאחורי המפגע. אירוע ירי כזה גורם לנזק אגבי גדול ולא רצוי פוליטית וחוקית", מסבירים בוויסטה. 

"השקענו הרבה שנות מחקר למצוא פתרון לאתגר הזה ויצאנו עם כדור שחודר את האפוד מחד, ומאידך לא מייצר נזק אגבי. אם יורים אותו על גוף האדם ללא אמצעי מיגון בכלל, הוא לא יעבור אותו. את התחמושת בודקים עם ג'לי בליסטי מיוחד המדמה גוף אדם ומשמש לבחינת השפעת הכדור. זוהי תחמושת מפוקחת ITAR אך מותרת למכירה בישראל ובעוד מספר מדינות.

"לצד הקטנת נזק אגבי, הצבא האמריקאי חיפש תחמושת שתחדור גוף של רובה קלצ'ניקוב התלוי על הכתף של המפגע. כדור 9 מ"מ רגיל לא יחדור את זה, הכדור שפיתחנו כן. מדובר בעומק חדירה של כ-30 ס"מ שיכול לפגוע באיברים חיוניים מכל זווית, לחדור אפוד מגן קל וכמעט כל מכשול שיש על המפגע. יש לנו לקוח שרצה שהכדור יעבור דלת עץ מלא. הכדור נבחן בטווח של 35 מטרים שזה טווח ירי של אקדח. זו טכנולוגיה שהתאמנו גם לתחמושת 300 blackout שנעה בקצב נמוך יחסית של כ300 מטרים/שניה וכדור כזה לא חודר בדרך כלל משוכות קשות. בניסויים מקבלים תוצאות טובות גם ממרחק של 450 מטרים. המטרה היא להתאים את הטכנולוגיה לעוד קליברים. במקביל, יש פיתוח לתחמושת שתחדור גם אפודים קרמיים עם נזק אגבי מוקטן".

תחמושת ירוקה

מגמה חדשה בתחום התחמושת היא הרצון בכדורים שאינם פוגעים בבריאות המשתמש. כאשר נורה כדור נפלטים בפעולה גזים, חלקם רעילים, אשר יכולים לסכן את בריאות המשתמש. בעיקר כאשר מדובר באימונים במקומות סגורים. אחד החומרים המזהמים הוא העופרת הנמצאת במאיץ (פיקה) ובקליע.

"לקח לנו 12 שנות פיתוח להגיע לפיקה ללא עופרת שלא תפגע באפקטיביות המבצעית. בעבר פיקה כזו הייתה משפיעה על דיוק הכדור, צוברת לחות ומקצרת את זמן החיים של הכדור ובנוסף הייתה יקרה משמעותית", מסבירים בוויסטה. "כעת, הצלחנו להגיע לתחמושת יציבה בייצור מסחרי ללא עופרת. התחלנו בתחמושת לאימון, ועברנו לתחמושת מבצעית בארבע/חמש שנים האחרונות. כדי להגיע לתוצאות כאלו ירינו בניסויים מיליוני כדורים במטרה לקבל נתונים סטטיסטיים. אנחנו מספקים למשטרה ולכוחות ביטחון פנים את תחמושת הצלפים גם ללא עופרת ושוקלים להכניס את הפיקות החדשות גם לתחמושת לציד בעתיד".

בנוסף לתחמושת ירוקה, מציינים בוויסטה כיווני פיתוח נוספים. אחד מהם הוא דרישה של הצבא האמריקאי לתחמושת צלפים לטווח גדול מ1500 מטרים. במיוחד עבור הלחימה באפגניסטן. יש דרישה גם לקליברים חדשים בין 5.56 ל7.62 מ"מ וקיימים כוחות מיוחדים שבוחנים קליברים חדשים אחרים אומרים בחברה. מגמה נוספת היא הורדת משקל התחמושת וכלי הנשק עבור החייל שנושא הרבה מערכות טכנולוגיות. תחום נוסף שחושבים עליו בוויסטה הוא תחמושת ייעודית לכרב"מים תוקפים. בחברה מעדיפים לא להתייחס לנושא ואומרים "אנחנו משקיעים בכיוונים שאליהם הולך השוק".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית