קיצור תולדות ישראל

כריכת הספר, צילום: יח"צ

בין שלל הספרים והאלבומים לציון 70 שנה למדינה הופיע ספר עזר יצירתי במיוחד – ניסיון להעלות את שבעים השנים ב- 300 עמודים קולחים של היסטוריה בכתיבה עיתונאית, חצי-מחקרית. פרופ' מיכאל בר-זהר סופר פורה בתחומי ההיסטוריה הישראלית ("ביוגרף של בן-גוריון"), הביטחון והמודיעין, מעמיד גרסה מקוצרת של תולדות המדינה בתחומי הפנים, החוץ והביטחון תוך תצפית על כמה ממנהיגיה לאורך השנים. המחבר מלקט מיצירותיו הרבות ומפרט ומרחיב מתחומי העניין שלו. כך ניתנת ליכולת הגרעינית של ישראל סקירה מקיפה יותר מנושאי כלכלה וחברה למשל.

גם פרשיות "עסק הביש" במצרים (1954), תפיסת אייכמן (1960) והפעילות המבצעית הענפה של קהילת המודיעין אחר מפקדי הטרור הפלסטיני בשנות ה-70 ("המרדף אחר הנסיך האדום") זוכים לאזכור נדיב. כדי להיות עדכני מאד ניתנה לפרק על תקיפת הכור בסוריה (ספטמבר 2007) הכותרת "הסופרמן היהודי".

זה ספר עזר טוב מאוד לזקוקים למידע לצורך הרצאות בבתי ספר, במסגרות חינוך בלתי-פורמלי, בקורסים צבאיים ובפורומים חברתיים. גם המעיין הפרטי ימצא בו תבנית כרונולוגית סדורה להיכרות עם תולדות המדינה.

דרך מעשירה ויצירתית נקט בר-זהר בשילוב קטעי שירה מכוננים של נתן אלתרמן וחיים גורי. הספר מסתיים באפילוג מקורי בו מזכיר בר-זהר שבר חרס זעיר שגילו ארכיאולוגים ישראלים בחירבת קיאפה בעמק האלה, שהיתה גולת הכותרת של גילויים ארכיאולוגיים כמו המגילות הגנוזות וחשיפת מצדה. את המסר של כתובת קיאפה היטיבו לתאר הסופר עמוס עוז ובתו פרופ' פניה עוז-זלצברגר בכותבם כי זו ראיה ניצחת לקיומה של תרבות דוברת עברית שראתה לנכון לדרוש מידי החזקים דין לחלשים, וזה אכן אור לגויים.

הביבליוגרפיה העשירה בספר מסייעת לחוקרים את תולדות ישראל וכך גם ההערות הביבליוגרפיות למעיין המעמיק. חבל שלא נכלל בספר עזר כזה מפתח לנושאים ואישים.

***

קיצור תולדות ישראל, מיכאל בר-זהר, ידיעות ספרים, 2018

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית