הדור הבא של הסד״כ האווירי?

ממסוקי תובלה כבדה חדשים ועד הדור החדש של מטוסי הקרב הוותיקים F15 – בחיל האוויר הישראלי מסתכלים קדימה לעבר הסד"כ האפשרי העתידי שלהם

(צילום: בואינג)

בואינג היא חברת ענק המעסיקה מאות אלפי עובדים בעשרות מדינות בארה"ב ומחוצה לה. בואינג ישראל, שמשרדיה בתל אביב, מייצגת את בואינג מול ממשלת ישראל וכל גורמיה והתעשיות הישראליות. בואינג מוכרת לישראל גם פצצות JDAM, מסוקי קרב, והיא שותפה בפיתוח וייצור מערכת הטיל - טיל 3 בתעשייה האווירית. בבואינג מייצרים חלקים ממנוע הטיל וממערכת ההנחיה של המיירט והטיל.  

ארבעה כלי טיס מתקדמים של החברה מצויים עתה בשלבים שונים של RFI - Request For Information, איסוף מידע, במערכת הביטחון הישראלית: מסוק תובלה כבדה (Heavy Lift), מטוס קרב, מטוס-מסוק Tiltrotor ומטוס תדלוק. כל הארבעה, הנמצאים עתה במצב של 'צריך עיון', הם תוצרת חברת בואינג. 

חיל האוויר ישמח כנראה לקבל את כל הארבעה, אלא שההחלטות בממשלה, במשרד הביטחון, בצה"ל ובחיל האוויר יהיו קשות נוכח אילוצי תקציב ושיקולים מבצעיים, ולכמה מכלי הטיס יש מתחרים רציניים בשוק.

להלן הסטטוס הנוכחי של ארבעה כלי הטיס של בואינג, שכל אחד מהם הוא פרויקט כבד, שיקבע את עיצוב עתידו של חיל האוויר הישראלי:

מסוק התובלה הכבדה צ'ינוק CH-47, שאמור להחליף בבוא העת את מסוקי היסעור המתיישנים: חיל האוויר ביקש RFI מבואינג והתשובות אמורות להגיע עד סוף הקיץ. אחרי כן יערוך חיל האוויר את הבחינה שלו למסוק, ישלח צוותים להטיס (כמה טייסים כבר הטיסו את הצ'ינוק) ויגבש המלצה למטה חיל האוויר ולצה"ל – מה החיל ממליץ ל-30 השנים הבאות בתחום התובלה המוסקת כבדה. טייסי מסוקים של חיל האוויר כבר הטיסו את הצ'ינוק עם הכוחות המיוחדים של ה-ARMY האמריקני "והביעו שביעות רצון". לצ'ינוק יש מתחרה קשה  – המסוק CH-53K KING STALION של סיקורסקי/לוקהיד מרטין.

הדגם המתקדם ביותר של מטוס הקרב F-15, הוא F-15 ADVANCED I, האמור להחליף את מטוסי F-15 המתיישנים ('בז' ו'רעם'). זה המטוס שבבואינג מגדירים אותו 'המפציץ האסטרטגי העתידי של ישראל'. ממשלת ישראל אמורה להחליט ביום מן הימים אם להצטייד בו, ואם כן – כמה מטוסים, וכיצד יראה התמהיל עם מטוסי החמקן F-35 'אדיר' תוצרת לוקהיד מרטין. כרגע הסטטוס הוא שחיל האוויר בוחן חלופות ובודק את תכונות המטוס מול הצורך. 

עוד דגם של בואינג שנמצא בבחינה הוא המטוס-מסוק V-22 OSPREY, כלי טיס שנועד להטיס כוחות מיוחדים ליעדיהם במהירות רבה ובמגוון גבהים. בעבר ביקשה ישראל לרכוש כלי טיס זה, וקיים מכתב הסכמה שלא מומש. ההסכם מדבר על רכישת כתריסר מטוסי V-22, כולל סימולטור ואימון צוותים.

דגם נוסף הוא מטוס התדלוק KC-46 של בואינג, המבוסס על מטוס הנוסעים האזרחי B767. בבואינג משוכנעים שישראל זקוקה לצי תדלוק חדיש נוכח התיישנות מטוסי התדלוק מבוססי מטוס הנוסעים העתיק B707. הסטטוס כיום הוא שהוגשו מסמכים רשמיים לממשלת ארה"ב וחיל האוויר של ארה"ב, אך טרם נחתם חוזה עם ישראל. בבואינג מקווים שב-2018 ייחתם. גם בתחום התדלוק עשויה בואינג להיתקל בתחרות: יכולות ההסבה של התעשייה האווירית של מטוסי נוסעים למטוסים צבאיים ולמטוסי מטען.

אצל היצרניות הגדולות בארה"ב כבר נשמעו התבטאויות מפורשות בקשר לאפשרות שישראל תהיה לקוחה-בכוח:

בעניין מסוק התובלה הכבדה צ'ינוק אמר רנדי רוט, מנהל המכירות של מסוקי צ'ינוק בבואינג ל'פלייט גלובל' (20 במאי) כי בואינג מנהלת שיחות על בלוק 2 של המסוק עם לקוחות, כולל ישראל: "בישראל שואלים שאלות, כיוון שהם  מצויים בשלב של איסוף עובדות", אמר רוט. 

המגזין COMBAT AIRCRAFT דיווח גם הוא במאי כי בבואינג מפתחים עתה את הדגם המתקדם של F-15 עבור סעודיה: "וממתינים להזמנות מישראל ומקטאר". בחודש מאי ביקרה בישראל משלחת של בואינג לדיונים בנושא F-15 המתקדם ונפגשה עם אנשי חיל האוויר באחד מבסיסי החיל.

כלי הטיס הפחות מוכר בישראל, המסוק-מטוס V-22 OSPREY, ממריא ונוחת כמסוק, טס כמטוס. בליין הייצור בבואינג כבר היו כמה מטוסי V-22 שיועדו לישראל. אולם בעקבות מבצע "צוק איתן" חלו שינויים בעדיפויות, ומשרד הביטחון לא רכש את המטוס. בבואינג משוכנעים שכלי הטיס המיוחד הזה חשוב להתפתחות הכוחות המיוחדים, חטיבת הקומנדו ויתר היחידות המיוחדות של צה"ל. למטוס-מסוק יכולות מגוונות: טס במהירות כפולה מזו של מסוק, כמו גם מסוגל להביא יחידת לוחמים ליעדה במהירות רבה ובביטחון, כיוון שה-'אוספריי' מסוגל לטוס מהר ולאט, נמוך וגבוה, ולנחות כמעט בכל שטח. הכלי תוכנן עבור הכוחות המיוחדים של ה-ARMY בארה"ב, והוא מיועד להנחית לוחמים בחוף האויב, ומסוגל גם להטיס כמויות גדולות של אספקה לכוחות בחזית. כלי הטיס הזה ימלא חלק מהמשימות המוטלות על מסוקי BLACKHAWK ויוכל להטיס אח"מים במהירות כפולה מזו של ה-'ינשוף'. 

ב-V-22 יש גם תרומה ישראלית: חברת אלביט מערכות ארה"ב פיתחה כמה מערכות למטוסים של המרינס ושל חיל האוויר האמריקני: מערכת מפה דיגיטלית, ארבעה צגי תקלות, תצוגה עילית HMDS וציוד הקלטת וידיאו. 

אחת התכונות המעניינות והייחודיות של הצ'ינוק מכונה PINNACLE LANDING. המסוק מסוגל להגיע בטיסה לקצה צוק או לגג של מבנה, להנחית את חלקו האחורי, הרמפה, על הצוק או הגג כדי להוריד חיילים או אספקה, ובאותה עת מרחף החלק הקדמי של המסוק באוויר. יכולת זו טובה גם למשימת חילוץ אנשים בעת שיטפון או אסון טבע, והיא יתרון מבצעי חשוב, הנובע מהיעדרו של רוטור זנב. למסוקי בלוק 2 של הצ'ינוק יש דגםExtended Range  בעל רדיוס פעולה מוגדל. מסוק זה יוכל לטוס לדוגמה לעיראק וחזרה בלי תדלוק. היעדרו של רוטור זנב וגופו המוארך והצר של המסוק מעניקים לו יתרון מבצעי בדמות יכולת לחדור בטיסה אל בין עצים וסלעים. לבואינג יש דגם של צ'ינוק שכינויו Fat Cow, 'פרה שמנה', שבתוכו מכלי דלק גדולים והוא משמש כמסוק תדלוק אווירי. מסוקי צ'ינוק הם מהנפוצים בעולם – בצבא ארה"ב טסים 550 מסוקים ובעולם כולו כ-850. המסוק מסוגל לשאת בין 44 ל-54 לוחמים על ציודם או פריטי ציוד ומטען אחרים.

מנהל המכירות של מסוקי צ'ינוק בבואינג מסר באחרונה לתקשורת, כי אספקה סדירה של מסוקי בלוק 2 תתחיל ב-2026. המסוק נמצא עתה בשלב של "ייצור הנדסי ופיתוח", והמסוקים יצוידו במנועים משופרים ובלהבים חדשים עשויים חומרים מרוכבים (Composites). לדבריו, בסביבות שנת 2035 בלוק 3 של המסוקים יהיה בפיתוח. בבואינג מדגישים, כי אם תחליט ישראל לרכוש מסוקי צ'ינוק, היא תקבל כלי טיס עם אוויוניקה מתקדמת, מכלי דלק גדולים, טווח טיסה מוגדל וצינור תדלוק שיאפשר תדלוק אווירי. בונוס מיוחד: במסוק יותקנו מערכות ישראליות. חברת אלביט מערכות ארה"ב מפרסמת שהיא מייצרת את התצוגה העילית (HUD) של מסוקי CH-47.

מפלצת חימוש

וכעת למטוס הקרב F-15 ADVANCED I: "אתם בישראל מרבים לעסוק במה שקרוי המלחמה שבין המלחמות. מב"מ", אומר אחד מבכירי חברת בואינג, "הדגם החדש של ה'בז' הישן שלכם ושל ה'רעם', ה-ADVANCED, הוא מטוס הקרב שנולד למשימות אלו". כושר נשיאה, צוות של שניים, שני מנועים, רמות שרידות ואמינות גבוהות ביותר. המטוס הזה הוא מפלצת חימוש. יש לו מערכת היגוי טוס-אל-חוט (FBW) מלאה, אנטנה יותר גדולה (בחמקן, האנטנות מוסתרות כדי לא לפגוע בחמקנות), שני מחשבי משימה חזקים מאוד, מעבד דיגיטלי מתקדם (ADCP), מערכת ל"א דיגיטלית-אלקטרונית (DEWS) ומכ"ם חדיש (AESA) הדומה למכ"ם של F-35. מחשבי האוויוניקה נחשבים למתקדמים ביותר בתעופה הצבאית. לרשות הטייס מסך ענק תוצרת אלביט מערכות. המטוס הזה מסוגל לשאת חימוש כמו טייסת פנטום של הימים ההם. "זה יהיה המפציץ האסטרטגי ארוך-הטווח שלכם ל-40 השנים הבאות", אומר הבכיר בבואינג: "מטוסי ה'רעם' F-15 I הם כיום המתקדמים בחיל ויש אופציה להשביח ולשדרג את מטוסי ה'רעם' ולהביאם לרמות של מטוסי ADVANCED מבחינת המערכות האביוניות, המכ"ם והל"א. ה-ADVANCED הוא ההשלמה הטבעית למטוסי החמקן F-35 ולמטוסי הקרב F-16 לסוגיהם במצבת העתידית של חיל האוויר הישראלי". 

בונוסים כחול-לבן: בתעשייה האווירית מייצרים כמה מערכות לדגמי F-15: הגאי כיוון, פאנלים בקוקפיט (CPS), מכלי דלק קונפורמיים (CFT) ודלתות. בתעשייה האווירית מייצרים יותר מ-20 אחוזים מגופו של כל מטוס, כולל את דגמי F-15 המתקדמים שמייצרים עבור חיל האוויר המלכותי הסעודי. ואילו אלביט מערכות זכתה במכרזים לייצור המסך הגדול בקוקפיט וכוונת קסדת הטייס, אל-אופ את התצוגה העילית ואלישרא את מערכת ל"א.    

מטוס התדלוק KC-46: פרויקט מטוס זה מצוי בישראל בשלב של "מדברים על זה ושוקלים". מטוס זה של בואינג בנוי על בסיס גופו של מטוס הנוסעים הפופולרי והנפוץ בואינג B767-200. כיום כבר טסים חמישה מטוסי תדלוק, ובשלבי רישוי של מנהל התעופה האזרחית של ארה"ב FAA ושל חיל האוויר האמריקני. 

תכונתו העיקרית של המטוס היא רב-תכליתיות: הוא יכול לשמש כמטוס תדלוק, מטוס מטען, מטוס נוסעים, מטוס COMBI חצי מטען חצי נוסעים, ומתאים אפילו לתובלת אר"מים ואח"מים. מומחי בואינג חישבו ומצאו כי מטוס תדלוק כזה יכול לשרת את חיל האוויר הישראלי למשך 40-50 שנה. ניתן לספקו לחיל האוויר בסוף 2020 או בתחילת 2021. את מטוסי התדלוק מייצרים בסיאטל, שם מייצרים את מטוסי הנוסעים 767. בהחלט תיתכן שותפות בייצור המטוסים במפעלי התעשייה האווירית.  

קריצה לחיל הים

בראש בואינג ישראל עומד האלוף (מיל') דוד עברי, לשעבר מפקד חיל האוויר, הנושא בתואר סגן נשיא בואינג אינטרנשיונל. סגנו, אבי ברבר, ממונה על תחומי ה-Defense, החלל והביטחון. ברבר טייס ותיק, בעבר מפקד טייסות פנטום ו-F-16, מפקד בסיסי נבטים וחצרים ונספח אוויר בוושינגטון. בואינג נטועה עמוק בהווייה הביטחונית והאזרחית בישראל, ואין ספק כי למנהליה יש השפעה, וגם שיח ושיג עם כל מקבלי ההחלטות במדינת ישראל, אזרחים ואנשי צבא. זכור ניסיון סרק לפני שנים רבות למכור לאל על מטוסים מתוצרת הקונסורציום האירופי איירבוס. מפעל המטוסים האירופי המצליח עשה מאמצים אדירים להיכנס לשוק הישראלי, אך לשווא. לחצים עזים של ראשי הממשל האמריקני וחברת בואינג העולמית שכנעו את ממשלת ישראל להישאר עם בואינג, ועד עצם היום הזה אל על היא חברת תעופה שבה רק מטוסי בואינג. 

בחברה אין מסתירים כוונות להשקיע את מיטב ומירב מאמצי השיווק, המכירות והקשרים כדי שישראל תצטייד בכלי הטיס שהזכרנו לעיל. הדרך אינה סוגה בשושנים. בפני חיל האוויר, משרד הביטחון והממשלה עומדות החלטות קשות, וצפויה תחרות עזה בתחום מסוקי התובלה הכבדה בין בואינג לבין חברת הענק האמריקנית האחרת, לוקהיד מרטין, שהיא כיום הבעלים של סיקורסקי, יצרנית מסוקי CH-53K KING STALION. 

בהנהלת בואינג יש ותיקים המכירים היטב את הזירה, את צה"ל ואת חיל האוויר והם עתירי ניסיון של מכירות לצה"ל. כמי שמכירים על בוריו את חיל האוויר, הם ניסו להתוות עבור ישראל דיפנס מתווה (תיאורטי בלבד) של מבנה עתידי של חיל האוויר הישראלי בעוד כעשר שנים: 

מטוסי קרב: תמהיל של מטוסי F-15 ADVANCED I מפציץ אסטרטגי, מטוסי F-15 I  'רעם', מטוסיF-16  'סופה', 75-100 מטוסי חמקן F-35.

רוטור קראפט: טייסת של מסוקי צ'ינוק, כ-6 מטוסים-מסוקים V-22 OSPREY, עשרות מסוקי קרב אפאצ'י מדגמי 'פתן' ו'שרף'. 

מטוסי תובלה ותדלוק: מטוסי 'שמשון', מספר מטוסי תדלוק חדשים KC-46, הכוללים יכולות של תדלוק אוטונומי. מטוס פיקוד (מוגן מפני כימי-ביולוגי), שיוכל לשמש גם כמטוס VIP. 

מהאוויר לים

בואינג היא אמנם יצרנית עולמית ענקית של כלי טיס אזרחיים וצבאיים, אולם פניה גם למעמקי הים. מומחיה אינם שוללים אפשרות שביום מן הימים עשויה ישראל לגלות עניין ב-Echo Voyager. מדובר בצוללת בלתי מאוישת (כלי רכב תת-מימי בלתי מאויש, UUV) גדולה, יותר מ-15 מטרים אורכה. יתרונה הגדול – היא מסוגלת לפעול במעמקי הים במשך חודשים. לוויתן הברזל הזה טוב לסיור תת-ימי שקט, לשמירת נוכחות חשאית באזור מסוים, ובמקרה הצורך גם לשגר חימוש, קריצה משמעותית של בואינג לחיל הים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית