המתח בין הקוריאות: "דרוש 'קור רוח' ושיקול"

השבועות האחרונים ראו הסלמה במתיחות בין קוריאה הצפונית למערב. "לא הייתי חופר מקלט. אך בכל זאת דברים עלולים להתפתח מפגז תועה או מתקרית גבול. לדעתי, אצל שני הצדדים המנהיגים מוקפים במבוגרים אחראים", אומר טל ענבר, ראש המרכז למחקר חלל וכטמ"מ במכון פישר

המתח בין הקוריאות גובר (צילום: AP)

"לא הייתי חופר מקלט. אך בכל זאת דברים עלולים להתפתח מפגז תועה או מתקרית גבול. לדעתי, אצל שני הצדדים המנהיגים מוקפים במבוגרים אחראים", אומר טל ענבר, חוקר בכיר במון פישר לתעופה וחלל וראש המרכז למחקר חלל וכטמ"מ במכון פישר, בתגובה להתפתחויות סביב פיונגיאנג, סיאול וושינגטון. 

אך ענבר מוסיף ואומר לישראל דיפנס: "מי שלומד יפה את מה שמתרחש בשתי קוריאות ובארה"ב היא איראן. טהרן מבינה מכל המצב הזה שאם יש לך יכולת גרעינית, ההתייחסות אליך תהיה שונה לחלוטין".

האיומים, ניסויי הטילים והשיגורים הם כבר בבחינת צחצוח חרבות: חברת לוקהיד מרטין הודיעה אתמול כי יש גידול בהתעניינות במערכות הגנה נגד טילים. בהוואי, רחוקה אך בטווח טילי קוריאה הצפונית, יש הכנות למתקפה גרעינית. האמריקנים מבצעים גיחות של מפציצים כבדים 'מעל חצי האי הקוריאני'.

מה הפלא כאשר בכיר מאוד בקוריאה הצפונית, מפקד הכוחות האסטרטגיים קים ראק גיום, אומר ש"אין אפשרות לדו-שיח הגיוני (עם ארה"ב) ורק כוח מלא יפעל", והוא מוסיף ומתווה תכנית פעולה כלפי האי גואם: שיגור של ארבעה טילים לטווח בינוני, שיטוסו אחרי השיגור מעל יפן וינחתו בים ליד האי גואם. מדובר בטילי הוואסונג-12 שישגר צבא קוריאה הצפונית (KPA), הם יחלפו מעל שימאני, הירושימה וקואיצ'י שביפאן ויפגעו במים במרחק של 30-40 ק"מ מגואם. הם יטוסו 3,365 ק"מ במשך כאלף שניות עד לנחיתה. "הכוח הזה יהיה מוכן באמצע החודש", אמר הבכיר הצפון קוריאני, "ואז ימתין להוראות המפקד העליון קים ג'ונג און".

מאז חודש מאי ביצעו האמריקנים 11 גיחות מעל חצי האי הקוריאני. השבוע טסו שני מפציצים B1B מגואם לגיחה מעל קוריאה הדרומית בהפגנת כוח, ובחודש שעבר טסו שני מפציצים על-קוליים באותו אזור. מדובר במפציצים ומטוסי קרב המוצבים בבסיס האוויר אנדרסן שבגואם.

טל ענבר, חוקר בכיר במכון פישר: "הצהרתו של הקצין הבכיר מדאיגה. זה מעיד על היכולת שלהם להקצות ארבעה טילים לתקיפת גואם, והקצין רומז על יכולת לשגר את ארבעה הטילים בו-זמנית כדי להפגין יכולת". לדעת ענבר, האיום על גואם מקורו בכך שהאי לא רחוק וטילים בעלי ראש נפץ גרעיני של פיונגיאנג מסוגלים להגיע לשם. לקוריאה הצפונית יש צי קטן, ועל כן תקיפה אפשרית רק באמצעות טילים. "אולם אני לא מתרגש יתר על המידה", אומר החוקר, "דיבורים הם עניין זול. אני סבור שיש כאן מופעי רטוריקה, וכנראה בסופו של דבר יעברו הצדדים למודל של התרעה בין שתי מדינות גרעיניות".

ענבר אומר כי הטילים של קוריאה הצפונית אינם מיועדים לתקוף את קוריאה הדרומית אלא הם מיועדים לאיים על ארה"ב. הבירה של שכנתה הדרומית של הדיקטטורה האסייתית, סיאול, בין כה מכוסה כולה בטווח הטילים קצרי הטווח של פיונגיאנג. "אני יותר מודאג מסכנה של התפתחות בעקבות פגז תועה או תקרית גבול, שבעקבותיהם עלולה להיות הסלמה. זה דורש 'קור רוח' ושיקול גם בבית הלבן. נכון שלא הכול צפוי וברור, אך שני הצדדים מוקפים במבוגרים אחראיים".

האי גואם נמצא במרחק של 3,400 ק"מ מפיונגיאנג. על כ-30 אחוזים משטחו נמצא בסיס צבאי אמריקני גדול, שבו יותר מ-6,000 אנשי צבא, מפציצים, מטוסי קרב ובסיס ימי. הבסיס האמריקני מוגן בסוללות מערכת הגנ"א THAAD נגד טילים בליסטיים. טל ענבר מסביר כי "הצפון קוריאנים הזכירו את גואם כי היא קרובה יחסית והיא טריטוריה אמריקנית (שטח חסות של ארה"ב)".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית