על הכוונת של חיזבאללה

למרות האבדות הרבות שסופג ארגון חיזבאללה במלחמה בסוריה, הניסיונות האחרונים לפיגועים בשטח ישראל מלמדים שהוא איננו ממהר לזנוח את החזית הישראלית

צילום: AP

בתחילת חודש אוקטובר 2016, פורסם כי נגד שישה מתושבי הכפר ר'ג'ר שבצפון הוגשו כתבי אישום בגין ניסיון ריגול, מגע עם סוכן זר, קשירת קשר לביצוע פשע ועבירות נוספות. על פי כתב האישום, אחד החשודים יצר קשר עם פעילי חיזבאללה,  שהעבירו לו שני מטענים ,בחודש מאי השנה, שאותם החביא באזור מטולה. הנאשמים, הונחו להניח את המטענים בטרמפיאדות מרכזיות בחיפה. נבחנה גם אפשרות להניחם במפעל "נשר" שבצפון. לאחר סיורי איסוף מידע באזור, וחשש ממצלמות אבטחה, הוצע ע"י אחד הנאשמים להניח את המטענים בכניסה לכפר טורען בסמוך לצומת גולני, מקום בו יש ריכוזי חיילים. המטענים נתפסו על ידי כוחות הביטחון של ישראל ב-30 ביולי 2016 בעקבות גילויים ע"י חקלאי, שמצא תיק בשטח חקלאי מדרום למטולה, ובו שני מטענים שזוהו כבעלי מאפיינים של חיזבאללה.

אין זה הניסיון הראשון של חיזבאללה בשנה האחרונה, לביצוע פיגועים באמצעות מגויסים בשטח ישראל. בקיץ האחרון נעצרו ע"י כוחות הביטחון מספר חוליות טרור מיהודה ושומרון, שגויסו ע"י הארגון לבצע פיגועים בשטח ישראל. אחת החוליות, שנעצרה בתחילת יוני, תכננה לבצע פיגועים כנגד סיורי צה"ל באזור קלקיליה. חברי החוליות, תושבי יהודה ושומרון, אותרו וגויסו בעיקר דרך הרשתות החברתיות. בינואר 2016, נחשפה חוליה של תושבי טול כרם שגויסו ע"י חיזבאללה לבצע פיגועים נגד חיילים ואזרחים בשטחי ישראל. חיזבאללה יצר גם קשר עם ערבים אזרחי ישראל -שאותרו ע"י השב"כ, והוזהרו כי המשך הקשר עם גורמים אלה דרך הפייסבוק מהווה עבירה ועלול להביא למעצרם. יוזכר כי לחיזבאללה מנגנון ייעודי – יחידה 133, האמונה על גיוס ובניית תשתיות טרור בתוך שטח ישראל באמצעות גיוס תושבי יהודה שומרון וערבים ישראליים.  

למרות מעורבותו העמוקה של חיזבאללה בלחימה בסוריה, האבדות שהוא סופג (למעלה מ-1500 הרוגים ויותר מ-10,000 פצועים נכון לאוקטובר 2016), הוא אינו זונח את המאבק בישראל. מעורבותו של חיזבאללה בלחימה בסוריה, נובעת משיקולים גיאופוליטיים, אסטרטגיים, ביטחוניים, ומחויבות לאירן. 

הלחימה המתמשכת מאז שנת 2011 העמידה את הארגון השיעי  גם  בפני דילמה דתית בשל העימות עם גורמים סוניים בסוריה ובלבנון. המאבק בישראל הוא בסיס קיומו של הארגון, ו"ההתנגדות" נמצאת בראש סדר העדיפויות שלו, חיזבאללה מחויב למאבק זה, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים (לבנון). בעת הזו נשמעת ביקורת מבית על מעורבותו בלחימה בסוריה ו"הזנחת" הזירה מול ישראל. במקביל לבניית התשתית, ההכנות לטווח הארוך ושיפור המוכנות, הארגון חייב להוכיח גם עשייה בפועל, בין השאר כדי להשתיק את הקולות מבית.

עם זאת, חיזבאללה אינו מעוניין בעימות רחב מול ישראל בעת הזאת, ורואה בפעילות בחתימה נמוכה וללא טביעת אצבע מובהקת בשטח ישראל את אחד הכלים שלו בשימור ההרתעה מול ישראל. פעילות כזו, להבנתו, היא מתחת לרף התגובה העוצמתית של ישראל. היא מאפשרת לו מרחב תמרון לשימור ההרתעה מצד אחד ומענה למבקרים מבית מצד שני, הטוענים שזנח את הזירה העיקרית מול ישראל, לטובת לחימה מחוץ לגבולות לבנון שאינה משרתת את לבנון ואת האוכלוסייה עליה הוא התחייב להגן.

אפשר, והעיתוי שנבחר, הוא לא רק בגלל הזדמנות, אלא גם מתוך כוונה להוציא לפועל את הפיגועים בשטח ישראל סביב יום השנה העשירי למלחמת לבנון השנייה. בכך, יכול היה נסראללה להתהדר ולרמוז בנאומו (13/8/16) לרגל יום השנה העשירי למלחמה ("חארב תמוז") שהמאבק מול ישראל נמשך כל הזמן בדרכים שונות, זאת מבלי לקחת אחריות ישירה לפיגועים. בנאום נסראללה הרבה כהרגלו להשתלח בישראל ולהלל את "הניצחון האלוהי" שהושג לפני עשור, לשבח את עוצמתו של הארגון, והחשש בישראל מפניו: ".... ביישובים הישראלים שליד הגבול כולם הולכים לישון מוקדם ואילו אצלנו בכפרים ליד הגבול מבלים עד לפנות בוקר...". אך כאמור, היה שמח גם לרמוז במעורפל, על הישגים נוספים.  

הצלחת פיגועים מעין אלה בשטח ישראל, לא תגרום להערכת חיזבאללה, להתלקחות בצפון, ותגובת ישראל תהיה ככל הנראה מדודה ושקולה. זאת, יתכן גם כמשקל נגד לתקיפות שלפי פרסומים זרים ביצעה ישראל נגד שיירות אספקת נשק לחיזבאללה. מתוך הערכה שחיזבאללה לא ירצה להגיב באופן שיביא להתלקחות רחבה בצפון. בהקשר זה, אפשר שפריסת סוללות טילי קרקע אוויר הרוסיות בצפון סוריה עלולות להקשות בעתיד על האפשרות לתקוף שיירות נשק ללבנון.

כך או כך, חיזבאללה ימשיך בניסיונות הפיגוע העקיפים בשטח ישראל תוך ניסיונות לגייס את תושבי יהודה ושומרון וערביי ישראל לביצוע הפיגועים. זאת, לצד זירות אחרות בהן הוא פועל ברחבי העולם נגד ישראל, ותוך המשך שימת דגש על המשך התחמשותו והיערכותו בלבנון בתמיכתה של איראן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית