הלוויתו של אל שווימר תיערך היום

האיש שהקים את התעשייה האווירית והיה ממקימי חיל האוויר יובא היום למנוחות בשעה 17:00

אל שווימר ז"ל (צילום: תעשייה אווירית)

"אל שווימר הניח את היסודות לפיתוח תעשייה אווירית מתקדמת ולמיצובה של ישראל כמובילה בתחומי הטכנולוגיה", כך אמר בשבת שר הביטחון אהוד ברק, לאחר שנודע על פטירתו של אל שווימר, שהקים את התעשייה האווירית, לאחר שקודם לכן היה ממייסדי חיל האוויר.

שווימר נפטר בבית החולים תל השומר - בגיל 94. בשנת 2006, כאשר זכה בפרס ישראל על מפעל חייו, סיפרה הוועדה את סיפור חייו: אל שווימר נולד ב-1917 בניו-יורק, להורים שהיו מהגרים ממזרח אירופה. הוא עבד כשוליה של טכנאי מטוסים ולמד אווירונאוטיקה. מאוחר יותר קיבל רישיון טיס מרשות התעופה הפדראלית.

במהלך מלחמת העולם השנייה שווימר שירת בחיל האוויר האמריקני וקיבל אות הוקרה על "תושייה ואומץ לב". בסתיו 1947 התנדב לסייע במציאת מטוסים, טייסים ומכונאים עבור חילה אוויר שלפני קום המדינה היה עדיים בגדר רעיון שלא התממש. לשם כך, שווימר הקים חברת תעופה, שקנתה מטוסים במחירים מזעריים מעודפי מלחמת העולם השנייה. החברה שיפצה את מהטוסים והבריחה אותם לישראל דרך צ'כוסלובקיה. לימים כתב דוד בן גוריון כי "רכישת המבצרים המעופפים הייתה מעשה רב. הנכס החשוב ביותר שרכשנו בימים ההם היה אל שווימר..."

פעילותו של שווימר בארצות הברית הפרה את האיסור לשלוח ציוד לחימה לארץ ישראל, והבולשת הפדרלית ביקשה לעצרו בעוון הברחת המטוסים והנשק. הוא נמלט מארצות הברית ובא לארץ ישראל במסגרת מח"ל - מתנדבי חוץ לארץ. שווימר היה בין מקימיו של חיל האוויר הישראלי, ובמלחמת השחרור היה ראש להק אוויר בחיל. לאחר סיום המלחמה שב שווימר לארצות הברית, משום שלא רצה להמשיך ולהימלט מהחוק. הוא נעצר, ובחקירתו אמר: "אני חושב שמעשיי היו צודקים; לא אתנצל, ואני מוכן להישפט עליהם." שווימר עמד לדין והורשע בבגידה. זכויות האזרח נשללו ממנו, והוטל עליו קנס כבד. רק כעבור 51 שנה חנן אותו הנשיא קלינטון.

לאחר משפטו פתח שווימר בקליפורניה חברת תעופה קטנה ומוסך למטוסים. הוא שיפץ ושלח לישראל (הפעם בהיתר חוקי) 26 מטוסי קרב מסוג "מוסטנג", שהיו מטוסי הקרב העיקריים של חיל האוויר לפני עידן הסילון. בשנת 1951 ביקר ראש הממשלה בן גוריון בארצות הברית, שמע על מפעלו של שווימר, ובא לראותו עם טדי קולק, עם יצחק נבון ועם שמעון פרס. בן גוריון התרשם משווימר וביקש ממנו לעלות ארצה ולהקים מפעל דומה בישראל.

שווימר נעתר לבקשה, וכעבור שנתיים הקים בלוד את "המכון הממשלתי לבדק מטוסים". כבר אז ביטא את חזונו ואמר: "אנו נייצר כאן מטוסים וטילים ולא נעסוק רק בשיפוצים." בניהולו של שווימר התרחב המכון והיה ל"תעשייה האווירית". המפעל התקדם בהדרגה לייצור חלקי חילוף למטוסים, ובהמשך לייצור מטוסים, מטוסים קלים, מטוסי מנהלים ואף מטוסי קרב מתקדמים. תחומי העיסוק של המפעל הורחבו גם לפיתוח ולייצור של טילים ומערכות התרעה. כיום. חזונו של שווימר, שנשמע דימיוני בימי המחסור והצנע של ראשית המדינה, התממש. כיום, התעשייה האוויריית היא החברה הביטחונית הגדולה בישראל.

לאחר מלחמת ששת הימים שווימר הצליח לרכוש בדרך עקיפין את תוכניות הייצור של המיראז'ים ולייצר על בסיסם את מטוס ה"כפיר" שבעקבותיו תוכנן ויוצר מטוס ה"לביא". שווימר המשיך להיות פעיל בשורה ארוכה של תפקידים גם לאחר שסיים לנהל את התעשייה האווירית.

מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, אמר בשבת, כי "רבים מהישגיה והצלחותיה של התעשייה הונחו בזמנו של שווימר וכולנו זוכרים ומכבדים את תרומתו הרבה להתפתחות התעשייה האווירית בישראל". אל שווימר האשיר אחריו אישה- דינה, בן- דני, ובת- דפנה.

הלווייתו של אל שווימר ז"ל תתקיים היום יום שני 13.6.2011 בשעה 17:00 בבית העלמין שבסביון.

***
בתמונה: מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן עם אל שווימר ז"ל

You might be interested also

A poster depicting Syria's President Bashar al-Assad is displayed in front of damaged buildings in the city of Homs on May 23. Photo: REUTERS/Omar Sanadiki

Syria's difficult rebirth

Commentary: After avoiding defeat in the civil war, Bashar al-Assad’s regime cannot easily tackle the problem of rebuilding the country. Assad finds himself needing to reconcile the difficult requirements of definitively defeating the insurgency, resolving the very severe economic situation and coexisting with the presence of cumbersome allies Russia and Iran