בדרום ובצפון - חשש ממנהרות טרור

בתחילת החודש פנו ראשי רשויות בעוטף עזה לשר הביטחון במטרה שיקדם מכשול תת קרקעי שימנע מנהרות טרור מעזה. באותה תקופה, פנו גם תושבי זרעית למשרד הביטחון מתוך חשש למנהרות טרור מלבנון. נראה כי ההגנה על התווך התת קרקעי הפך להיות מרכיב קריטי עבור ההתיישבות בישראל

התמונה באדיבות מועצה אזורית שער הנגב

ראשי המועצות בעוטף עזה שלחו בתחילת החודש מכתב לשר הביטחון, משה יעלון, ובו הם מתריעים כי מאז סיומו של מבצע "צוק איתן", טרם הוקם מכשול להתמודדות עם איום המנהרות מכיוון רצועת עזה. "אנו למדים משיחותינו עם משרד הביטחון ועם צה"ל, כי השלמת התקנת המכשול תימשך עוד זמן רב, דבר שלצערנו עלול לעלות במחירים כבדים מאוד", כותבים ראשי הרשויות.

"גורמי המקצוע הרלוונטיים בצה"ל חוזרים ואומרים, כי המענה המיטבי לחסימת אפשרות החדירה מרצועת עזה לישראל היא באמצעות הקמתו של "מכשול" לאורך הגבול. עד כה הצליחו כוחות צה"ל לסכל את כל ניסיונות החדירה ובכך מנעו תרחישים כואבים. יחד עם זאת כל אירוע כזה מלווה בהתראות ביטחוניות, רעשי נפץ ובפעילות ערה של צה"ל, המעלים את סף החרדה של התושבים, הנמוך ממילא בימים אלה, לנוכח היעדר מענה בטחוני כולל ותחושה ברורה שהסבב הבא הוא עניין של זמן.

"נוכח האמור, אנו דורשים לפעול ללא דיחוי לקידום הקמתה של גדר הגבול החדשה שמהווה כלי מרכזי ומשמעותי במערך ההגנה על הישובים . בשלב הראשון נבקש את בניית הגדר עצמה, שיש בה לתת מענה מידי לבעיית החדירות ובשלב השני להשלים את התקנת האמצעים הטכנולוגיים, שנועדו להרחיב את אפקטיביות המכשול להתראה ולמניעת חפירת מנהרות".

במקביל לרשויות בעוטף עזה, גם בצפון התושבים לא רגועים לנוכח איום המנהרות. בכתבה שפורסמה באתר NRG בתחילת החודש, טוענים תושבי זרעית, מושב הסמוך לגדר הגבול עם לבנון, כי יבצעו בעצמם קידוחים לגילוי מנהרות תופת של חיזבאללה. זאת, לאחר שתלונות חוזרות של תושבים על קולות חפירה מהאדמה - לא טופלו, כך לטענתם. "אנחנו בטוחים שחיזבאללה מנסה להגיע לכאן". צה"ל מצידו טוען כי: "כל פנייה נבדקה - ונשללה".

יוסי אדני, יושב ראש ועד המושב אמר לאתר "כל הזמן" כי "בישיבה שקיימנו קיבלנו החלטה לבצע את החפירות בעצמנו כי הצבא לא מראה נכונות לעשות את זה. התחלנו בהיערכות לוגיסטית בנושא וברגע שנהיה מוכנים אנחנו נודיע לצבא על היום שאנחנו מבצעים את העבודות ונבצע אותן בעצמנו". לדבריו, "יש לנו נקודות מוגדרות שבהן אנחנו חוששים להימצאות מנהרות. אנחנו מעריכים ויודעים על קיומו של נתיב אחד של מנהרה, ולאורכו נבצע חפירות בשלושה מוקדים".

לפי האתר, בחודש ספטמבר האחרון פנה מזכיר היישוב, עופר שמיר, אל אלוף פיקוד הצפון דאז, יאיר גולן, שבו הזהיר מפני מנהרות: "חשוב שתיקח את העניין ברצינות גמורה. לא מדובר בקבוצת מבוהלים, אלא בתושבי הצפון המנוסים לאורך השנים. נתיב המנהרה חוצה את המושב לרוחבו, היא מתחילה בכפר מרווחין שבדרום לבנון וממשיכה לעבר היציאה הדרומית של המושב".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית