גידול בביקוש להשבחת מטוסים

הביקוש העולמי להשבחת מטוסי משימה נמצא בעלייה, וחברות ישראליות רוכבות על הגל ומיישמות פרוייקטים מסביב לגלובוס. אחת מהן, היא חברת דיינמיק ג'ט שבשנים האחרונות יישמה פרויקטים בברזיל ופרו
אילוסטרציה של תכנון השבחת מטוס הסקייהוק (באדיבות דיינמיק ג'ט)

אחד התחומים המתפתחים בעולם התעופה הצבאי והפרה-צבאי בתקופה האחרונה, הוא תחום השבחת המטוסים. מדובר על הסבה של מטוסים תובלה למטוסי משימה המסוגלים לבצע משימות כמו פיקוח על שטחי דגה, בקרת גבולות למניעת מסתננים ועד מטוסי מודיעין לצרכי ביטחון פנים. ערוץ אחר של יישום השבחות הוא חידוש מטוסי קרב ישנים. מגמה זו פותחת בפני חברות ישראליות קטנות ובינוניות אפשרויות עסקיות בעולם, שעד לא מזמן היו נחלתן של התעשיות הביטחוניות הגדולות.

אחת החברות שידעה לנצל את המומנטום היא דיינמיק ג'ט. "השנה סיימנו פרויקט של השבחת מטוסי סקייהוק של חיל הים הברזילאי כקבלני משנה של ראדא", אומר שלום להט, מנכ"ל החברה. "מדובר בפרוייקט עבור חיל הים של ברזיל שרכש לפני מספר שנים מטוסי סקייהוק מכווית. במסגרת הפרויקט אנו משביחים את התכן המכני וראדא את התכן החשמלי. השותף המקומי בברזיל היא חברת אמברר".

ההשבחה של המטוסים כוללת התקנת מכ"מ של אלתא בחרטום המטוס, מודרניזציה של תא הטיס והפיכתו לגלאס קוקפיט, החלפה של ציוד אלקטרוני, הוספה של מערכות הגנה למטוס כדוגמת RWR, ושינוי מערכות המיזוג של המטוס. רוב עבודת ההשבחה נעשתה בישראל, כאשר הייתה תקופה ארוכה שצוות של חברת אמברר, הגיע לארץ לפקח על התוצרים.

על אף העובדה שלחברת דיינמיק ג'ט יש חברת בת בשם ATS הממוקמת באשקלון ועוסקת בייצור חלקים למטוסים, בפרויקט המדובר הייתה זו ראדא שייצרה את החלקים עבור המטוסים הברזילאים. "מדובר בפרויקט של שני דגמי מטוסים חד ודו מושבי, עליו התחרו גם אלביט מערכות וגם תעשייה אווירית. בסופו של דבר ראדא זכתה בו והפעילות החלה ב-2011 כאשר עד היום הסתיים האב טיפוס של הדו מושבי", מסביר להט. "בין 2010 - 2012 עשינו גם הסבה של שני מטוסי תובלה קטנים למטוסי משימה בפרו, גם במקרה זה ראדא היו הקבלן הראשי".

בקשר לעתיד, מגלה להט כי הכיוון העיקרי של החברה הוא השווקים של אסיה ואפריקה. "מדובר בעיקר על מדינות שנפתחות למערב ואין מגבלות של משרד הביטחון לעשות אתן עסקים" מסכם להט.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית