האם היעד לתקיפה היה טילי s-125 משודרגים?

ניתן להעריך כי מטרת התקיפה הלילה בסוריה היו סוללות טילים מתוצרת רוסיה, יתכן שטילי S-125 ששודרגו למערכות של S-300. רשת "אל-ערביה" מדווחת כי במקביל לתקיפה בלטקיה, הותקפה גם מטרה באזור דמשק
האם הטילים שאסד קיבל לאחרונה מרוסיה היוו מטרה לתקיפה בלטקיה? המורדים הסורים דיווחו הלילה (חמישי) כי סדרת פיצוצים מסתורית התרחשה באזור עיר הנמל לטקיה, שהייתה כבר בעבר יעד לתקיפה.

מתוך המידע שנמסר באותם דיווחים במקורות הזרים, ניתן להעריך כי מטרת התקיפה היו סוללות טילים מתוצרת רוסיה. הצבא הסורי מחזיק בלטקיה מערך של סוללות ומחסנים ובהם סוללות נ"מ מתקדמות וסוללות בסטיון המיועדות לשיגור טילי חוף-ים מסוג יאחונט. כל הטילים סופקו לסוריה על ידי רוסיה בשנים האחרונות. רשת אל-ערביה מדווחת כי במקביל לתקיפה בלטקיה, הותקף יעד נוסף, על פי הדיווח על ידי ישראל, באזור דמשק.

ביולי 2013 הותקף על הדרך מעיר הנמל לטקיה לאל חאפפה מערך של מחסנים ששימש לאחסון טילי היאחנוט הרוסיים. מאוחר יותר דיווחו גורמי תקשורת כי התקיפה שיוחסה לישראל לא הצליחה להשמיד לחלוטין את מערך טילי היאחנוט.

לפני כחודשיים, העבירו הרוסים במה שהצטייר כ"רכבת ימית" משלוחי נשק ובהם כנראה גם מערכות נ"מ מתקדמות שהרוסים הגדירו כ"מטען מיוחד". המשלוחים הועמסו מנמל נובורוסיסק בים השחור המוכר ככזה המשמש את גדוד ההגנה האווירית הרוסית הסמוך גם לאחסון מערכי אס-300 וסוללות אס איי-17 ניידות.

האתר שהותקף על פי המורדים אתמול בלילה בשני טילים שנורו מהים שימש עד לאחרונה לפריסת מערכת נ"מ מתקדמת מדגם אס-125מתוצרת רוסיה. אומנם מדובר במערכת מתקדמת אך כזו המוכרת ופועלת בסוריה במספר אתרים לאורך החוף ולכן הסיבה לתקיפת מערך שכזה יכולה להיות אם זה עבר לאחרונה שידרוג משמעותי.

רוסיה נוטה לשדרג את אתרי סוללות האס-125 לסוללות מתקדמות יותר דוגמת האס-300. כך היא עשתה לפני מספר שנים במסגרת חוזה לאספקת אס-300 שחתמה עם אלג'ירה. הסיבה נעוצה בתשתיות הקיימות המאפשרות לכלי השיגור הניידים לנוע מתוך מחפורים מיוחדים שנבנו באדמה. רוסיה הצהירה בחודשים האחרונים כי סיפקה לסוריה חלק ממרכיבי האס-300 אולם טענה כי לא סיפקה את המערכת השלמה אשר כוללת גם את מרכיבי הליבה. האם האתר בלטקייה בכל זאת שימש יעד לשדרוג שכזה? ימים יגידו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית