"הוטענו על ידי המצרים"

פורסמה עדותו של ראש אמ"ן לשעבר, אלי זעירא, בוועדת אגרנט במלוא 40 שנה למלחמת יום כיפור
ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון במשרד הביטחון, פרסמה קטעים מעדויותיהם בוועדת אגרנט של כמה מאישי המפתח במלחמת יום הכיפורים במלוא 40 שנה למלחמה. אלי זעירא, ששימש כראש אגף המודיעין במלחמה, העיד חמש פעמים מול חברי הוועדה.

בעדותו, נחשפו כשלים בהעברת מידע בין אגף המודיעין לצה"ל ולבכירי המדינה. זעירא נדרש להתייחס ל"קונספציה" לפיה סוריה ומצרים לא מתכוונות לפתוח במערכה נגד ישראל. "אחד הדברים שחיזקו את הקונספציה, זה הצלחתה במבחן המציאות. הקונספציה עמדה בשני מבחנים בשנה האחרונה. העובדה שהיא עמדה בשני מבחנים חיזקה את העמדה שלנו בנכונותה גם במבחן השלישי. זו הייתה המלחמה". לטענתו לא הייתה ידיעה אחת ספציפית שדיברה על כך שמדובר בהכנות למלחמה ולא סתם תרגיל.

לאחר שנשאל על ידי חבר הוועדה יגאל ידין על ההכנות למלחמה, תקף אותו זעירא ואמר: "אני חושב שמלחמה מתחילה כשמתחילם לירות".

במהלך עדותו בפני חברי הוועדה הגיש זעירא מסמכים שעסקו בתוכניות צבאות סוריה ומצרים והודה כבר בתחילת עדותו כי מדובר היה במשגה של אמ"ן. "אולי הייתי צריך להתחיל את עדותי בזה שאני פותח ואומר: 'אגף המודיעין שגה בהערכתו לגבי המלחמה. זהו נתון. בשום חוברת מהחוברות האלה אין מטרה להאפיל על העובדה הזו כהוא זה", אמר זעירא. "היו ארבע התרעות למלחמה: בחורף 1971, חורף 1972, אביב 1973 ואוקטובר 73'. לא היה שום דבר חדש בין ההתרעות הללו", הוא הוסיף. 

"בשני הצבאות, הסורי והמצרי, רוב החיילים ואפילו הקצינים הופתעו מהיציאה לקרב – למרות שבתקופה שלפני אוקטובר 73' נערכו תמרונים וכוחות קודמו לחזית. הייתה לי אז הרגשה שאני אוכל להבדיל בין תרגיל לבין הכנות למלחמה אמיתית. אנחנו הוטעינו על ידי כך שראינו את זה כהכנות לתרגיל ולא כהכנות למלחמה. זאת אומרת: מבחינת איסוף הידיעות, ההערכה הייתה נכונה. מבחינת הפרשנות לידיעות, אנחנו לא ידענו, הוטעינו בעקבות התרגילים", המשיך ואמר. 

היו"ר אגרנט הגיב וטען כי "הנקודה העיקרית היא, שההעלמה וההסוואה בכל הצבא המצרי הייתה כל כך מושלמת עד כדי כך שאיני מתפלא שגם אנחנו הוטעינו".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית