כוונות טובות

החיבור בין המפתחים ליחידות המבצעיות בשטח, מעניק לתעשיית האלקטרו-אופטיקה הישראלית יתרונות רבים. סקירה מיוחדת על הטכנולוגיה שמאחורי הכוונת
עולם האלקטרו-אופטיקה מתמקד במתן פתרונות ללוחמים בשטח, בדגש על הלוחמה הטקטית, ובעיקר בשעות הלילה. בתקופת מלחמת העולם הראשונה החלו לצוץ מכשירים שעשו שימוש בחישת שינויים בתאורה הסביבתית - קליטת פוטונים (חלקיקי אור), הפיכתם לאלקטרונים, הכפלתם פי מיליונים ותרגומם מחדש לפוטונים שיושלכו לעין המשתמש, על גווניו של הספקטרום הפוטו- אלקטרי (אור נראה לעין, אינפרה אדום, אולטרה סגול, רדיו ועוד). כעבור כמעט מאה שנה, טכנולוגיית האלקטרו-אופטיקה הישראלית נחשבת מתקדמת, כאשר כר הניסוי של רבים מהמוצרים הוא צה"ל על מגוון יחידותיו וכוחותיו המיוחדים.

רבים מממוצרים אלה זוכים להגדרה "מוכח מבצעית". כיוון שהחברות שעוסקות בתחום מעסיקות לרוב יוצאי צבא רבים, אותם עובדים שומרים על קשר רציף עם יחידות המילואים שלהם ויחידות השדה השונות, ומשתמשים במקצועיות של הלוחמים בשטח כדי לנסות את אבי הטיפוס שיצאו זה עתה משולחנו של המהנדס. את השינויים והשיפורים מבצעים המפתחים ביחד עם הלוחמים: כך צה"ל מרוויח מוצרים איכותיים שנבדקו ארוכות בשטח בזמן שהחברות מפתחות מוצר אמין יותר שאיתו יש ביכולתן לצאת לשווקים בחו"ל.

בישראל קיימות מספר חברות שניתן להגדיר כמובילות עולמיות בתחום האלקטרו-אופטיקה, כשברוב במקרים חברות אלה שמות דגש על תודעת מתווה הקרב והמודיעין הטקטי - לפני מבצע, בזמן אמת וגם לאחר מכן; ככלל, צבאות רבים שמים דגש רב על תצפית ארוכת טווח, על גילוי מטרות עוינות בשטח ועל איכון מטרות קרקע- אוויר וקרקע- קרקע. סקירה זו מתמקדת בכוונות ובאמצעי תצפית בעלי הגברת יכולת ראייה, שאותם המשתמש הבודד יכול לתפעל ולסחוב בעצמו בסביבה יבשתית. עם החברות שעוסקות בתחום בישראל ניתן נמנות חברות הבת של אלביט מערכות, אלאופ ו-ITL, ניו נוגה לייט, מפרוליט, טרמל בייקון, MSE, פולס אינטקו וסנסו אופטיקס.

אלאופ, לדוגמא, מייצרת בין השאר את משפחת הכוונות המבוססות גלאי תרמי LILY, שכוללת כוונות מקוררות ובלתי מקוררות לשימוש צלפים, וכן כוונות בעלות שני שדות וכוונות שמותאמות לעבודה עם טלסקופ צלפים. החברה מייצרת גם את משקפות ה-CORAL שמבוססות על גלאי תרמי מקורר לתצפיות ארוכות טווח ושמאפשרות יכולת איכון מטרות, כמו גם את משקפת ה-MARS, שאף היא מאפשרת איכון מטרות ומבוססת על גלאי תרמי בלתי מקורר לתצפיות קצרות טווח. כמו כן, אלאופ מייצרת גם את צייני מטרות אוויר-אוויר ואוויר קרקע RATTLER.

גם חברת ITL, שנרכשה על ידי אלביט מערכות לפני מספר שנים, מייצרת את ה-COYOTE סדרה של כוונות ואמצעי ראיית לילה חד עיני לקלעים וצלפים המבוססים על גלאי בלתי מקורר ואמצעי ראיית לילה מא"כ (מגביר אור כוכבים), כולל כזה שניתן לשימוש תת מימי עד לעומק טבילה של 20 מטר. בנוסף, החברה מייצרת כוונות שניתנות לשליטה מרחוק, כוונות משולבות יכולות איכון מטרות למטול ולנק"ל בעלות מדי טווח לייזר מובנים ויכולות בקרת אש ותקשורת עם חימוש "חכם", ומשקפות בעלת יכולות איכון מטרות לתצפיות ארוכות טווח ואת משפחת צייני הלייזר AIM שמתאימים למערכות נשק וטווחי פעולה מגוונים.

חברת ניו נוגה לייט מייצרת, בין היתר, את משפחת כוונות ה-MATISSE המבוססות גלאי בלתי מקורר, משמשות צלפים וקלעים, ומאפשרות בין היתר יכולת הקלטה בכרטיס SD נשלף. בנוסף, החברה הוציאה תחת ידה גם משפחת כוונות מא"כ (מגביר אור כוכבים) Li-Or בעלות פוקוס קבוע או משתנה ואופציות הגדלה שונות. אחת הכוונות אף מותאמת לנק"ל או למשגרי רקטות. כמו כן, ניתן למצוא בחברה אמצעי ראיית לילה דו עיניים וחד עיניים, חלקם על בסיס מא"כ, שמאפשרים תפיסת עומק ושמקלים על תנועה מהירה ועל מעבר מכשולים.

חברת מפרולייט מקבוצת סמי קצב (הבעלים של מפעל הנשק IWI) מייצרת את משפחת כוונות ה-NOA שמבוססות על גלאי בלתי מקורר ומיועדות לצלפים ולקלעים. סדרת כוונות זו כוללת תוכנת חישוב בליסטי להתאמה לקשת הבליסטית של הנשק בשימוש, וחיבור USB לממשקים חיצוניים. חברה זו מייצרת גם כוונת ריפלקס למטול 40 מ"מ, אמצעי הגברת אור כוכבים חד עיני וכן צייני לייזר וסמנים טקטיים, כשבנוסף, יש בה סדרת כוונות יום עם תו מכוון שמוארות באמצעות כבל פייבר אופטי או הארת LED ושמאפשרות שימוש בכוונת בכל שעות היממה, כמו גם רכישת מטרות מהירה.

נוסף לכל זה, החברה מציעה כוונת מא"כ בעלות אפשרויות הגדלה שונות שמאפשרות איפוס ממתאם הפיקטיני, מה שהופך את לוח השנתות במכשיר לקבוע, ואף משקפת מא"כ ואמצעי ראייה חד עיני מא"כ וכוונת לצלפים שבתוכה מערכת בקרת אש וציין לייזר. בחברת MSE (מקבוצת SDS) מיוצרת משפחת כוונות הריפלקס AQC שכוללות תו מכוון מתחלף מבוסס הארת LED ומיפתח רחב שמקנה למשתמש שדה ראייה גדול ככל האפשר.

בכוונות ישנו מצב "שינה" שמאפשר חיסכון באנרגיה והפעלה לאורך זמן וכן מצב ראיית לילה שמאפשר עבודה עם אמצעי ראיית לילה, עם צייני לייזר נראים ועם אינפרא אדום. גם חברת סנסו אופטיקס (SENSO OPTICS) מייצרת משקפות קלות משקל, מבוססת גלאי תרמי מקורר ובלתי מקורר ובעלות זום רציף ויכולת הגדלה לתצפיות לטווח בינוני וארוך. בנוסף לכך, חברה כמו טרמל בייקון מציעה סמנים טקטים שונים על בסיס אינפרא אדום וצייני ליזר, שיכולים להתממשק למערכות הנשק.

**יעוץ מקצועי לכתבה: תומר שניר

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית