ייצור בחומרים מרוכבים

בחברת אירוסול הישראלית מייצרים פלטפורמות של מל"טים ומארזים למטע"דים מחומרים מרוכבים. "מדובר על חומרים המאפשרים מחד ייצור של חלקים קלי משקל ומאידך מספיק חזקים לשימוש בפלטפורמות מוטסות", אומר אבירם אזרזר מנהל הפיתוח של החברה
מימין: אבירם אזרזר (מנהל מו"פ) וישראל ווסרלוף (מנכ"ל) בביתן של חברת ארוסול בכנס UVID2013

חברת אירוסול המציגה בכנס הכלים הבלתי מאוישים של ישראל דיפנס UVID2013 מייצרת פלטפורמות (מז"לטים /ומל"טים), מארזים למטע"דים וחלקים לפלטפורמות מחומרים מרוכבים. הייחוד של החברה טמון בשני צירים עיקריים - זריזות ומקצועיות. בשונה מחברות אחרות בשוק, אירוסול שומרת על מבנה מצומצם של כ-20 עובדים המאפשר לה לפתח מוצרים בהתאמה אישית ללקוח במהירות.

"אנחנו רוצים לאפשר ללקוח שלנו להגיע לשוק מהר", אומר אבירם אזרזר, מנהל הפיתוח של החברה. "הלקוחות רוצים לראות את המוצר במציאות ותהליכי הייצור שלנו בנויים בהתאם. אנחנו מסוגלים לייצר מארז למצלמה של מל"ט ב-48 שעות".

את המוצרים, בונה אירוסול מחומרים מורכבים אותם רוכשים בחו"ל בתצורה הדומה לאריג בד. "החומר מגיע בגלילים כמו בד. השלב הראשון בתהליך הייצור הוא קבלת השרטוטים של המוצר מהלקוח. בשלב השני מתכננים את המארז או את הפלטפורמה. היות ומדובר בבדים, אפשר להחליט שחתכים מסוימים במוצר יהיו קשיחים יותר ואחרים גמישים יותר. זו יכולת שאין בתהליך ייצור מבוסס אלומיניום או פלסטיקה. זה היתרון בעבודה עם חומרים מרוכבים.

"לאחר התכנון של מוצר, עוברים לייצור. מכינים תבנית ומניחים את הבדים של החומרים המרוכבים שכבה אחר שכבה כאשר הם מודבקים אחד לשני. בסוף התהליך מקבלים את המוצר המוגמר".

הדרישה העיקרית מהלקוחות בתחום המל"טים היא משקל. כל גרם משנה והאתגר של אירוסול הוא לתכנן מוצר שגם יעמוד בדרישות החוזק וגם יהיה קל משקל. "אם מדובר על כלי של 30 ק"ג שנוחת על כרית שמתנפחת בגחון מתחת למטע"ד, אם יש אבן במקרה, המארז של המטע"ד הוא זה שצריך לספוג את המכה. צריך לזכור שמדובר על עובי מארז של מילימטרים".

יתרון נוסף מנקודת מבט של תעשיות ישראליות טמון בכך שמדובר בחברה שפועלת בארץ. אמנם קיימת גם אפשרות לייצר מוצרים מחומרים מרוכבים במדינות זולות יותר כמו סין, אבל אזרזר מסביר כי מדובר לרוב בהפרשים של 10-15 אחוזים. "אתה יכול אמנם להוזיל את הייצור בחו"ל במפעלים שעושים ייצור המוני, אבל מה קורה למשל אם אתה רוצה לעשות שינוי באמצע הייצור של הסדרה? אצלנו מדובר בייצור ידני וזה אפשרי. במפעלים בחו"ל תצטרך לחכות לסוף הסדרה ולהכניס את השינויים רק בסדרה הבאה.

"גם כאשר מדובר על בעיות אחרות שדורשות התערבות של יצרן המארז או הפלטפורמה אנחנו יותר זמינים מכל יצרן אחר בחו"ל".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית