CIA: ישראל פיתחה נשק כימי בחשאי

איתות מאובמה? דו"ח של ה-CIA שפורסם היום (ג') באתר "פוריין פוליסי" חושף כי לאחר מלחמת יום הכיפורים החלה ישראל לפתח נשק כימי וביולוגי
בעוד ארה"ב מחכה לאישור הקונגרס לצאת למלחמה בסוריה, מפרסם היום (ג')  אתר "פוריין פוליסי" דו"ח של סוכנות הסי-איי-אי שחושף כי ישראל פיתחה בחשאי נשק כימי וביולוגי לאחר מלחמת יום כיפור ישראל. האם מדובר בניסיון של אובמה לכפות על ישראל לקבל את הצעת הגישור הרוסית למשמורת בינלאומית על הנשק הכימי של אסד?

לפי הדו"ח, יש לישראל מאגר של כמה מאות ראשי קרב גרעיניים, נוסף על פצצות מימן. אנליסטים ב-CIA מאמינים שממשלת ישראל בנתה את מאגר הנשק הגרעיני בשנות ה-60-70 כהפקת לקחים ממלחמת יום כיפור נגד האפשרות שצבאות מדינות ערב ינסו לפגוע בישראל.

תשומת הלב של הקהילה המודיעינית בוושינגטון התמקדה בעבודות המחקר והפיתוח שנעשו בחשאי במכון למחקר ביולוגי בנס ציונה.

המחקר שנחשף הבוקר נכתב ב-1982 כחלק מסקירה כוללת של מאגרי הנשק להשמדה המונית במזרח התיכון. על פי המסמך, לוויני ריגול אמריקאים חשפו מתקן רגיש בדימונה לייצור סארין. 

"למרות שאנו לא יכולים לאשר אם הישראלים מחזיקים בחומרים כימיים קטלניים", נכתב במסמך, "מספר גורמים מובילים אותנו להאמין כי יש ברשותם חומרים מסוכנים". באתר "פוריין פוליסי" צויין עוד כי ההיסטוריון הישראלי אבנר כהן פרסם בשנת 1988 את ספרו "ישראל והפצצה" ובו נכתב כי ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון הורה בחשאי להקים מאגר של נשק כימי.
על פי הערכת המודיעין האמריקאי ב-1983: "ישראל, מצאה את עצמה מוקפת במדינות ערביות עם ניצני נשק כימי שיכלו לפגוע בה, ובעקבות מלחמת יום הכיפורים ישראל הכינה תכנית היערכות ללוחמה כימית לצורכי הגנה והתקפה".

האתר לא ידע לציין אם הנשק הכימי שיוצר לכאורה בארץ נשמר לאורך השנים. ב-1992 חתמה ישראל - אך לא אישררה חתימה זו - על האמנה למניעת הפצת סוג נשק זה. "ה-CIA חשד במשך עשרות שנים בפיתוח הנשק הישראלי, והממשל האמריקני שמר על שתיקה בנושא לאורך התקופה כולה", נכתב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית