קהילת הביטחון מול אל־קאעידה

את העובדה שארגון אל־קאעידה כשל עד היום לפעול בישראל, אין לקחת כמובנת מאליה. מדובר על הישג אדיר של מערכת הביטחון הישראליתהצלחת המאבק מול אל קאעידה אינה מובנית מאליה
לוחמי אל קאעידה - npsglobal.org

אזרחי ישראל נוטים לקבל את התפקוד של מערכת הביטחון ואת הצלחותיה כמובנים מאליהם, ואינם נותנים את ליבם לכמה הישגים שקטים ומתמשכים שבזכותם הם חיים בשקט יחסי. אחד מהישגים אלו הוא מניעת אל־קאעידה לפעול בישראל.

ארגון אל־קאעידה מתפשט כמו סרטן במדינות המזרח-התיכון, המפרץ הפרסי, צפון ומרכז אפריקה, אירופה וארה"ב. חוליות הארגון מתרבות ומתארגנות ברחבי אירופה. הארגון אינו שוקט על שמריו הוא מייצר מבצעי חבלה כמעט בכל גזרות הפעולה שלו ברחבי העולם.

השאיפות האידאולוגיות של הארגון הן לפורר את העולם החילוני, את העולם האסלאמי המתון ולהשליט דת אסלאמית קיצונית וקנאית בכל מדינה שישתלט עליה. שתי מדינות ניצבות כמטרות ראשיות של מנהיגי אל־קאעידה – ארה"ב הברית וישראל.

אל־קאעידה הוא ארגון-על שתחת מטרייתו פועלים תת-ארגונים רבים אשר מיצו כבר לפני כמה שנים את העקרונות ושיטות הפעולה הרשתית הרבה לפני שמפתחי דוקטרינות ותורות לחימה, ומפתחי הרשתות החברתיות "עלו" על תפיסת ההפעלה של ארגונים וצבאות מודרניים.

יתרה מזאת, ארגוני הטרור עושים שימוש יעיל ברשתות התקשורת והרשתות החברתיות המתקדמות ביותר ודרכן מנהלים את פעילותם, יוזמים פעולות טרור, מפתחים אמצעי לחימה ושיטות טרור חדשות. דרכן הם מעבירים הנחיות, הוראות, ופקודות ביצוע.

המאזן העיקרי בו עולה אל-קעידה על מדינות העולם החופשי הוא מאזן הנחישות והמוטיבציה. פרט לארה"ב, מפגינות כולן רפיון, חולשת דעת, וחוסר יכולת להתמודד עם ההתמדה והנחישות של אל-קעידה לתקוף מטרות ולהרוג אזרחים בכל מקום שעולה בידם.

אל־קאעידה הציב שני יעדים עיקריים: ארה"ב וישראל. לכן, אין פלא ששתי מדינות אלו הן נחושות ומתמידות במאבקן נגד הטרור ומחלליו.

מול עינינו פורחת לה כבר שתים עשרה שנים תופעה ייחודית הראויה לציון: חוסר ההצלחה של אל-קעידה לפעול בתוך גבולות ישראל. אסור לטעות, פעילי הארגון מסתובבים סביב גבולות ישראל ועושים ככל יכולתם לבצע מעשי טרור כאן.

מטרות רבות בתוך ישראל נשקפות לעיניהם מדי בוקר, ורובן נמצאות בטווח מערכות הנשק שבידיהם. חצי האי סיני שורץ טרוריסטים, מעבר לגבול עם לבנון הם צופים במשקפות ומתכננים מבצעים שנקטעים באיבם. בסוריה הם פועלים חופשי ואף מנסים להתבסס על גבול רמת הגולן וגם בירדן ניכרים עקבותיהם. אף על פי כן ישראל שקטה.

בכל אירופה ויבשת אמריקה פועלים ארגוני ביטחון הפנים לסיכול מעשי טרור אך אינם מוכוונים לפעול נגד כל חוליה שמתארגנת ובונה יכולת פוטנציאלית. הטרוריסטים חודרים לכל סדק, מרחיבים אותו ומבצעים מעשי טרור. אולם בישראל (וגם בארה"ב) כל קהילת הביטחון מגויסת נגד איומים טקטיים ואסטרטגיים מצד אל-קעידה.

אנו נוטים לבקר את מערכת הביטחון על תקציבים מנופחים, על סרבול ועל שמרנות; אך שומה על המבקרים החריפים (כולל כותב שורות אלו) לדעת להאיר בזרקור חזק הצלחות גדולות כמו המאבק בארגון אל-קעידה, ובמיוחד על כך שהצלחה זו מתמשכת שנים רבות יחסית.

מספר האנשים וגודל המשאבים המוקצים למאבק זה אינו גדול בהשוואה לתקציב קהילת הביטחון, ודווקא עקב כך שומה עלינו, אזרחי המדינה, לעצור לרגע ולומר תודה לאלו שמצליחים במשימתם הבסיסית – להגן על חיינו מפני איום הטרור ואיומים רבים נוספים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית