הפנטגון רוצה לבטל את ה-F35

כך חושפים מסמכים שהודלפו לסוכנות הידיעות רויטרס מתוך דיון תקציב בפנטגון שהתנהל בשבוע שעבר
The F-35C carrier variant of the Joint Strike Fighter (U.S. Navy photo by David Sckrabulis)

מסמכים שהודלפו מועדת ביקורת על התקציב בפנטגון, מצביעים על כך שהסוכנות עייפה מהמחיר היקר של מטוס ה-F-35 ויש לה מחשבות על ביטול התכנית ששוויה מגיע ל-391.2 מיליארדי דולרים, כך מפרסם אתר defencetalk.

פקידים בפנטגון ערכו תדרוך בשבוע שעבר ובו הם מיפו את הדרכים לנהל את הקיצוץ בתקציב הביטחון של ארה"ב בסך 500 מיליארדי דולרים בעשור הקרוב. המצגת כללה מספר הצעות, וחשפה את התסכול של הפנטגון ממטוסי ה-F-35, שמתוכננים ומיוצרים על ידי לוקהיד מרטין. במצגת הייתה גם הצעה לבטל תכניות למטוס חמקן ארוך טווח חדש, כך מסרו חלק מהמשתתפים בתדרוך לסוכנות ידיעות רויטרס.

שר ההגנה צ'אק הייגל דיבר עם עיתונאים ביום רביעי, והצביע על כך שהפנטגון צריך להחליט בין "כוח הרבה יותר קטן" או "חופשה" ארוכה של עשור ממודרניזציה של מערכות נשק.

שקפים מהמצגת של התדרוך בפנטגון הצביעו על כך שהחלטה על קיומו של צבא גדול יותר "עלולה לגרום לביטול פרויקט ה-F35 בשווי 392 מיליארדי דולרים של לוקהיד מרטין ותכנית חשאית חדשה, לפיתוח חמקן ארוך טווח חדשני", כך על פי דיווח ברויטרס.

תכנית ה-F-35 היא מערכת הנשק היקר ביותר של הפנטגון. לצי המתוכנן של 2,443 מטוסים יש מחיר משוער של 392 מיליארדי דולרים, המייצגים חריגה תקציבית של 68 אחוזים מהעלויות הצפויות שנמדדו בשנת 2001 כאשר התחיל הפרויקט.

למרות שהמטוס הוא מטוס הקרב היקר ביותר בהיסטוריה, איכותו לוקה בחסר. בחודש פברואר, צבא ארה"ב קרקע צי שלם של מטוסי F-35 בגלל סדק בלהב טורבינה של אחד המטוסים. זו הפעם הרביעית שהצי קורקע בשל בעיות ייצור. בחודש אפריל, אמר האלוף כריסטופר בוגדן, מנהל תכנית ה-F-35 בחיל האוויר האמריקאי בפני ועדה של הסנאט, כי הוא מטיל ספק שהמטוסים יוכלו לעמוד במתקפות סייבר מתוחכמות.

למרות הדיונים בנושא, הפנטגון אבטח מספר חוזים עם לוקהיד מרטין כדי להבטיח את המשך הייצור ותחזוקה של ה-F-35S. השבוע, משרד ההגנה סגר עסקה נוספת עם החברה לייצור 71 מטוסים קרב נוספים, בטענה שהעלויות לכל מטוסים צומצמו בכ-4 אחוזים.

גורם בטחוני עלום שם שמכיר את התדרוך המדובר אמר לרויטרס כי המסמך שהודלף בנוגע לתקציב הצביע על אפשרויות לתרחיש הגרוע ביותר. הוא הודה כי הפנטגון חשב לבטל את התכנית, אבל אמר שזה לא סביר, שכן "ביטול התכנית עלולה להזיק לביטחון הלאומי שלנו".

ללא קשר לכוונתו של הפנטגון, הקונגרס הוא אחראי לאישור מחלקה להוצאות ביטחון, ולעתים קרובות אילץ את הפנטגון לבצע רכישות נשק יקרות ומיותרות.

בשנה שעברה, אמר רמטכ"ל צבא ארה"ב, האלוף ריי אודיירנו (Ray Odierno) כי לארה"ב יש צורך בטנקים חדשים. אבל למרות שבכירי הצבא הצהירו שוב ושוב כי אין צורך להשקיע חצי מיליארד דולרים מכספי משלם המסים על טנקי אברמס חדשים, המחוקקים משתי המפלגות דחפו את הפנטגון לאשר את הרכישות חסרות התועלת.

מוקדם יותר השנה, חקירה העלתה כי מאמצי שתדלנות של Northrop Grumman שמרו על המשך התפעול של מל"ט יקר מסוג RQ-4 Global Hawk, למרות ניסיונו של הפנטגון לסיים את הפרויקט. הצעת חוק שאושרה על ידי הקונגרס דורשת מחיל האוויר לשמור אותם באוויר עד שנת 2014 לפחות. העלות למשלם המיסים מסתכמת ב-260 מיליוני דולרים לשנה.

ארה"ב מוציאה יותר כסף על הגנה מכל אומה אחרת, אך מחוקקים משתי המפלגות לעתים קרובות מתעקשים כי הפנטגון ימשיך לקנות טנקים ולשמור על ספינות ומטוסים שכבר לא צריך. למרות שהפנטגון הביע התסכול שלה עם מטוסי קרב F-35 היקרים, יש מעט מאד שהוא יכול לעשות ללא תמיכת הקונגרס.

(קישור לתמונה: http://goo.gl/koPlII)

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית