הבעיה הייתה ונותרה בקונספציה

גם לו היו מופעלים ה"אמצעים המיוחדים" במלחמת יוה"כ הם לא יהיו יכולים למנוע את הטעות בהערכה של צמרת אמ"ן

ביום חמישי פורסמה באתר זה טענתו של איש האקדמיה והחוקר אורי בר יוסף, כפי שהוצגה ביום עיון שנערך בנושא מלחמת יום הכיפורים ברמת אפעל, ולפיה ראש אמ"ן במלחמה, אלוף (מיל') אלי זעירא, שיקר לשר הביטחון ולצמרת הממשלה וסיפר להם כי הפעיל טרום המלחמה את אמצעי האזנה שנועדו לגלות מה קורה במצרים.

אני שמשתי כקצין בזירה הדרומית ביחידה 848 (היום 8200) בזמן המלחמה, ולימים מוניתי לאחראי על הזירה. אחד מתפקידי בתקופה שלפני במלחמת יוה"כ היה לטפל בתנובת האמצעים המיוחדים. התרשמתי כי מרבית הדוברים שעוסקים בנושא, בעיקר במסגרת האקדמית, אינם בקיאים בפרטים הטכניים והמודיעיניים. במקרה זה יש חשיבות עצומה להכרת הפרטים המדויקים ואין להתבסס על "סיפורים" (רואיאת בערבית), או על שמועות וכדומה.

לעניות דעתי ואני אומר זאת באופן ברור, גם אם האמצעים הללו היו פועלים הם לא היו משנים את הקונספציה של ראש אמ"ן ומעריכיו. אני אומר זאת כי החומר המודיעיני הרב שהיה הן ממקורות יומינט והן ממקורות סיגינט לא שינה את הערכת המודיעין עד יום שבת בבוקר.

גם לגבי המידע של אשרף מרואן (כמקור יומינטי), נמצאו לא פעם תימוכין ואימותים בחומר הסיגינטי ועל כן אני סבור שלא היה "כפול".  

באשר לחומר הסיגינטי (שאותו אני מכיר) ושהגיע לאמ"ן ולמחלקת המחקר בחודשים ספטמבר ותחילת אוקטובר 1973, לפחות שני קצינים בכירים שלא היו באמ"ן הגיעו למסקנה שהמידע מתריע על מלחמה - אל"מ רמי לונץ ז"ל (ר' מחמ"ן ים), והאלוף (מיל') שלמה ענבר (ששמע מיואל בן פורת ז"ל מעט מידע שהתקבל ב-848) ששימש אז קצין קשר ראשי (קשר"ר). בעקבות זאת מפקד חיל הים פעל להכין את חיל הים למלחמה, וכך גם עשה הקשר"ר.

זכורים בתוך המערכת המודיעינית סרן סימן טוב ואחרים באמ"ן שהביעו דעה אחרת אך דעתם זו לא באה לידי ביטוי כי לא התאימה לקונספציה. יש לציין בהערכה רבה את היחידה הטכנולוגית בפיקודו של יוסי לנגוצקי שפיתחה את האמצעים המיוחדים ואת היחידה המבצעית שהיתה קשורה לכך אבל חשוב לשים את הדברים בפרופורציה.

המלחמה לא הפתיעה בגלל הפעלה או אי הפעלה של האמצעם המיוחדים. אמנם ראש אמ"ן טעה והיטעה, אבל קביעתם של רבים בדיון הציבורי כי אם האמצעים היו מופעלים היתה מוצגת הערכה מודיעינית אחרת על ידי גורמי ההערכה וראש אמ"ן בראשם, היא קביעה לא נכונה ובלתי מבוססת.

אל"מ (מיל') נעם שפירא שימש כקצין בזירה הדרומית ביחידה 8200 בזמן המלחמה, ובהמשך מונה לראש הזירה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית