מי אתה שר המודיעין המצרי החדש?

לפני יומיים מונה בצו נשיאותי אלוף מוחמד פריד לראש שירות מודיעין כללי חדש במצרים. פרופיל של האיש הלא מוכר הזה, מגלה כי מדובר באדם שהיו לו קשרים הדוקים עם צמרת ממשל מובארק
הגנרל מוחמד אחמד פריד

ב -5 ביולי 2013, אחרי לילה דרמטי בקהיר שהביא להדחתו של הנשיא המכהן, מוחמד מורסי, מונה בצו נשיאותי אלוף בשם מוחמד פריד לראש שירות המודיעין המצרי הכללי. פריד שכמעט אינו מוכר לציבור ותמונתו עד עתה נשמרה חשאית, החליף את האלוף מוחמד ראפאת שהאטה שמונה כעת לשמש כיועץ לביטחון לאומי של נשיא מצרים לתקופת המעבר, השופט עדלי מנצור.

כל מי שמנסה לשרטט את דמותו של שר המודיעין המצרי החדש, הגנרל מוחמד אחמד פריד (טהמי) נתקל בסיפור החשבון האישי שנפתח בינו לבין נשיא מצרים המודח, מורסי ותנועתו, תנועת האחים המוסלמיים, עוד בשנת 2012.

מוחמד פריד נולד בשנת 1947 וסיים את האקדמיה הצבאית בדצמבר 1967. הוא התתקדם בסולם התפקידים בחיל הרגלים עד לתפקיד מפקד חטיבת הח"יר הממונעת ומשם החל להתקדם לתפקידים בעלי אופי מודיעיני ובין היתר היה אמון על גיבוש הלוחמה הטקטית של יחידות הסיור והמודיעין. יש  לו אח צעיר אחד ועל פי מכריו הבודדים הוא נשוי ללא ילדים.

בתפקידו האחרון שימש כיו"ר רשות הפיקוח המנהלית  (ACA), גוף חקירות בדומה לרשות הפדראלית בארה"ב, שעוסק בחקירת שחיתויות בגופי ממשל וקרנות ציבוריות וכן במלחמה בפשע מאורגן. אותו גוף פועל בשיתוף פעולה אדוק עם רשויות המודיעין, החוק והמשפט של מצרים ומול היועץ המשפטי לממשלה.

פריד מונה לתפקיד זה בשנת 2004 על ידי חוסני מובראק ומאז ועד 2012, חודש המינוי מספר פעמים בהמלצת מובארק ורמטכ"ל הצבא המצרי - פילד מרשל טנטאווי. לאחר המהפכה ב- 25 בינואר 2012 היו מי שסימנו את פריד כ"בוגד" ודרשו להדיחו בטענה כי ידע מתוקף עיסוקיו על ההתנהלות המושחתת של חוסני מובראק ובניו והקשרים ביניהם לבין קהילת העסקים של מצרים. בין היתר הועלו נגדו הטענות כי דאג לעכב את החשדות שהצטברו נגדם בבקרה הניהולית ואף סיפק מידע כוזב להגנתם, מה שאפשר למשפחת מובראק להבריח את כספם לחו"ל. אחרים, כדוגמת העיתונאי והסופר עאדל חמוד, טענו דווקא לחפותו. עם עלייתה של תנועת האחים המוסלמיים לשלטון הורה מורסי על שינוי השליטה הרפובליקנית בראשות הבקרה הניהולית ומינה במקומו את אלוף עמר והבי.

את שלושת ימיו האחרונים בתפקיד מרגע התבשר על הפסקת עבודתו, העביר פריד, כך מעידים עמיתיו, יום ולילה, באיסוף מסמכים בכל הנושאים הרגישים הקשורים לתקופת הקשה ביותר שעברה על מצרים בתולדותיה מאז 2004-2012 ובניהם גם תיקי חקירה אודות פוליטיקאים מצריים אותם ארז ב- 20 קרטונים והעביר עימו בשלוש מכוניות לתפקיד חדש במחלקה אחרת.

אותם מקורבים מעידים גם על קשריו ההדוקים של פריד עם אחמד שפיק זאכי, מפקד חיל האוויר המצרי לשעבר שפרש מהשירות ב-2002 והיה גם חבר המועצה הצבאית העליונה וראש ממשלת המעבר במהלך 2011  עד לבחירות לנשיאות בהם התמודד והפסיד למורסי. כמו גם על הקשר ההדוק שיש לו עם טנטאווי.

הטענה שעולה כעת היא  כי מוחמד פריד (שהתמחה כאמור בחקירת שחיתויות ופשע מאורגן וביניהם כנראה גם פעילות האחים המוסלמים) שימש כפיון מרכזי בהצלחתם של המהלכים שהובילו לבידודו של מורסי, הצלחת הפגנות ה-30 ביוני והשבעתו כעת של עדלי מנצור, איש בית המשפט הגבוה ונשיא הביניים של המדינה בתקופת המעבר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית