אבטחה חובקת עולם

מלוחמי ה"טרה-קוטה" בסין ועד לארמון המלוכה באירופה, חברות האבטחה הישראליות מגיעות (כמעט) לכל מקום
הפח המאובטח של קאריל (צילום: קאריל)

צ'ין שה-חואנג, קיסר סין הראשון היה אובססיבי לחיי נצח. כשהוא מת בגיל 50 מהרעלת כספית, אותה שתה כי יחס לה סגולות של אריכות ימים, הוא נקבר באחוזת קבר מפוארת, המוקפת באלפי לוחמי "טרה-קוטה", ונחשבת לאחד מאתרי הארכיאולוגיה החשובים בעולם.

עם זאת, גם היום, 38 שנים לאחר גילוי המתחם, חלק נרחב ממנו טרם נחפר. הסינים מחכים לטכנולוגיה המתאימה בשביל לחפור במרכז המתחם ולחשוף את הסודות ויתכן שגם את האוצרות הרבים שזה עדיין טומן בחובו. על כן בסין ביקשו להתקין במקום מערכות מתקדמות שיספקו התרעה והגנה מפני שודדי קברים, פורעים וסתם סקרנים, ובימים אלה מותקנת סביב מספר תלי קברים בסין, ובהם גם קברו צ'ין שה-חואנג, מערכת לגילוי חפירות שפיתחה חברת מגל הישראלית.

המערכת שנקראת "TunnelGuard" מבוססת על חיישנים סיסמיים המיועדים לאיתור תנודות בקרקע וחפירות ומתריעים ברגע שמזהים כל ניסיון חדירה למתחם. "המערכות הראשונות כבר נמצאות בהתקנה והיא צפויה להיות מותקנת במספר אתרים", מספר חגי כץ מחברת מגל. מגל היא רק אחת מתוך אוסף של חברות ישראליות שמספקות את המוצרים שלהן למדינות רבות ברחי העולם, לטובת מיגון אתרי תיירות, מוזיאונים, בתי פרלמנט, ארמונות מלוכה ועוד.

בשנים האחרונות ישראל מבססת את עצמה בהדרגה כמובילה עולמית בתחום ביטחון המולדת. בנובמבר 2012 נערך בארץ "הכנס הבינלאומי השני לביטחון המולדת" , שבו לקחו חלק עשרות שרי פנים ושרי ביטחון פנים, ראשי ערים, מפקדי משטרות, ראשי ארגוני מודיעין, ונציגים של חברות מובילות בתחומי ביטחון המולדת מרחבי העולם. הכנס שערך מכון הייצוא בשיתוף משרד התמ"ת, משרד החוץ, המשרד לביטחון פנים, המשרד להגנת העורף, סיב"ט, נמל אשדוד ומרכז הירידים בתל-אביב, התמקד בארבעת הנושאים ה"חמים" כיום בתחום: סייבר סקיוריטי (Cyber Security), ערים חכמות (אבטחת ערים), הגנה על תשתיות קריטיות וניהול והיערכות למצבי חירום, והוא כלל גם תערוכה מקצועית במסגרתה מציגות כ-60 חברות ישראליות פתרונות חדשניים בתחום ה-HLS. כמו כן, הכנס היווה קרקע פורייה למפגשים בין ראשי התעשיות הישראליות לנציגים הזרים ולבסס את מעמדה של ישראל כמותג עולמי מוביל בתחום ביטחון המולדת, מבחינה טכנולוגית ומבצעית.

ראשי ממשלות, מלכים והמונה ליזה

בנוסף לפרויקט שלה בסין, חברת מגל נמצאת עכשיו במגעים ראשונים גם עם שלטונות תאילנד לצורך התקנתה של גדר חכמה סביב בית הפרלמנט במדינה. "כשמדברים על הגנת פרלמנטרים אי אפשר לעשות גדר תיל" אומר חגי כץ. "בשונה מישראל ותכתיבי הביטחון שלנו, במרבית המקומות ישנו רצון לתת תחושה של נגישות ואנחנו פיתחנו גדר חכמה דקורטיבית, שנראית בעצם כמו גדר רגילה לחלוטין ומספקת התרעה נגד ניסיונות חדירה. המערכת הזו משמשת להגנה על בתי פרלמנט, מוזיאונים, מתחמי V.I.P, אחוזות של אישים חשובים, ועוד".

מערכות הגנה שפיתחה מגל מותקנות באתרים שונים בכל רחבי העולם, בין היתר באינדונזיה, סינגפור, איי הבהמה, יוון, פולין, ספרד, גרמניה ואנגליה. בין היתר, מגל התקינה את הגדר החכמה שלה לאורך מספר קילומטרים סביב מתחם המגורים של אישיות ממשל חשובה בקניה וסיפקה מערכי הגנה מקיפים שכוללים גם מערכות וידאו אנליטיקס ומערכות זיהוי, עבור לקוח הודי, שנחשב לאחד מהאנשים העשירים בעולם.

בנוסף לכך, כל ארמונות המלוכה באחת ממדינות אירופה מוגנים על ידי גדר וירטואלית שפיתחה החברה. אותה גדר כוללת כבל הטמון באדמה מסביב למתחם ומייצר שדה אלקטרו מגנטי נפחי (מכ"ם תת קרקעי), שעם כל ניסיון חדירה למתחם הוא מתריע ומספק את המיקום המדויק של החודר. גם חברת "אל-סורג" שמערכות המיגון שלה מותאמות להגנה מפני מגוון תרחישים ואיומים, החל משברי זכוכיות או נפילה מגובה, דרך הגנה מפני פריצות וגניבות וכלה בהגנה על חיי אדם כתוצאה מפעולות טרור ואלימות המתבטאות בירי והדף פיצוץ, משתלבת במערך האבטחה של אתרים מפורסמים בעולם.

"אל-סורג" ביחד עם חברת קטלב-חניתה שמייצרת ציפויי לחלונות, השתלבו במערך האבטחה של אתרים ומבנים ציבוריים מרכזיים בעולם וביניהם בניין הפרלמנט האוסטרלי בקנברה, בניין הנציבות האירופאית בבריסל, המוזיאון הימי בסינגפור ואחד מחמשת הבנקים הגדולים בקנדה.

במוזיאון הימי של סינגפור התקינה החברה מערכת ציפוי מגן לשמשות עם מערכת גיבוי מכבלי פלדה סופגי אנרגיה, המונעים העפתה וחדירתה של הזכוכית אל המבנה בעת פיצוץ חיצוני רב עוצמה. בבניין הפרלמנט האוסטרלי הותקנה מערכת ציפוי מגן דומה שכוללת גם ציפוי סולארי על גבי 14,000 מ"ר של חלונות. ציפויי המגן לשמשות שהותקנו בפרויקט זה משלבים יכולות מיגון נגד הדף עם יכולות גבוהות של סינון קרינת השמש, לטובת חיסכון בהוצאות המיזוג. באוסטרליה סיפקה החברה גם פתרונות מיגון שונים למוסדות יהודיים במדינה וביניהם גני ילדים ובתי ספר יהודיים.

בנוסף לכך, גם בבניין הנציבות האירופאית בבריסל הותקנה מערכת ציפוי המגן על גבי כ-28,000 מ"ר של חלונות, בשיתוף פעולה עם היצרן הישראלי "קטלב חניתה". זו מאפשרת הגנה מפגיעה בחיי אדם והקטנת נזקים לרכוש, כתוצאה מהתנפצות זכוכיות והתפזרות רסיסים. כמו כן, בפרויקט של בניין הבנק B.M.O שממוקם בגורד השחקים הראשון שנבנה בעיר התחתית בטורונטו קנדה, הותקנה מערכת ציפוי מגן על גבי 8,000 מ"ר של חלונות להגנה מפני הדף ופיצוץ, אשר מונעת את התנפצותה של הזגוגית בעת ניסיון פריצה, חבלה והשחתה.

גם באחד מהמוזיאונים המפורסמים והמתויירים בעולם יש לנו נציגות, כאשר לאחרונה זכתה חברת סינאל הישראלית שמתמחה במערכות תוכנה וחומרה בתחום נוכחות עובדים ובקרת כניסה בחוזה לאבטחת מוזיאון הלובר בפריז, כנגד גניבות ופריצות. הפרויקט נועד להגביר את אבטחת המוזיאון על ידי שימוש בטכנולוגיות ביומטריות של שימוש בטביעות אצבעות, כרטיסים מגנטיים וזיהוי פנים אוטומטי. המערכת תמדר חדרים במוזיאון כך שלא תהיה האפשרות לעבור מחדר לחדר ללא האישור המתאים, ותעקוב אחר כ-700 עובדי המוזיאון וכניסות לא מאושרות לתוך חללי התצוגה השונים.

תחייכו למצלמה 

חברת נייס שנחשבת לאחת מחברות התוכנה והאבטחה הגדולות בעולם, אחראית לאבטחת אתרי תיירות פופולריים כגון פסל החירות ומגדל אייפל, שם פרוסות מערכות שליטה ובקרה מרכזית שפיתחה החברה ומחוברת למאות מצלמות שפזורות בכל פינה באתרים אלה. ה"המוח" של אותן מערכות יודע לאתר באופן אוטומטי התפתחויות חשודות, לעקוב אחריהן ולסמן על גבי צג המחשב את מסלול התנועה של האובייקט החשוד.

בנוסף לאלה, נייס אחראית גם לאבטחת בניין הפרלמנט ההודי ולמערכי אבטחה בשורה נוספת של מוסדות בהודו, כמו גם לפתרונות של "עיר בטוחה". לאחרונה הטמיעה החברה מערך אבטחה כולל בעיר הנופש סוצ'י שברוסיה, אשר נבחרה לארח מספר אירועי ספורט יוקרתיים, בהם אליפות העולם של פורמולה 1 ב-2014 ומועמדת לארח את גביע פיפ"א 2018. המערך שמחובר למצלמות האבטחה הפרוסות בעיר, כולל מערכות לניהול ותחקור של מצבים ביטחוניים, ולניתוח וידאו והקלטות אודיו, כמו גם יישומים שמאפשרים לכוחות בשטח גישה נוחה למידע ולצילומים.

גם חברת ח.מר שמתמחה בפרויקטים של "עיר בטוחה" אחראית לרישות ערים וישובים שונים ברחבי העולם במצלמות, תשתיות תקשורת ומערכי ביטחון ואבטחה. החברה הייתה אחראית לאחד מהפרויקטים הראשונים בעולם של “עיר בטוחה”, כשרישתה את העיר העתיקה בירושלים במצלמות לקראת ביקור האפיפיור בשנת 2000. כמו כן, היא אחראית לפרויקט רחב היקף של "עיר בטוחה" בבואנוס איירס וכן לפרויקט נרחב במדינה במרכז אפריקה. בדומה לה גם לחברת ויג’ילנט שמפתחת מערכות ניתוח וידיאו לזיהוי אירועים חריגים בזמן אמת, יש מערכות רבות שפרוסות בכ-30 אחוז מן הערים במטרופולין לונדון.

בנוסף לאלה ישנה גם חברת קאריל מקבוצת מיסטרל שמפתחת פחי אשפה ממוגנים, אשר משמשים כפחי אשפה לכל דבר ומוצבים באתרים ציבוריים שונים ובהם תחנות רכבת ופארקים. במקרה של הטמנת פצצה בפח הזבל, אותם פחים מנטרלים במידה רבה את הדף הפיצוץ ומגנים על הציבור. לחברה ישנם פחים בתחנת האוטובוסים המרכזית של אטלנטה, באזורים שונים ברחבי וושינגטון די.סי ותחנות המטרו בעיר, בסאבוואיי בניו-יורק ובמטה האו"ם בעיר, בתחבורה הציבורית בפילדלפיה, בבוסטון וניו ג'רסי וכן בקווי תחבורה רבים נוספים ברחבי ארצות הברית. כאשר גם במטרו בפריז ובקווי רכבת באוסטרליה ישנם פחים של מיסטרל, כמו גם באזורים שונים ברחבי ישראל, כגון העיר העתיקה בירושלים. כמו כן, מערכת סריקת כבודת יד מתקדמת בעלת חמישה תאים, שפיתחה חברת Qylur שנמצאת בבעלות ישראלית, צפויוה להיות מוצבות בקרוב בפסל החירות ובאצטדיונים ברחבי ארה"ב, זאת לאחר שהמערכת שמאפשרת זרימה מהירה של התור לבידוק הביטחוני, עברה בהצלחה פיילוט שנערך באתר של פסל החירות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית