יבנו מהשלד

משהב"ט צפוי לרכוש מצבא ארה"ב שלדות של שריוניות שיצאו משימוש בעיראק, ועל בסיסן לבנות משאיות חדשות בעלות נמוכה. לצורך כך, עתיד המשרד להוציא מכרז, אולם בינתיים, השלדות שנמצאות בחצר מפעל BAE בטקסס עלולות להישחק
משאית מסדרת FMTV (צילום: Ain92)

משרד הביטחון צפוי לרכוש מצבא ארצות הברית שלדות של משאיות מדגם FMTV, שיצאו משימוש בעיראק, ולבנות על בסיסן משאיות חדשות שישמשו את צה"ל בעלות זולה בהרבה, אשר יכולה לחסוך לצבא עשרות מיליוני דולרים.

לצורך ביצוע הפרויקט צפוי משרד הביטחון לצאת במכרז, אולם ככל הנראה, מי שעמדה מאחורי היוזמה להשמשתן מחדש של השלדות היא חברת BAE, שהייתה אחראית להסרתן מהשריוניות האמריקאיות. בנוסף, ישנו חשש שעיכוב ממושך בפרויקט עלול לפגום באיכות השלדות שמאוחסנות בחצר מפעל החברה בטקסס.

צבא ארה"ב רכש בעבר עבור מלחמתו בעיראק מספר סוגים של שריונות בפרויקט שנקרא ,MRAP אחת הספקיות של השריוניות הייתה חברת BAE שיצרה שריונית על בסיס משאית FMTV (המשאית הסטנדרטית של צבא ארה"ב, שכיום מיוצרת על ידי חברת אושקוש). לפני כשנתיים החליט צבא ארה"ב לשדרג את השריוניות על מנת שיכולו לשמש את הכוחות באפגניסטן ובין היתר, להחליף להן את המתלה.

מדובר בכ-2,400 שריוניות, וחברת BAE שזכתה בפרויקט של משרד הביטחון האמריקאי להחלפת השלדות, הציעה לצה"ל לרכוש אותן, ולבנות על בסיסן משאיות חדשות שיוכלו לשאת משקל של עד 10 טון, בחיסכון של כ-70 אלף דולר לכל משאית.

משאית רגילה שיכולה לשאת עד 5 טון עולה כ- 150,000 דולר ומשאית שיכולה לשאת עד 10 טון עולה ב- 30 אלף דולר יותר, ההצעה של BAE היא לייצר משאיות על בסיס השלדות שתוכלנה לשאת משקל של עד 10 טון ב-84,000 דולר בלבד. בשנה האחרונה הוצג הרעיון בפני הדרגים הרלוונטיים בצה"ל ואף נערכו ניסויים והדגמות. משרד הביטחון, כאמור, צפוי לרכוש את השלדות שכרגע נמצאות במפעל של BAE בטקסס ולקיים מכרז לבניית המשאיות, שאליו עתידה לגשת גם חברת אושקוש.

ממשרד הביטחון נמסר: "משרד הביטחון בוחן בימים אלה רכש שלדות של משאיות מסוג FMTV מעודפי הצבא האמריקני, שעל בסיסן ניתן יהיה לבנות משאיות חדשות לשימוש צה"ל, ובכך לחסוך כסף רב למערכת הביטחון. משיקולי חיסכון, באופן טבעי, אין שום סיבה לבצע הליך רכש שלא באמצעות מכרז, כדי להשיג את ההצעה הטובה ביותר ואת המחיר הזול ביותר למערכת הביטחון".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית