עזרה ראשונה ללוחם – הדור הבא

מהחייל הפשוט ועד לצוותים המומחים בשטח: אמצעים רפואיים משוכללים יגיעו בקרוב לשדה הקרב, המטרה - צמצום מספר המתים מפציעות

דוקטור, תציל אותי – כבר בשטח: צה"ל ממשיך לשדרג את יכולות הרפואה הכירורגית בשדה הקרב, ומצייד את צוותי הרפואה באמצעים חדשים כמו מחט חשמלית, אולטרה־סאונד נייד ואפילו סוכרייה לשיכוך כאבים.

"צוותי 10" של חיל הרפואה, הצוותים הכירורגיים המבצעים ניתוחי שדה, יתהדרו בתוך שלושה חודשים ב־14 מכשירי אולטרה־סאונד נייד, אשר יאפשרו לבדוק כבר בשטח האם הפצוע סובל מדימומים פנימיים, ובכך יסייעו בהצלת חיים. בנוסף, המחט החשמלית שתצטרף לציוד של הצוותים תאפשר צריבה חשמלית של כלי דם (דיאטרמיה), המונעת דימום בעת ניתוח. השיטה מקובלת בכירורגיה האזרחית, אך זו הפעם הראשונה בה תגיע לשטח בשימוש צה"ל.

גם לרמת הגדוד הגיעה טכנולוגיה מתקדמת להצלת חיים, שביכולתה לתת מענה מידי, מתקדם וקרוב ככל הניתן לנקודת הפציעה. מדובר במדדי רוויית חמצן קטנים ויעילים (סיטורציה), אשר 300 מהם כבר נקנו ונופקו לכל המטפלים הבכירים, רופאים ופרמדיקים, במבצע "עמוד ענן". המכשיר מתלבש על אצבע הפצוע ומודד בתוך שניות אחדות את רוויון החמצן בדמו, ובכך מסייע למטפל להגדיר את רמת פציעתו של החייל, ולדרג את דחיפות הטיפול בפצועים השונים שתחת אחריותו בזמן אמת. בנוסף, נרכשו גם גלאי פחמן דו־חמצני, שאותם מניחים על צינורות ההנשמה של פצוע, ואלה מנטרים את פליטת הפחמן באופן מידי. כך ניתן לדעת האם ההנשמה של הפצוע יעילה לפני שמצבו יידרדר. הגלאי נבחן בימים אלה על־ידי חיל הרפואה, והוא ינופק בחודשים הקרובים.

תוסף אחר שיגיע לרמת הגדוד בעוד כארבעה חודשים, הוא סוכריית "פנטניל" לשיכוך כאבים. לכסנית הפנטניל, המחוברת למקל כמו סוכרייה, מקלה על כאבים מתפרצים תוך דקות ספורות, והשפעתה נמשכת לאורך שעתיים. הסוכריות יעילות וזמינות, ויינתנו למטופלים בנוסף לאמפולות המורפיום המוכרות. "הרכישות האלו יתבצעו במסגרת תוכנית 'שומר אחי' של חיל הרפואה עד לשנת 2020: תוכנית להתעצמות ושיפור הרפואה בשדה הקרב. המרוויח העיקרי הוא הלוחם בשטח", סיפר רע"ן הנדסה רפואית ופיתוח במפקדת קצין הרפואה הראשי (מקרפ"ר), סא"ל גיא לקובסקי.

שומרים על הלוחמים

בתוך כך, ערכות חדשות לעזרה ראשונה ומיגון אישי יופצו בקרב כלל לוחמי החי"ר עד לסוף החודש, ובתוכן חסם עורקים מתקדם, אטמי אוזניים נוחים, משקפי מגן מודרניים, תחבושת אישית ומעצור לנשק. הערכה, המכונה "שומר אחי" על שם התוכנית של החיל, מחולקת כבר בימים אלו לטירוני מחזור נובמבר בבסיסי האימון החטיבתיים (בא"חים) של מערך החי"ר ברחבי הארץ. בהמשך, מתוכננות הערכות להגיע גם ללוחמי מערכי היבשה האחרים.

על פי נתוני מקרפ"ר, רוב רובם של המתים בשדה הקרב נפטרים ב"שעת הזהב" - השעה הראשונה שעוברת מרגע הפציעה המשמעותית. לכן החליטו בחיל לקדם את תחום הרפואה הראשונית הניתנת בשטח ואת סוגיית המיגון האישי. "תוכנית 'שומר אחי' רואה את השלם, הטיפול מנקודת הפציעה ועד בית־החולים", אמר קצין הרפואה הראשי (הקרפ"ר), תא"ל ד"ר איציק קרייס. "מספר הפצועים ממלחמה למלחמה נמצא במגמת ירידה, וכך גם מספר המתים מתוך סך הנפגעים, אך המטרה שלנו היא להגיע לאחוז חד־ספרתי. עצירת דימום בשדה הקרב היא דרך להשיג זאת, ואנחנו נדגיש את חשיבות הערכה בקרב הלוחמים", הבהיר הקרפ"ר. לדבריו, המ"פ יבדוק במסדר שלכל חייל יש ערכה, ובעת פציעה החובש ישתמש בערכה של החייל כשזה יצטרך טיפול.

פריט מהותי מתוך ערכת "שומר אחי" הוא ה־CAT, חסם עורקים יעיל וקל לשימוש, שחולק בתפוצה רחבה ללוחמים לראשונה במבצע "עמוד ענן". החוסם הפך לפריט הדגל בתחום עצירת הדימומים, אשר מהווים את סיבת המוות לכ־80 אחוז מהנפגעים הניתנים להצלה. לצד זאת, הערכה תספק ללוחמים מיגון אישי טוב יותר מבעבר: אטמי אוזניים נוחים וכן משקפי מגן נגד רסיסים בייצור אמריקאי שנרכשו לאחרונה. בתחילה מתוכננת רכישה של כ־43 אלף זוגות, ורכש רחב יותר מתוכנן ליוני 2013. גם האטמים וגם המשקפיים הם פריטים הקיימים כבר שנים בציוד הלוחמים, אך כיוון שלא היו נוחים מספיק לא נעשה בהם שימוש, דבר שהביא לפגיעה בשמיעה ובפני החיילים.

המוצרים שתכיל ערכת העזרה הראשונה החדשה:

  הכתבה פורסמה לראשונה בעיתון "במחנה"

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית