Solid Edge ST5 בישראל

חברת מקיט משיקה את הגרסה החדשה המאפשרת תכנון מהיר יותר, ניהול משופר של שרטוטים וטבלאות, אפשרות למידול מרובה גופים (multi-body modeling) ותשתית משופרת לשיתוף פעולה בין צוותי פיתוח
רובוט תעשייתי בכנס של חברת מקיט (צילום: עמי רוחקס דומבה)

חברת מקיט מערכות בע"מ מקבוצת מלמ-תים וכתר פלסטיק, המייצגת בארץ את מוצרי התוכנה של Siemens PLM, ערכה אתמול (ד') כנס השקה לגרסת ST5 של מוצר ה- Solid Edge. האירוע שנערך במלון כפר המכביה ברמת גן משך אליו כמה מאות מהנדסים ממגזרים שונים שהגיעו לשמוע את מומחי החברה מדברים על המאפיינים שהתווספו לגרסה החדשה. לצד הכנס, הייתה גם תערוכה ובה הוצגו מספר רובוטים תעשייתיים שתוכננו על ידי Solid Edge.

את הכנס פתח מנכ"ל החברה, זאב קרוזמן ואחריו עלה לבמה קריס קספרזק (Kris Kasprzak), מנהל השיווק בחברת Siemens PLM Software ומומחה המומחה לתחום התכנון המכאני (CAD) וניהול המידע (PDM) בחברה. "הצלחנו לבטל את שלב הטרום תכנון. עם המערכת החדשה אפשר להתחיל לתכנן מיד כאשר יש רעיון לרכיב או מכונה חדשה", אומר קספרזק בראיון לאתר ישראל טק.

טכנולוגיית ה- Synchronous
"תוכנת Solid Edge ST5 משמשת בעיקר לצרכי תכנון מכונות ורכיבים מכניים ואלקטרוניים. לפני כשש שנים חשבנו מה חסר למהנדסים, והגענו למסקנה שהם רוצים כלי יעיל יותר, שיספק תכנון מהיר יותר. בדיוק בשביל זה פיתחנו את טכנולוגיית ה- Synchronous שהיא ייחודית לסימנס, ומאפשרת תכנון מהיר יותר מבעבר.
"אם מתסכלים למשל על תעשיית החלל והתעופה, מדובר על תכנון מכונות מורכבות מאד, הכוללות כמו במקרה של לוויין, מאות אלפי רכיבים. מדובר על סביבת תכנון עם הרבה מאד ספקים , הרבה מאד חלקים, והרבה סוגים של מידע , כאשר חלק ניכר מקבצי המידע מיובאים. עוד יתרון במערכת החדשה היא היכולת שלה לקרוא מידע ממגוון מקורות שונים, עובדה ההופכת אותה לכלי מצוין עבור תעשייה זו. 

"זה נכון גם לגבי תעשיית הביטחון. חלק ניכר מהיישומים הצבאיים הם מכונות על גלגלים. אולי לא מדובר על מכונות שנראות יפה, אבל אלו מכונות שמיועדות לעשות תפקידים ייעודיים וככאלו, מכילות אלפי חלקים. התוכנה שלנו מתוכננת ליישומים כאלו. צריך לזכור שאם מתכננים למשל מוצר כמו משקפי שמש, מדובר על חמישה – שישה חלקים. הם צריכות אולי להיראות טוב , אבל מדובר על מעט חלקים. אם לוקחים לוויין למשל, מדובר על יותר ממאה אלף חלקים. לתכנן מכונה כזו שלא תתקלקל בחלל זה אתגר לא פשוט.
"כחלק מהתכנון, Solid Edge ST5 מאפשרת לעשות גם סימולציות שיתנו למהנדס הערכה די מדויקת איפה נקודות השבר של המוצר, ובאילו מצבים הוא צפוי להישבר. התכונה הזו עוזרת גם לאיתור תקלות ברכיב קיים. בנוסף, יש בתוכנה גם כלי שנקרא Goal Seeking שמאפשר יצירת תרחישים ומציאת בעיות במהירות עוד בשלב התכנון . אתה אולי לא תתכנן משהו שאף פעם לא ישבר, אבל הכלים שלנו יאפשרו לך לבנות משהו שיחזיק יותר זמן".

אינטליגנציה מלאכותית
אחת המגמות בשנים האחרונות, היא לעבור ממפעלי ייצור המבוססים על פועלים אנושיים, למפעלים ממוכנים המופעלים על ידי רובוטים. מגמה זו מציבה לחברת סימנס, המספקת כלי תכנון של מכונה אחת וגם של קו ייצור שלם, אתגרים לא פשוטים. "למרות שתוכנת  Solid Edge מיועדת לייצור מכונה אחת ולא קו שלם של מכונות, היא עדיין כוללת מאפיינים חשובים גם בראייה המערכתית", מסביר קספרזק. "לדוגמא, כאשר מתכננים רכיב מסוים, התוצאה תהיה גרסת הייצור שלו. כלומר, אתה יודע איך אותו רכיב יראה בפס הייצור, מה יהיו התכונות שלו, איך אפשר לכופף אותו ואיפה יהיו החורים. זה מאפשר לך לתכנן את הרכיבים הבאים בקו הייצור. זה נכון גם לגבי תכנון מכונות.

"חשוב לזכור שיש לסימנס חבילת תוכנות הכוללת גם כאלו לתכנון מפעל ייצור ממוכן. עובדה זו מאפשרת למתכנן להשתמש בקובץ התכנון (CAD) שיוצא מתוכנת Solid Edge בתוכנות האחרות. היתרון בשימוש בתוכנות של סימנס, טמון בכך שכולן תומכות באותו מבנה קבצים ולכן קל להעביר מידע מאחת לשנייה וכך לבנות גם את המכונה וגם את המפעל.

"כדי להקל על התכנון, הכנסנו גם כמה רמות של אינטליגנציה מלאכותית לתוכנה. הראשונה היא לדעת 'לקרוא' רכיב שאני מייבא למערכת ממערכת אחרת. טכנולוגיית ה- Synchronous יודעת לבחון את המודל שיובא, ולהמשיך את התכנון שלו באותם קווים הנדסיים. למשל, פנים אנכיות נשארות אנכיות. זו יכולת שחסרה במערכת CAD רגילה וטכנולוגיית ה- Synchronous מספקת את החכמה.

"הרמה השנייה היא תכנון מחדש של המערכת בעת שינוי של רכיב אחד. כאשר מדובר על מערכות עם הרבה חלקים, זה אתגר לא פשוט הדורש אוטומציה של מאפייני הרכיבים והקשרים ביניהם. הרמה השלישית מספקת יכולת "הנדסה הפוכה" (reverse engineering). כלומר, לטעון למערכת מכונה והתוכנה תדע לפרק אותה לגורמים המרכיבים אותה. מדובר על יכולת מאד מיוחדת שיש לסימנס, ואני יכול לומר שלא משתמשים בה הרבה. מרבית המהנדסים רוצים לתכנן בעצמם.

"בגרסה החדשה שיפרנו גם את היבט שיתוף הפעולה. Share point התחילה לפני כעשר שנים כתשתית שתאפשר שיתוף עבודה בין צוותים ומחלקות. אנחנו אימצנו את התשתית הזו, ופיתחנו את Insight XT, רכיב המאפשר שיתוף פעולה ב- Solid Edge המבוסס על Share point. מדובר על תשתית מאד אמינה וגמישה המאפשרת תכנון מבוזר בין צוותים. הישענות על התשתית של מיקרוסופט מאפשרת לנו ליהנות גם ממאפייני אבטחת מידע שהם חלק ממנה כמו מערכת הרשאות מאד מתקדמת".

אתגרים לעתיד
אף על פי שאירוע ההשקה אתמול עסק בתוכנת Solid Edge, צריך לזכור כי היא רק חלק ממשפחה רחבה יותר של כלים מבית סימנס לניהול חי המוצר תחת השם Velocity Series. "מנהלים רוצים להגיע לשוק מהר והם רוצים מערכת שתיתן להם מבט רוחב על כל תהליך הייצור", מסביר קספרזק. "אם אתה מייצר טלפון חדש, אנחנו מספקים כלים לתכנון הייצור, ההרכבה, ניהול הנתונים, ניתוח האלמנטים ועד ניהול החלפת הרכיב או המוצר לאחר שהוא מגיע לסוף דרכו (EOL). 

"האתגר העיקרי שלנו בעתיד הוא שיפור היעילות של תהליך התכנון של המוצר. אנו מרוצים מאד שהמהנדסים בישראל משתמשים בתוכנה כמו שהיא מתוכננת לעבוד. כאשר אתה מספק כלי למישהו, אתה רוצה לראות שהוא עוזר לו לעשות את העבודה טוב ומהר יותר. זו המטרה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית