עתיד המל"טים והקשר לחוק מור

ההתפתחות בשוק המל"טים מגבירה את התחרות בין היצרנים ומביאה לירידת מחירים. מיכאל ערמון, מנכ"ל חברת אינוקון, חושף את הדינמיקה של השוק הכי חם בתעשיית הביטחון
מיכאל ערמון, מנכ"ל חברת אינוקון

עתיד המל"טים או המזל"טים קשור בקשר ישיר אל חוק מור . גורדון מור, ממייסדי אינטל, ראה בשנת 1965 את העתיד. על פיו, כל שנתיים בקירוב יכפיל את עצמו מספר הטרנזיסטורים בשבב המחשב. אבחנה זו, בנוגע ליכולתן של פרוסות הסיליקון לשלב יותר ויותר תפקודים, הפכה למציאות בזכות אינטל והניעה את המהפכה הטכנולוגית העולמית.

המהפכה גרמה לשתי השלכות מהותיות על שוק המל"טים, אשר באו לידי ביטוי בגודל המל"ט ובמחירו. היצמדות התעשיות הביטחוניות לקונספט של "מה שעובד - לא משנים", ומאמציהן של תעשיות אלו למכור את מה שפיתחו לפני שנים, גרמו לעיכוב במכירות בשנים האחרונות עקב דרישת הלקוחות למוצרים זולים משמעותית שיעשו את אותה עבודה.

חוק מור מדבר על ירידה דרסטית במחירי הרכיבים עקב הגדלת יכולת המחשוב לאותו שטח. בהשלכה לשוק המל"טים יש לבחון את החוק לגבי המכלולים המרכזיים במל"ט שהם מחשב הטיסה, מטע"דים (מצלמות מיוצבות) כולל עוקבי מטרה, תחנת הקרקע ותקשורת. המכלולים האלו מבוססים על מערכות מחשוב ולכן מחירם צנח וביצועיהם גדלו. נכון להיום אנחנו מבחינים במטע"דים המגיעים למשקלים של מאות גרמים בלבד העושים את העבודה של מטע"דים, ששקלו עד לא מכבר עשרות קילו. הדבר נכון גם לגבי רכיבי הטייסים האוטומטיים, רכיבי הכיוון והייצוב ורכיבי התקשורת.

אם כן, המהפכה הטכנולוגית הזו תשפיע על פיתוח ויצור הכלים העתידיים, וכן על השימוש בהם עקב היכולת של מטע"דים קלי משקל לתת מענה לצפייה עד רמה של מספר מכונית מגובה של 300 מטרים. לא יהיה צורך יותר במטוסים מסדרי גודל של 50 עד 300 ק"ג כדי לשאת אותם. כתוצאה מכך, יראו יותר מל"טים בסדר גודל של עד 5 ק"ג שיעשו את אותן משימות. בנוסף, פתרונות בנושא ההינע החשמלי ואספקת אנרגיה חשמלית על ידי סוללות או תאי דלק חדשניים, יתנו מענה לשהייה של שעות רבות מעל המטרה.

האפשרות לשלוט במספר רב של מטוסים מתחנת שליטה אחת, עקב התפתחות ומזעור המחשוב של תחנת הקרקע ורכיבי התקשורת יתנו את האפשרות לצפייה בלתי מוגבלת בזמן מעל המטרה. ניתן יהיה ליישם זאת בפורמט של רכבת מזל"טים המחליפה את המזל"ט מעל המטרה, כאשר יש צורך בטעינת אנרגיה נוספת. עקב כך יתייתר הצורך במל"טים המרחפים בגובה רב למספר רב של שעות וגם מטוסים מסוג ה-MAL יהיו מיותרים.

עוד מגמה שנראה בעתיד הם מטוסים רבים המרחפים בין 300 ל-500 מטרים במשקלים של עד 10 ק"ג, בעלי הינע חשמלי ומטוסים המרחפים בגבהים של 25,000 רגל למשימות ארוכות ומיוחדות במשקלים של מעל 1500 ק"ג.

למהפכה הטכנולוגית הזו ישנם מספר היבטים עסקיים. המחיר שהלקוחות מוכנים לשלם עבור מערכת מיני מזל"ט, שעמד על מאות אלפי דולרים עד לפני שנים מעטות, מגיע היום לעשרות אלפי דולרים בלבד. עקב כך, לחברות הגדולות יהיה  קשה להתמודד עם מחירים אלו, הן יאבדו עניין, וחברות קטנות יחזקו את מעמדן מול הלקוחות וימכרו מערכות זולות ובכמויות.

ההשלכות לגבי שוק המל"טים יהיו משמעותיות. הלקוחות יוכלו לאפשר לעצמם לקנות כמויות אדירות של מערכות מל"ט במחירים מוזלים והשימוש בהן יעשה דבר שבשגרה גם לשוק הצבאי (מזל"ט לכל חייל) וגם בשוק האזרחי (מזל"ט לכל שוטר או כבאי או שומר). השימוש הרב יביא לדרישות נוספות שיגבירו שוב את הכמויות ויורידו שוב את המחיר.

סביר להניח כי כבר בעתיד הנראה לעין, יהיו אלו מצלמות מעופפות המותקנות על מיקרו מזל"טים שיחליפו את המצלמות הקבועות הצופות בנו מצמתי הרחובות. אלו צפויות להיעלם מהנוף האורבני. אין ספק כי כמו ההשלכות של חוק מור על תעשיות הרכב ,התקשורת, המחשוב הביתי וכמעט בכל תחום אחר בחיינו, כך ניכרת השפעתו גם על שוק המל"טים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אינוקון

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית