החולייה מת"א תכננה פיגועים נוספים

כתב אישום הוגש נגד מניח המטען באוטובוס בת"א, שהתפוצץ במהלך מבצע "עמוד ענן". השב"כ חשף כי מאחורי ההתארגנות עומדת חולייה שביקשה לבצע פיגועים נוספים
(צילום מסך מחדשות 2)

כתב אישום הוגש נגד אחד מחברי החולייה שביצעה את הפיגוע באוטובוס בתל אביב, במהלך מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה במהלך חודש נובמבר האחרון.

שירות הביטחון הכללי, צה"ל ושוטרי מחוז ת"א של משטרת ישראל, הצליחו לחשוף חולייה צבאית מאזור רמאללה, שחבריה, פעילי חמאס ו"הג'יהאד האיסלאמי", ביצעו את פיגוע המטען באוטובוס בתל אביב (21 בנובמבר 2012), בו נפצעו 26 אזרחים ישראלים.  על פי כתב האישום חברי החוליה תכננו לבצע פיגועים נוספים, אך מעצר הבזק של חלקם הודות לפעילותם הנחושה של כוחות מיוחדים של שב"כ ומשטרה, תוך שעות ספורות לאחר הפיגוע, מנע זאת.

העצורים המרכזיים אשר הודו בחקירתם בשב"כ אודות מערבותם בפיגוע הם: אחמד צאלח אחמד מוסא - יליד 1987, תושב בית לקיא, פעיל חמאס, כלוא לשעבר בגין תכנון פיגועים כנגד יעדים ישראלים. שימש כראש החוליה, והיה האחראי על איסוף המודיעין לקראת הפיגוע, ייצור המטען, גיוסו של מניח המטען, והפעלת המטען מרחוק. בחקירתו הודה בתכנון פיגועים נוספים.

מחמד עבד אל ג'פאר נאצר מפארג'ה - יליד 1994, אזרח ישראלי מכוח איחוד משפחות שקיבל אביו. התגורר בבית לקיא החל מספטמבר 2012. גויס לחמאס על ידי אחמד מוסא, והונחה להניח את המטען באוטובוס, כאשר תעודת הזהות הכחולה שלו מאפשרת את הגעתו לתל אביב בקלות.

פואד רבאח שוכרי עאצי - יליד 1985, תושב בית לקיא, פעיל של "הג'יהאד האיסלאמי", כלוא לשעבר מספר פעמים בגין תכנון פיגועים והקמת חוליה, בה פעל גם אחמד מוסא. סיפק תחמושת ואקדח לאחמד מוסא, ואף ניסה להשיג עבורו רובה M-16. בנוסף, הוצע לו על ידי אחמד מוסא לשמש כמתאבד, אך לטענתו, הוא סירב. מחמד מחפוד סעיד דמרה - יליד 1987, תושב הכפר מזרע נובאני (הסמוך לרמאללה), פעיל חמאס. היה מודע לכוונות פיגוע המטען טרם ביצועו. עודכן בידי אחמד מוסא, אשר גם ביקש ממנו לסייע באיתור וגיוס מתאבדים עבור החוליה. בחקירתו הוסגר רובה מסוג 'קרלו', שאמור היה לשמש את חברי החוליה.

מחקירת העצורים בשירות הביטחון הכללי וצח"מ ירקון עולה כי ראש החוליה, אחמד מוסא, אשר החל בתכנון הפיגוע, חיפש באינטרנט מידע בנושא הרכבת מטענים, חומרים כימיים ופיצוץ מרחוק באמצעות מטען צמוד טלפון סלולארי, ואף ערך ניסויים בפיצוץ של מטענים. במקביל, הוא רכש תחמושת ואקדח (מפואד עאצי), ואף ניסה לרכוש אמצעי לחימה נוספים. עם תחילת מבצע "עמוד ענן" ברצועה (אמצע נובמבר 2012), הגביר אחמד מוסא את מאמציו לממש את תכנוניו. פנייתו של מחמד מפארג'ה אליו, בבקשה להצטרף לפעילות, הובילה לקביעת תל אביב כיעד לפיגוע, תוך שימוש במפארג'ה, המחזיק בתעודת זהות ישראלית, כמי שיכניס את המטען לעיר. על-רקע זה, רכש אחמד מוסא את החומרים הנדרשים והחל בהרכבת מטען החבלה.

בבוקר הפיגוע, מסר אחמד מוסא למפארג'ה תיק, ובו מטען מאולתר שהוכן ע"י אחמד מוסא בעצמו, והכיל רכיבים שונים כמו זיקוקים ונורות. למטען הוצמד טלפון סלולארי. הוא הורה למפארג'ה להניח את התיק באוטובוס בתל אביב, תוך שהוא מציין כי לאחר הפיגוע, שיבצע מטעם חמאס, הוא יעבור אימון ירי ב-M-16, ויפגוש נציגי חמאס נוספים. בבוקר הפיגוע נסע מפארג'ה באוטובוס לתל אביב, כשהוא נושא את המטען בתיק. עם הגיעו לעיר הוא ערך מספר סיבובים, במטרה לאתר אוטובוס מלא בנוסעים. בשעה 11:55 לערך, הוא הניח את התיק ובו המטען באוטובוס 'דן', ולאחר שירד ממנו הודיע לאחמד מוסא, אשר הפעיל את המטען מרחוק באמצעות הטלפון הסלולרי, שהוצמד למטען.

עוד עלה בחקירות, כי מלבד פיגוע המטען בתל אביב תוכננו פיגועים נוספים, ביניהם פיגועי ירי מרכב חולף לעבר ריכוזי חיילים באזורים שונים, לרבות: סמוך ליישוב שילה, סמוך לחוף קליה, באזור קריית ארבע או באזור התעשייה שער בנימין, וחברי החוליה כבר החלו באיסוף מודיעין לקראת ביצועם. בנוסף, נשקל ביצוע פיגועי התאבדות, כאשר אחמד מוסא מנסה לגייס פעילים לצורך כך, ואף עלתה האפשרות לביצוע פיגוע נגד בכירים בממשלה וראשי ערים. 

כאמור, כתב האישום הוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב ומייחס לנאשם המרכזי, מחמד מפארג'ה, עבירות של סיוע לאויב במלחמה, ניסיון רצח (עשרות מקרים), קשירת קשר לביצוע פשע, גרימת התפוצצות חומר נפיץ וגרימת חבלה חמורה, נשיאה והובלת נשק (פצצה) ומתן שירות להתאגדות אסורה. כנגד יתר המעורבים בפרשה יוגשו כתבי אישום בזמן הקרוב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית