אין לדבר על הכרעה, אלא על הישגים

למרות הביקורת המופנית כלפי צמרת המדינה, ניתן למנות מספר הישגים לא קטן: פגיעה קשה במאגרי הרקטות ארוכות הטווח של חמאס, פגיעה בשרשרת הפיקוד של הארגון, המשך שיתוף הפעולה עם מצרים והתייצבות העולם מאחורי ישראל. מבצע "עמוד ענן", הזווית האופטימית

את הישגי המבצע לעומקם ניתן יהיה למדוד רק לאחר תקופה של שקט בדרום, אולם למרות הביקורת נראה כי ישראל הצליחה להשיג את המטרות שהיא הציבה לעצמה עם היציאה למבצע הצבאי. כאמור, הצמרת המדינית וצה"ל קבעו לעצמם מספר יעדים – החזר ההתרעה הישראלית, פגיעה ביכולת השיגור של חמאס ופגיעה בתשתיות הארגון ומפקדיו.

על פי נתונים שהגיעו מצה"ל ניתן לומר כי הארגון ספג פגיעה לא קלה במתקניו. כ-1,600 יעדים הותקפו ברחבי עזה, רק אתמול בשעות שלפני כניסתה של הפסקת האש לתוקף הותקפו 120 יעדים. 30 מפקדים בכירים של חמאס, ביניהם רמטכ"ל הארגון אחמד ג'עברי ומפקדים בכירים במערך הרקטי של חמאס חוסלו. תשתיות אנרגיה וכלכלה של חמאס הושמדו בתקיפות של חיל האוויר. במקביל מערכת "כיפת ברזל" הוכיחה שוב את יעילותה הגבוהה כאשר הצליחה ליירט כ-85 אחוז מן הרקטות שנורו לעבר אזורים מיושבים – המערכת ביצעה 422 יירוטים מתוך 917 נפילות בשטח ישראל. סך הכל שוגרו לעבר ישראל 1,509 רקטות.

בנוסף, ולא פחות חשוב, ישראל הצליחה להשיג לעצמה מספר יעדים מדיניים בתופ המבצע. השלטון המוסלמי במצרים הוכיח כי הוא ממשיך לשתף פעולה עם ישראל בנושאים הביטחוניים המשותפים לשתי המדינות. זהו הישג חשוב במיוחד לאור הקרבה בין שלטונות מצרים לחמאס. ארה"ב, שרבים הניחו שתלחץ על ישראל בעקבות המשקעים שהיו בין נתניהו לנשיא אובמה, הוכיחה כי היא עומדת איתנה לצד ישראל ובמהלך כל המבצע וחזרה והביעה את עמדתה כי לישראל הזכות להגן על עצמה.

גם ברחבי העולם הצליחה ישראל לשמור על גישה חיובית כלפי המבצע. ממשלות רבות, ביניהן בבריטניה, צרפת, גרמניה ומדינות נוספות באיחוד האירופי הביעו תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. בנוסף ישראל הצליחה לשמר את מעמדה של מצרים כמנהיגה בעולם הערבי, אל מול ירידה ב"זוהרה" של טורקיה שבמהלך הימים האחרונים המשיכה לתקוף את ישראל, על אף התמיכה הבינלאומית בה.

דובר צה"ל, תא"ל פולי מרדכי, אמר אמש עם כניסת הפסקת האש לתוקפה כי "החמאס קיבלו מכה קשה מאוד, יש פה הישגים מרשימים ובהיבט ההתרעה נוכל להגדיר את ההישג רק בעוד כמה שבועות וחודשים. לא היה תמרון קרקעי כי השגנו את יעדי המבצע, היינו הולכים לתמרון קרקעי אם לא היינו ממשים את היעדים". עם זאת הוא ביקש להבהיר כי "ניצחון לאחר מבצע עמוד ענן לא ייבחן בימים הקרובים. הוא ייבחן בשבועות ובחודשים הקרובים לאחר שהאבק ישקע ואז נראה את ההישגים. ההישגים ביכולת ההרתעה שלנו ייבחנו על ציר הזמן".

השאלה הגדולה היא כמובן – כמה זמן יעבור עד הסבב הבא?

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית