"המענה הטכנולוגי של אתמול לא רלוונטי היום"

ראש אמל"ח בזרוע היבשה, אל"מ ניר חלמיש, אומר בכנס הכלים הבלתי מאוישים כי המזרח התיכון משתנה ודרושה גמישות מחשבתית ודינאמית. לטענתו "אוטומציה של תהליכים היא הכרחית". צפו בדברים

"היבשה נכנסה מאוחר לנושא הכטב"מים, אבל היום אנחנו מפעילים הרבה מאוד מערכות", מודה אל"מ ניר חלמיש, ראש מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה בנאום שנשא במושב הפתיחה של כנס הכלים הבלתי מאוישים 2012, הנערך ביוזמת ישראל דיפנס. עם זאת, מציין חלמיש, צה"ל הוא בין המובילים בצבאות העולם בתחום.

"מפעיל יבשתי הוא שונה ממפעיל אווירי. היום אנחנו מתייחסים לכלים האלה ביבשה כמפעילי כוח. האתגר מספר אחד שלנו הוא השילוב עם לוחמת הקרקע וכמובן לוחמה במתארים מסוכנים במיוחד. היום אנחנו פועלים בבט"ש אבל ההכנות המשמעותיות שלנו הן הפעלה בתמרון במלחמה. האתגר הוא לדעת האם פגעת או לא ואם צריך לשגר עוד טיל או לא. מדובר על אופרציה גדולה של בניין הכוח - יציבות ואינטגציה הן אתגר. עשרות מערכות ועשרות פרוייקטים. מדובר על מספרים מאד גדולים וצריך ניהול מדויק, כולל קיט מלא שדורש הרבה משאבים ויש לו חשיבות רבה מאד.

"נדרש ידע ואינטגרציה לא רק של המפעיל, אלא של מטה חיל האוויר שכותב את הפקודה וגם של המודיעין שידע איך להשתמש בכלים. המזרח התיכון משתנה ודרושה גמישות מחשבתית ודינאמית. המענה הטכנולוגי של האתמול לא רלוונטי היום. אמל"ח מתקדם שמגיע לאויבים דורש מענה מהיר. אוטומציה של תהליכים היא הכרחית. כמות המידע גדולה מאד אצל המפקד והמפעיל ודרושות היום מערכות תומכות החלטה. מדובר על אתגר טכנולוגי לא קטן".

אחריו עלה לבמה אל"מ אילן לביא, רמ"ח תכנון וארגון בחיל הים שאמר כי למרות השאיפות והיכולות הוא דווקא מאמין שלא נכון לפתח כל יכולת לכלי בלתי מאויש, "למרות שזה טרנדי". לטענתו הזירה הימית היא זירה מאוד קשיחה ומאתגרת - מליחות, קושי בראייה, צורך לפעול תת ימית, מוקשים ימיים וטילים שנורים מהחוף וכדומה. "האם יש כשב"מ אולטימטיבי? כשב"מ יכול לעשות מיפוי, אך אנחנו מדברים בעיקר על HLS - שמירה על חופים ואבטחת אסדות גז.

"ישנן סירות שהוסבו לשליטה מרחוק ויש כאלה שנוצרו במיוחד כמו ה"פרוטקטור" שמופעל בגזרת עזה עם ניסיון מבצעי רב". לביא גילה עוד כי בחיל הים שוקלים לעשות שימוש ברחפנים כדי לכוון את הכסב"מים שלפעמים קשה לכוון אותם.

צפו בדברים:

(צילום: coming up)

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית