השאננות והמחדל

אם יתברר כי איראן אכן הצליחה לצלם, באמצעות המל"ט שיורט, תמונות של בסיסי צה"ל, מדובר במחדל עוד יותר גדול ממה שחשבנו. אריה אגוזי מאמין שבישראל לא לומדים מטעויות

מדי פעם אנחנו זוכים להוכחה נוספת לגודל המחדל שאיפשר למל"ט האיראני ששוגר מלבנון לטוס כחצי שעה מעל שטח ישראל. עתה מגלה בכיר איראני כי המל"ט הצליח לצלם בסיסי צה"ל ומתקנים בטחוניים.

נכון, שיש היום כמעט הכל ב"גוגל ארת'", ונכון שבכל המקומות הרגישים מודעים לכך אבל אם טענותיו של הבכיר האיראני יתבררו כנכונות, זה מעיד על שליטה בטכנולוגיה ושליטה ביכולת מבצעית. זאת מול מחדל ענק של ישראל שלא גילתה ויירטה את המל"ט מעל לים.

לא יעזרו כל הסיפורים והברכות. המחדל הזה, עליו התרעתי מיד, ממשיך להדהד. גם במקומות בהם בתחילה הטילו ספק שהיה מחדל מבינים כיום שהמחדל הזה גדול לא פחות מזה שאיפשר לחיזבאללה, במהלך מלחמת לבנון השנייה, לפגוע בספינת הטילים של חיל הים שיצאה לים כשכל מערכות ההגנה שלה לא מופעלות.

אצלנו לא לומדים. השאננות, ההנחה שהאויב טיפש, פוגעים בנו בכל פעם מחדש. האויב לא טיפש. בינתיים הוא ממשיך לקבוע את רצף האירועים. זה קורה בעזה וזה קורה מול הפעילות של חיזבאללה. האיראנים מוכיחים לעיתים קרובות כי הם רצים קדימה בתחום המל"טים. רק השבוע נחשפה העובדה שהם העתיקו את המל"ט מדגם הרמס-450 של אלביט מערכות.

יש שמזלזלים ביכולת ההעתקה של האיראנים. זו טעות. הם מעתיקים מה שניתן ובמקביל נעזרים במי שרק אפשר כדי לתת ל"יצירות" המועתקות הללו יכולות. אם אמנם החליטו לתת למל"ט האיראני לטוס מעל ישראל כדי לעמוד על טיבו, מדוע לפחות לא חסמו את שידוריו?

אבל מישהו החל את המחדל ואחרים המשיכו אותו. הגישה של שאננות פוגעת בנו פעם אחר פעם. אתמול זה היה מל"ט עם מצלמה. מחר זה יהיה מל"ט עם חומר נפץ. נכון שכל רקטה של החיזבאללה יכולה לגרום נזק גדול יותר ממטען חומר נפץ על מל"ט קטן אבל האפקט הפסיכולוגי והתעמולתי יהיה גדול.

איראן מתחמשת לא רק בנשק גרעני מול עולם אימפוטנטי. היא גם רצה קדימה בפיתוחים צבאיים וזה למרות כל הסנקציות. ידוע כי איראן הקימה רשת של "חברות קש" שרוכשות עבורה טכנולוגיה ורכיבים למערכות נשק. שום דבר לא נסגר הרמטית. הצנטריפוגות ממשיכות להסתובב וטהרן ממשיכה גם בפיתוח מערכות צבאיות, שאת חלקן שולחים ללבנון , למעבדה הקדמית שלה שתפקידה לבדוק את היכולת של המערכת ואת היכולות של ישראל להגיב.

בינתיים התוצאה לטובת השילוב איראן - חיזבאללה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית