ממבט הציפור

בתערוכת EURO-NAVAL בצרפת יועברו לראשונה תמונות בשידור חי ממל"ט מדגם הרון במהלך איתור מטרות בלב ים

אחת האטרקציות המרכזיות בתערוכה הימית "יורו נאואל" (EURO-NAVAL) שתתקיים בסוף החודש בלה בורג'ה שליד פריז, תהיה תחנת קרקע של מל"ט בה יקלטו צילומים שישדר מל"ט מדגם "שובל" מתוצרת התעשייה האווירית שיטוס מעל הים התיכון, יאתר מטרות, ויעקוב אחריהן ויעביר את הצילומים בשידור ישיר באמצעות לווין לצרפת.

זו הפעם הראשונה שהדגמה כזו תתבצע והיא מעידה על הענין הגדול במל"טים לצורך ביצוע סיורים ימיים. התווך הימי הופך בשנים האחרונות לחשוב יותר מאשר בעבר להרבה מדינות. זה בגלל גילוי של משאבים תת ימיים וגם בגלל הברחות סמים, חשש מפעולות טרור מכיוון הים ועוד.

אלי ג., שירת בחיל הים 30 שנים בתפקידים בכירים וכיום הוא משווק את המל"טים הימיים שמייצרת התעשיה האווירית. לדבריו יש ממש בימים אלה מפגשים של אנשי מפעל מלט של התעשייה האווירית עם נציגי ציים מכל העולם. "הם מתחילים להבין כי מל"ט על ציוד לסיורי ימים הוא תחליף יעיל ביותר למטוסי סיור ימיים כמו הנימרוד הבריטי שהושבת בשבועות האחרונים בגלל עלות הפעלתו". גם בחיל הים הישראלי מתחילים להוציא משימוש את מטוסי הסיור הימיים ומחליפים אותם במל"טים.

"מטוס סיור ימי יכול לבצע משימה של כ-3 שעות. מל"ט יכול לשהות מעל לים במשך 20 שעות ויותר. היתרון ברור רק על פי הפרמטר הזה", אומר אלי ג. על פי העיתונות הבינלאומית ההודים מפעילים כבר מל"טים מדגם "שובל" (הרון) למשימות סיור ימי. אלי לא מוכן לדבר על לקוחות קיימים ועתידיים אבל מאשר כי מתקיים משא ומתן עם שלוש מדינות. הוא הוסיף כי את ה"שובל" ניתן לצייד גם במערכות אלקטרו-אופטיות בנוסף למכ"ם וגם במערכות איסוף אלקטרוני ECM המשמשות להשלת תמונה המודיעין הכללית בשטח נתון.

אלי ג. אומר כי באמצעות אנטנה המותקנת על ספינה של חיל ים ניתן להעביר את שליטה במל"ט לידי מפקד הספינה כך שהיא משרתת את צרכיו המבצעיים בלב ים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית