הפגיעות הכירורגיות בעזה לא "מדגדגות" לחמאס וספיחיו

התקיפות הישראליות ברצועה חייבות להתרחב, אחרת דבר לא ישתנה; כדאי להקשיב למזכ"ל חיזבאללה ולהאמין לדבריו; לצה"ל עדיין אין תקציב לתכנית ההצטיידות וקציני צה"ל לא מפסיקים לפטפט ברשת. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב-12:00

ככל שחולפים הימים מתברר כמה גדול היה מחדל היירוט המאוחר של המל"ט שהמריא מלבנון. בהקשר הזה, אבל לא רק, צריך להאזין היטב לדבריו של חסן נסראללה. לדבריו תמיד צריך להאזין ברצינות. כך היה כאשר הוא הודיע על כך שטיל חוף - ים ששיגר ארגונו פגע בספינת הטילים של חיל הים וכך היה גם במקרים אחרים.

אל תטעו. האיש יודע על מה הוא מדבר ומכיר כל פרט . לכן כאשר הוא סיפר השבוע על מבצע שיגור המל"ט צריך להקשיב היטב. הוא אמר כי זו לא הפעם הראשונה שמל"ט כזה טס מעל ישראל ואני מאמין לו. הוא גם אמר שזו לא הפעם האחרונה ואני מאמין גם לכך. החיזבאללה גם שחרר סרט הדמיה של מסלול הטיסה. כל מומחה מתחיל יודע שהיה צריך לגלות את המל"ט לאורך מסלול זה עוד לפני שהוא פנה מזרחה.

אז מה עושים כאן? בין היתר הנחיתו בשבוע שעבר כפי שנחשף ב"ישראל דיפנס" תקנות חדשות על התעופה הקלה והספורטיבית בישראל. התקנת זע"ט בכל כלי טיס וחובה של קשר רדיו רצוף עם הבקרות האוויריות. זו היסטריה. עם נסראללה צריך להתמודד בשכל, בנחישות ולא בהיסטריה.

הרפיסות בדרום

אין מדינה בעולם, אפילו כזו שיש לה צבא למצעדים, שהיתה מסכימה שחלק גדול מתושביה יחיו את חייהם מסבב לסבב של נפילת רקטות ופגזי מרגמה ליד בתיהם. אבל בישראל מסכימים. מדוע? לא מפני שלא ניתן להביא להפסקת הסבבים האלה תוך מספר שעות. פשוט המנהיגים שלנו מפוחדים, מבוהלים וגם עסוקים בלכנות זה את זה בשמות גנאי. מול המצב כזה הטרור בעזה חוגג.

הרפיסות הזו שנעטפת על ידי דוברים חסרי הבנה בנימוקים של "הבטים רחבים" לא משכנעים את תושבי ישראל בכלל ואת תושבי האזור שחי את הסבבים בפרט. אני לא יודע אם שמעתם אבל מקור בכיר גילה לי כי בעקבות הירי של הרקטות בשבוע שעבר לעבר נתיבות, חיל האוויר פגע ב"פתחי מנהרות" בעזה.

המקור גם אמר לי שבעזה יש יותר מתים מצחוק מאשר בגלל ירי של צה"ל. פתחי מנהרות. המצאה ישראלית עגומה. אז אמש סופסוף פגעו בשני פעילי ג'יהאד עולמי שתכננו פיגוע גדול. מה עם אלה שהופכים את שגרת חיי מאות אלפים בדרום הארץ לגיהינום? הפגיעות הכירורגיות האלה לא מדגדגות לחמאס וספיחיו.

עם של פטפטנים

המעבר של צה"ל לשימוש בטלפונים סלולריים חכמים יוצר כאב ראש לכל אלו שאחראים על אבטחת המידע. כפי שפורסם השבוע נוצרו כבר "פורומים" של קצינים בכירים שמשתפים זה את זה במה שקורה וזה באמצעות תוכנות לשיחות חינם שהפכו פופולאריות מאוד בקרב משתמשי הסמארטפונים.

בצה"ל לא לומדים דבר גם בתחום הזה. הישראלים הם עם של פטפטנים עם מדים ובלעדיהם. אני מניח שיחידות בסגנון "8200" של מדינות עוינות מצליחות לדלות מידע רב מחדירה לרשתות סלולריות מסחריות בהן עושים שימוש כמעט כל החיילים, ועכשיו גם מחדירה לשיחות המתנהלות בטלפונים החכמים שצה"ל הכניס לשימוש בקרב קציניו.

צה"ל ער לבעיה אבל נראה כי מה שנעשה הוא מעט מאוד. בנושא הזה צריך לפעול בנחרצות רבה יותר שכן הנזק שעלול להיגרם הוא אדיר.

איפה התקציב?

אי אפשר לנהל חנות מכולת שכונתית בלי משהו שהוא תקציב הוצאות והכנסות. אי אפשר לנהל מדינה בלי תקציב ואי אפשר לנהל צבא, בטח לא בישראל בלי תקציב ותכנית רב שנתית. אז לצה"ל אין עדיין תכנית כזו וכל התקלות יצוצו יותר מאוחר וכמו תמיד ברגע הכי פחות מתאים.

אבל לא נראה שמישהו בצמרת המדינה מתרגש, בטח לא עכשיו כאשר יש רק נושא אחד על סדר היום - שרידות פוליטית לקראת הבחירות הקרובות. משהו היה צריך לעבוד אחרת. מישהו במקומות הכוח בכירים היה צריך לעשות משהו דרמטי כדי שלפחות לצה"ל תהיה תכנית בעיקר בתחום הרכש.

תכניות הצטיידות לוקחות הרבה זמן ולצה"ל אין ולא יהיה זמן. התנהלות כזו טובה לדנמרק או לפינלנד.

ריבים בצמרת

ממשלה שלא מסוגלת להביא להפרטת התעשייה הצבאית שלה היא ממשלה כושלת. אבל כאן המצב הרבה יותר חמור. אין כמעט ספק שהמצב שבו לא מפריטים את התעשייה הצבאית, מה שיכול להצעידה קדימה, הוא תוצאה גם של בטלנות, חוסר רצון לקבל אחריות על מהלכים אבל בעיקר של היחסים או חוסר היחסים בין שני השרים הנגעים בדבר - שר הביטחון ושר האוצר.

אלה לא מסוגלים לשבת אפילו בחדר אחד שלא לדבר משני עברי שולחן כדי לסגור את ההפרטה. לא משנה מי מבינהם מכונה הפודל - התוצאה של היחסים העכורים היא אחת - ממשלה שלא מבצעת את תפקידה לשמר את היכולות של תעשיה ביטחונית קריטית לביטחון מדינת ישראל.

בשלושת החודשים הקרובים במסגרת מערכת הבחירות יתגאו אנשי נתניהו בהישגיהם. יש אולי מעטים אבל מולם יש רשימת מחדלים ענקית. אותם יועצי התקשורת והיועצים האסטרטגיים שלא מבינים יותר מכל איש ברחוב, לא יזכירו בתשדירי הבחירות. אני עושה זאת במקומם ואני יודע את גודל המחדל.

מוכנות העורף 

בכל הקשור למוכנות העורף למקרה של מלחמה או אסון טבע, בכל שבוע שוברים כאן את שיאי הטמטום. בקרוב יתקיים תרגיל גדול שמטרתו להכין את העורף למקרה של רעידת אדמה או צונאמי. עושה רושם שכל מטרת התרגיל הזה לספק הצדקה לקיומו של המשרד להגנת העורף שהוא משרד חסר שיניים וידיים. כדי להכין את העורף בישראל צריך ראשית שכל גופי ההצלה יוכלו לתקשר ביניהם. זה לפני שבוחנים תכניות גרנדיוזיות אחרות.

השר החדש אבי דיכטר יעשה טוב אם ידרוש תקציבים, טיפול באמצעים וחשוב מכל, היררכיה ברורה לגבי השאלה מי מטפל באירוע של אסון המוני או פגיעה קשה בעורף בעת מלחמה. וכאילו כדי להדגיש את הטמטום התפרסמה בסוף השבוע ידיעה באחד מאתרי האינטרנט. אני לא מאשים את העיתונאים אלא את מי שחשב על התכנית ההזויה - העברת פצועים למדינות אירופה באסונות טבע גדולים, ולחלופין במקרה של מלחמה כוללת, דרך האוויר והים.

נאמר בידיעה כי בין תוכניות המגירה של משרד הבריאות קיימת אפשרות להעביר פצועים באוניות לבתי חולים במדינות אירופיות המצויות בקשרים טובים עם ישראל, ובהן איטליה, גרמניה, בריטניה וצרפת. וגם מדינות סמוכות, כמו קפריסין ויוון. עדיף שלפני שהוא חושב על תכניות הזויות כאלה, ידאג משרד הבריאות שאנשים לא יאושפזו בפרוזדורי בתי החולים ושלא יעכבו הרחבה של בתי חולים בגלל שבשטח גילו כמה קברים שכלל בטוח שהם של יהודים.

תרדו לקרקע המציאות, חברים.

תחכום לא רלוונטי

לקראת גיליונות חנוכה של העיתונים צפו לפרומונים הבאים "חשיפה - סיור ביחידת טילי הקרקע -קרקע של ישראל" או לחילופין "סיור בכור הגרעיני בדימונה וצילומים בלעדיים". אחרי שכתבתי כאן לפני מספר שבועות על החשד שיש לי כי סדרת כתבות על יחידות מסווגות בצה"ל מבטאת את הרצון של מערכת הביטחון להפחיד את האיראנים, הגיע ביום שישי האחרון השיא.

כתבת ענק על יחדיה 504 של חיל המודיעין האחראית על הפעלת סוכני מודיעין במדינות ערב. מישהו השתגע. חבר העלה השערה שאולי הכל מתוכנן כדי הבהיל את האויב. הרגעתי אותו שתחכום כזה לא רלוונטי למצב. כאן יש סדרה של החלטות לא אחראיות.

מי שנתן לפרסם את הכתבות על כל היחידות המסווגות טעה בענק. אני יודע שהצנזורה הצבאית עברה על כל מילה אבל גם כך הנזק גדול. תמונת מודיעין מורכבת כמו מפאזל של אלפי חלקים. כל כתבה כזו גם אם לכאורה היא "נקייה" תורמת לאנשי המודיעין של האויב.

כמו שאמרתי מישהו כאן ממש השתגע. העיתונות עושה את תפקידה לספק סיפורים מעניינים. מי שאחראי הוא זה שפתח בפניה את הדלתות שאמורות להיות אטומות תמיד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית