נשיא חדש בגיאורגיה: המשמעויות

בישראל בוחנים את השפעות בחירתו של נשיא פרו רוסי בגיאורגיה, על עסקאות רכש עתידיות. יאשה קדמי אומר "גיאורגיה תמשיך בשיתוף הפעולה עם ישראל, מה שהם קונים מישראל, רוסיה לא מייצרת"
כוחות רוסיים בגיאורגיה (ארכיון: AP)

מפלגתו של הנשיא הנוכחי בגיאורגיה, מיכאיל סאקשווילי, הפסידה השבוע בבחירות במדינה. בניצחון זכתה מפלגתו של המיליארדר בידזינה איוונאשווילי, שייבחר בשנה הבאה לנשיא. חילופי השלטון הצפויים בגאורגיה ישפיעו ללא ספק על יחסי הרכש הצבאי שלה עם כמה מדינות ובתוכן ישראל.

הגיאורגים רכשו בעבר מערכות של מל"טים מתוצרת אלביט מערכות. כמה מהן הופלו במהלך מלחמת גיאורגיה - רוסיה בשנת 2008 על ידי מטוסי קרב רוסיים מדגם מיג-29. הרוסים, שהבינו את היכולות של המל"טים, קיבלו בעקבות מלחמה זו החלטה להפעיל מל"טים. התעשייה הביטחונית שלהם לא עסקה עד לשלב זה בפיתוח מל"טים ולכן פנתה רוסיה לישראל וחתמה על עסקת ענק לרכישת מל"טים מתוצרת התעשייה האווירית.

כפי שנמסר ב"ישראל דיפנס" יש כרגע ידיעות על פיתוח משותף של מל"ט שייוצר במפעל שהוקם ברוסיה כחלק מההסכם עם התעשייה האווירית.

גיאורגיה תכננה לבצע עוד עסקות רכש צבאי עם ישראל. לפי ידיעות שהופיעו בגיאורגיה על הפרק היו רכישת נשק קל, רקטות, מערכות קשר ומערכות לוחמה אלקטרונית. בעוד שהנשיא המכהן חיזק את הקשרים עם המערב בכלל ועם ארה"ב בפרט, הנשיא הנבחר קשור בצורה אמיצה לרוסיה.

בישראל החלו לבחון איזה השפעות יהיו לחילופי השלטון אבל נראה כי בשלב זה כמה עסקאות שעל הפרק תוקפאנה.

מנגד יעקב (יאשה) קדמי, ראש ארגון "נתיב", אומר כי "אני לא בטוח שהנשיא החדש, איוונאשווילי, הוא פרו רוסי אבל הוא לא אנטי רוסי. הנשיא הפורש סאקשווילי היה אנטי רוסי באופן מובהק. אני לא חושב שחילופי השלטון ישפיעו על התעשיות הישראליות, גיאורגיה תמשיך בשיתוף הפעולה עם ישראל, מה שהם קונים מישראל, רוסיה לא מייצרת.

"כמו כן סאקשווילי היה צריך כמות נכבדה של נשק לטובת המלחמה שלו עם רוסיה, הנשיא החדש כנראה לא יצטרך נשק בשביל זה. כמו כן ישראל הפסיקה לספק לגאורגיה נשק שיוכל לשמש נגד רוסיה, חוץ מקצת רכיבים, בגלל האינטרס לשמור על יחסים תקינים עם רוסיה. גם עם סאקשווילי ישראל לא תפסה עמדה. היא הייתה נייטרלית ונשארה נייטרלית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית