סרט הבלהות האמריקני

גל המחאה נגד ארה"ב שהצית הסרט האנטי-מוסלמי עדיין נמשך ולא ברור מה יהיו תוצאותיו. אל"מ (מיל') שאול שי מאמין כי מדיניות ארה"ב במהלך "האביב הערבי" היא זו שסייעה לגורמים הקיצוניים לשוב לרחובות ולפעול בחופשיות
מפגינים זועמים בקהיר (צילום: AP)

סרט שפורסם בארה"ב שלטענת הגורמים האיסלאמיים פוגע בנביא מוחמד היה הרקע למסע האנטי אמריקני שהחל ביום השנה למתקפת הטרור של 11 בספטמבר, באופן סימולטני בהפגנות אלימות מול שגרירות ארה"ב בקהיר והקונסוליה האמריקאית בבנאזי בלוב, שם נרצחו שגריר ארה"ב ושלושה עובדים נוספים.

אמצעי התקשורת המודרניים והרשתות החברתיות שזכו לשבחים רבים בארה"ב ובמערב על תרומתם להתפשטות מהפיכות "האביב הערבי" שימשו הפעם להפצה מהירה של הקריאה לצאת להפגנות זעם נגד שגרירויות ארה"ב בכל רחבי העולם המוסלמי. תהליכי הדמוקרטיזציה בעקבות מהפיכות "האביב הערבי", אותן עודדה ארה"ב, חזרו ופגעו בה כ"בומרנג" שעה שהחוגים האיסלאמיים יצאו למתקפה חסרת תקדים נגד ארה"ב וסמלי התרבות המערבית.

המסע האנטי אמריקאי הנוכחי מראה כי תהליכי הדמוקרטיזציה לא הובילו לאימוץ הערכים של הדמוקרטיה ובהן חופש הביטוי והסובלנות. הסרט "תמימות המוסלמים" שחולל את גל המחאה בעולם המוסלמי, מציג את הנביא מוחמד באור שלילי כרמאי, רודף נשים וכמי שמתיר ניצול מיני של ילדים. עוד נטען בו כי יש רק מעט ראיות כתובות למקורותיה של דת האיסלאם. הסרט לועג למאמיניו של מוחמד המוצגים בו כחבורה של שוטים. מפיק הסרט שירד למחתרת, הגדיר את האיסלאם כ "סרטן", והודה כי מדובר בסרט פוליטי שנועד לייצר פרובוקציה.

למרות שלממשל בארה"ב לא היה שום קשר לסרט וספק אם היה מודע לקיומו, פרסום הסרט ההזוי והבזוי ברשת היוטיוב הציף אל פני השטח את השנאה העמוקה שרוחשים חוגים רחבים בקרב האיסלאם הרדיקלי לארה"ב ( "השטן הגדול") ולתרבות המערבית. למרות הפיגוע בקונסוליה האמריקנית בבנגזי וגל המחאות האלימות, חברת גוגל הודיעה כי לא תסיר את הסרטון האנטי-איסלאמי, אך תחסום את הגישה אליו במצרים ובלוב. מהחברה נמסר כי "בהתחשב במצב המורכב במדינות אלה, החלטנו להגביל את הגישה אליו באופן זמני". תגובת גוגל משקפת באופן מובהק את הבדלי התפיסות בין התרבות המערבית לאיסלאם ואת העימות בין התרבויות, כפי שהיטיב לתאר סמואל הנגטינטון בספרו "התנגשות הציביליזציות". הפיגוע בלוב וגל המחאות בעולם המוסלמי מתרחשים בעיתוי קשה במיוחד עבור הנשיא אובמה, המצוי בעיצומה של מערכת בחירות. נראה כי הממשל האמריקני הופתע מהאירועים ופועל כמיטב יכולתו על מנת להכיל את האירועים ולכבות את מוקדי הבערה.

העיתוי של תחילת גל המחאה והעובדה שזו החלה במקביל בשני מוקדים וכן הפיגוע בבנגזי שקרוב לוודאי לא היה ספונטני וחייב הכנות מוקדמות עשויים להצביע על יד מכוונת ,שזהותה אינה ידועה לפי שעה. לא ברור גם כמה זמן ימשך גל המחאות הנוכחי ומה יהיו תוצאותיו.

גל האלימות, המחאות וגילויי השנאה כלפי ארה"ב מציבים סימני שאלה לגבי מדיניותה של ארה"ב בסוגיית מהפיכות "האביב הערבי" שכבר הביאו לחילופי משטרים והעלו לשלטון גורמי כוח איסלאמיים ובוודאי לגבי תהליכים שמתרחשים כיום ברחבי העולם המוסלמי. תופעת גלי מחאה איסלאמיים כנגד פרסומים במערב שפוגעים בדת האיסלאם אינה חדשה (גזר דין המוות לסופר סלמן רושדי, התגובה לקריקטורות של הנביא מוחמד בדנמרק, הכומר טרי ג'ונס ושריפת הקוראן ועוד), אולם מהפכות "האביב הערבי" החזירו אל הרחוב את הגורמים הקיצוניים ביותר שפעילותם נמנעה בתקופת המשטרים הקודמים וגורמים אלה מקנים לגל המחאה הנוכחי עוצמה ואלימות המאתגרים גם את המשטרים האסלאמיים במצרים ובמדינות נוספות.

ארה"ב מנסה לפעול כמיטב יכולתה להכיל ולכבות את מוקדי הבערה האנטי אמריקניים , אולם לא ברור כמה זמן ייקח "לסופר טנקר האמריקני" להשתלט על השריפה ומה יהיו נזקיה. לפי שעה עיקר הזעם בעולם המוסלמי מופנה לארה"ב, אולם כבר בפרסומים הראשונים נטען כי כביכול ליוצר הסרט זיקה לישראל וגם אם יוכח כי יוצר הסרט הוא נוצרי קופטי, מכאן ועד להתפתחות תיאוריות קונספירציה שיאשימו את ישראל באחריות למשבר - המרחק קצר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית