שוב רקטות, נו מילא...

רק בישראל משוכנעים שמישהו שואל את צה"ל אם הוא בכלל רוצה הסלמה; המעצר של הצעירה הקנדית באשמת השתמטות הוא ביזיון; הגדר סוף סוף מתחילה למלא את יעודה; פרשת המין בטכני היא רק מראה למצב המשמעת בצבא והרמטכ"ל הוא הראשון שצריך להוות דוגמא. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב-12:00

חוסר האונים, הטמטום והרפיסות נמשכים. עבור תושבי הדרום ירי הרקטות והמרגמות הוא סיוט מתמשך ולא טפטוף. בלילה נפגע בית בנתיבות. רקטה נוספת שוגרה לעבר באר שבע ורקטת קאסם לאזור אשקלון. בתכניות הבוקר בטלביזיה המשיכו לעשות שימוש במשפטים הבאים שיוצאים כאילו מתוכנה קבועה "צה"ל לא רוצה הסלמה ולכן תהיה תגובה מדודה" או "צה"ל בוחר את המטרות בעזה בפינצטה" .

ישראל איבדה לגמרי את ההרתעה שלה מול הארגונים בעזה. שם הבינו עם מי יש להם עסק והם משגרים. אחר כך חיל האוויר תוקף "מחרטות לייצור אמל"ח" וחוזר חלילה.

אבל כאן יש כמה שאלות חדשות וכבדות. מי ולמה החליט להוריד סוללת כיפת ברזל "לאימונים" במרכז הארץ? מדוע אין עדיין לפחות עוד ארבע סוללות נוספות? למה היה צריך לחכות לתרומה של ארה"ב כדי לממן את הרכש של סוללות נוספות? איש לא ייתן תשובות כי במדינה הזו אין לקיחת אחריות. מקסימום יהיו חילופי האשמות. הטפטוף בדרום ימשך.

באמת צריך להגיע עד קנדה?

זה טרוף מערכות קלאסי. בת 30 מקנדה נכלאה בשל השתמטות מצה"ל. הצעירה הגיעה לביקור קצר כדי לחגוג את חתונת בת דודתה. במקום, היא נכלאה בתא מעצר בטענה שלא הסדירה את השחרור. עכשיו דורש צה"ל חודשי מאסר. מישהו בצבא השתגע לגמרי, הצעירה הקנדית זוכה בישראל ליחס של עבריין סמים. היא נכבלה באזיקים. זה טרף קל. במשתמטים האמיתיים צה"ל לא מטפל.

הצעירה שהוריה ירדו לקנדה כשהייתה בת 17, ביקרה בארץ כמה פעמים בשנתיים האחרונות ולא נתקלה בשום בעיה. אלא שהפעם, כשהגיעה לעמדת בידוק הדרכונים במשטרת הגבולות, נאמר לה כי יש בעיה עם שירותה בצה"ל וביקשו ממנה שתיגש למחרת לבסיס קליטה ומיון בתל השומר כדי להסדיר את השחרור שלה מצה"ל, על מנת שלא תעוכב שוב בכניסתה לארץ. אולם להפתעתה של הצעירה היא עוכבה בבסיס קליטה ומיון במשך ארבע שעות, ולבסוף נאמר לה שהיא מועברת למעצר בכלא 4 בגלל השתמטות, עד קיום המשפט נגדה. כך, במקום לחגוג את נישואיה של בת דודתה, היא בילתה בכלא 4.

המקרה הזה מעצבן, המערכת הולכת על המקרים הקלים. היא לא עושה דבר מול אלפי המשתמטים - גברים ונשים - שרובם משתמשים בנימוק של דת, ולפחות חלקם מצהירים הצהרות כזב וזוכים לשחרור.

טמבלים גמורים מורים על מעצר של אנשים שעזבו את ישראל מזמן, עוד לפני גיוסם, כאילו הם ברשימת המבוקשים של האינטרפול. מישהו טיפס כאן על עץ גבוה כזה שאחר כך הוא לא יוכל לרדת ממנו, אבל אם זה היה רק המטפס לא נורא, הבעיה שהטיפוס הזה, "ההצלחה" של צה"ל שעוסק בשטויות, מביישת אותו ואת מדינת ישראל כולה. לעשרות אלפי המשתמטים בבני ברק ובירושלים יש גב פוליטי. לצעירה מקנדה אין. אני מבין למה היא רוצה לוותר על האזרחות הישראלית.

לא רוצים להיות כמו אירופה

כל אלה שביקשו להכניס לישראל את קבוצת המסתננים מאריתריאה שנתקעו ליד גדר הגבול עם מצרים, תלושים מהמציאות. הרי בנו את הגדר כדי למנוע את שטף המסתננים, אז על מה הטענות? זה לא עומד בשום מבחן וטוב עשתה מערכת הביטחון שבסופו של דבר אפשרה רק לשלושה מאנשי הקבוצה להיכנס מסיבות רפואיות. הגדר עושה את עבודתה ואסור לפגוע במטרה שלשמה היא הוקמה.

למי שיש ספק, צריך לראות את סדרת הכתבות של צבי יחזקאלי בערוץ 10 על השתלטות האסלאם על אירופה. שם העסק אבוד, גמור. 30 מיליון מוסלמים מטילים טרור בערים רבות באירופה. ישראל היא מדינה קטנה וחוקי ההגירה בה חייבים להיות נוקשים מאשר במדינות גדולות. אז שכל אנשי זכויות האדם יפנו את מרצם לטיפול בנושאים אחרים ויש מספיק כאלה.

המשמעת היא רק המלצה

פרשת המין בשלוחה הדרומית של בית הספר הטכני של חיל האוויר חמורה יותר מכפי שנראה במבט ראשון. איך יכלה פרשה כזו להתרחש מתחת לאפם של המפקדים? האם כל הסגל הבכיר בבית הספר עיוור וחרש?

היבט נוסף הוא המשמעת. מי אחראי למשמעת בבית הספר הזה שתלמידיו לובשי מדים? האמת שלא פלא שאירועים כאלה קורים, בצבא בו משמעת היא רק המלצה, גם בשלוחותיו מתייחסים לזה כך. התגובה כאן צריכה להיות קשה ונחרצת, אבל זה לא מספיק. בפיקוד צה"ל צריך להבין שחוסר המשמעת הוא כמו סרטן, יש לו גרורות בכל מקום ובסוף זה גם קטלני.

עושה רושם שבצה"ל לא מתחילים אפילו להפנים את הבעיה. חיילים עושים מה שבראש שלהם והמפקדים לא יודעים מה קורה להם מחתחת לאף. האשמה כולה על הפיקוד הבכיר, אין גוף שבו קל יותר להטיל משמעת מאשר בצבא, אם רוצים כמובן.

מה עם המגן והקסדה?

דובר צה"ל פרסם תמונות של הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ יורה במהלך תרגיל. הוא עשה זאת בתנוחה מקצועית אבל היו חסרים בצילום שני פריטים, אפוד מגן וקסדה. לו חייל היה שוכח את שני פריטי הבטיחות האלה, המחבוש היה ממתין לו ואולי גם למפקדיו. הרמטכ"ל היה צריך להבין שהוא חייב לשמש דוגמא לחיילים בעיקר בנושא הבטיחות. לא פלא שהמשמעת בצה"ל היא על הפנים.

אפילו בדובר צה"ל לא הבינו שלא צריך להפיץ צילום כזה. המקרה היה יכול לעבור בשקט לולא מאות תגובות של קוראים באתרי האינטרנט השונים שהדגימו כמה זה צרם לרבים ששרתו ומשרתים כיום בצבא. תאונות בזמן תרגול באש חיה כבר היו בצה"ל, אסור היה לרמטכ"ל להתעלם מההשלכות של צילום כזה על נושא הבטיחות ביחידות השונות. ממנו מצפים ליתר רגישות בתחום כזה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית