מירוץ החימוש במדינות המפרץ והרווח האמריקאי

סקר שהוגש לקונגרס מראה כי סך הייצוא הביטחוני של ארה"ב ב-2011 עמד על 66.3 מיליארד דולרים. מדובר בעיקר בעסקאות עם איחוד האמירויות, סעודיה ועומאן
F-15 בשירות חיל האוויר הסעודי (צילום: צבא ארה"ב)

הפחד מאיראן מוביל למירוץ חימוש במזרח התיכון: מכירות הנשק של ארצות הברית ב-2011 שולשו על רקע חשש במדינות המפרץ מטהרן, כך מפרסם העיתון האמריקאי "הניו יורק טיימס".

העיתון פירסם סקר מיוחד שנערך עבור הקונגרס האמריקני ותוצאותיו מראות כי הסחר בכלי נשק מתוצרת ארה"ב הסתכם בשנה שעברה ב-66.3 מיליארד דולרים, מעל שני שליש מכלל הסחר העולמי בנשק. על פי הסקר המתיחות במזרח התיכון סביב איראן ותכנית הגרעין שלה גרמה למדינות ערב לצאת למסע רכישות.

סעודיה, איחוד האמירויות ועומאן הצטיידו בעיקר במטוסי קרב חדישים ובמערכות מתקדמות להגנה מפני טילים. על פי המחקר, המכירה השנתית הייתה בהיקף הגדול ביותר בהיסטוריית ייצוא הנשק האמריקנית. שיא המכירות הקודם היה ב-2009, אז גרפו חברות אמריקניות 31 מיליארד דולרים ממשלוחי נשק. 

על פי המחקר, במסגרת הסכמים עם סעודיה רכשה המדינה 84 מטוסי F-15 מתקדמים, תחמושות מסוגים שונים, טילים וציוד לוגיסטי, בנוסף לשדרוג של עוד 70 מטוסי קרב הנמצאים כבר בשירות. סך העסקאות בין ארה"ב לערב הסעודית הסתכם ב-33.4 מיליארד דולרים. באיחוד האמירויות רכשו מערך הגנה מפני טילים שכולל מכ"ם מתוחכם בשווי 3.59 מיליארד דולרים, בנסוף ל-16 מסוקים שעלותם הכוללת 939 מיליון דולר. עומאן הצטיידה ב-18 מטוסי קרב אמריקנים מסוג F-16, עבורם שילמה 1.4 מיליארד דולר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית