יכולת "תקיפה גלובלית"

צבא ארה"ב ניסה הלילה את ה-איקס -51, "רוכב הגלים", כלי הטיס הבלתי מאויש (או טיל), המסוגל להגיע למהירות של פי 6 ממהירות הקול
כלי טיס בלתי מאויש X-51 (הדמיה: בואינג)

הניסיון לקשור את הניסוי שנערך לפני מספר שעות בארה"ב ובין מטוס נוסעים שיעשה את הדרך בין ניו יורק ללונדון בשעתיים, הוא מגוחך. מה שנוסה הלילה שוב הוא מערכת צבאית אמריקנית שאין לה כרגע וגם לא בעתיד הנראה לעין, כל שימוש אזרחי.

ה-איקס -51, "רוכב הגלים", נישא תחת גופו של מטוס ה-בי-52, מפציץ כבד. כלי הטיס הבלתי מאויש (או טיל) שוחרר תוך כדי טיסה בגובה של כ-50,000 רגל. עד הבוקר לא נמסר אם הניסוי הצליח.

איך זה עובד? אחרי שכלי הטיס משוחרר מכנף המטוס הענק, המנוע המיוחד מאיץ אותו למהירות של 6 פעמים ממהירות הקול (כ-7000 קמ"ש), ולגובה של כ-30 ק"מ. המהירות האדירה יוצרת גלי הלם (מהסוג שיוצר את הבומים העל קוליים הנגרמים על ידי מטוסים בעלי מהירות על קולית). גלי ההלם האלה נקלטים בפתח מיוחד בחלקו התחתון של כלי הטיס המיוחד מעורבבים שם עם דלק סילוני ויוצרים את כח ההדף הגדול הנדרש להמשך הטיסה של כלי הטיס למרחק של אלפי ק"מ.

ממבט חיצוני "רוכב הגלים" נראה כמו שילוב בין ספינת חלל וטיל בליסטי אבל הביצועים הם מעולם אחר. מה שהכלי הזה עושה הוא להשתמש בכמה מהבעיות שיוצרת טיסה על קולית כדי להביא אותו למהירות העצומה ולטוח הארוך לו הוא מיועד. הטיסה המהירה יוצרת שורה בלתי נפסקת של "גלים" או ליתר דיוק גלי הלם. אלה למעשה אמורים לגרום לכך שהוא יאבד גובה אבל צורתו המיוחדת הופכת את היוצרות והוא למעשה רוכב על הגלים האלה. הצורה המיוחדת גורמת לכלי ממש להחליק על גלי ההלם העל קוליים שאחרת היו גורמים לכלי לאבד מהירות בקצב רצחני.

המהירות כאמור גם דוחסת את האוויר לתוך המנוע וזה מה שיוצר את המהירות האדירה. מהנדסי בואינג והחברות האחרות הלוקחות חלק בפרויקט הצליחו לבנות כלי טיס קטן יחסית שניתן לשגר לא רק ממפציץ ענק דוגמת הבי-52 אלא גם ממטוסי קרב. הניסוי לפני מספר שעות וגם כאלה שנערכו בעבר, מוכיחים כי ארה"ב מתקרבת ליכולת של "תקיפה גלובלית" . מומחים אומרים כי כאשר יסתיים פיתוח הכלי הוא יוכל להגיע תוך דקות מארה"ב לכל יעד בטווח של עד 12 אלף ק"מ ולפגוע במטרה.

בארה"ב יש כרגע ויכוח אם לחמש את האיקס-51 בראש נפץ כלשהו או להסתפק בעוצמה הקינטית של הפגיעה שלו במטרה. פגיעה במהירות כזו של גוף מתכתי היא הרסנית מאוד ותשמיד כמעט כל מטרה. האמריקנים מבינים את הצורך ביכולת תקיפה גלובלית והלכו על פתרון חכם, ייחודי שיתן להם לפחות בעתיד הנראה לעין, עדיפות על פני כל אויב אפשרי. במקביל כאמור נמשך כאמור הוויכוח אם לצייד את הכלי החדיש בראש קרבי. נראה כי בסופו של דבר יציידו אותו בראש קרבי מסוג מיוחד שיגביר את הקטלניות שלו אבל רק בתחום המטרה שנבחרה.

קולות של דאגה מהפרויקט האמריקני נשמעו כבר בעבר במוסקבה, אבל נראה כי בוושינגטון מבינים שהם חייבים להיות בעלי יכולת תקיפה גלובלית מהירה. האיומים של איראן וקוריאה הצפונית נלקחים ברצינות אצל מומחי הפנטגון, גם אם זה לא נראה כך בדברים שיוצאים מהבית הלבן. לפי קצב הפיתוח נראה כי תוך כחמש שנים תהיה לארה"ב יכולת ראשונית של תקיפה גלובלית בכלי טיס שהוא תערובת ייחודית של טיל ומטוס המבוסס על טכנולוגיה ידועה שלא הבשילה עד השנים האחרונות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית