מערכת "חץ דורבן" דוהרת קדימה

למרות שבצה"ל בחרו לצייד את הטנקים במערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח", בתעש מאמינים במערכת שלהם – "חץ דורבן" – והיא כנראה תהיה מבצעית ב-2013
מערכת "חץ דורבן" (צילום: תעש)

התעשיה הצבאית ממשיכה בפיתוח מערכת "חץ דורבן" להגנה אקטיבית על טנקים ונגמשים כבדים. החברה רואה שוק פוטנציאלי גדול עולם וזאת למרות שצהל בחר לצייד את טנקי המרכבה של במערכת מדגם "מעיל רוח" של רפאל. בעוד שהמערכת של רפאל מבצעית, המערכת של תעש עדיין בפיתוח. במערכת הביטחון היה רעיון לשלב בין היכולות השונות של שתי המערכות אבל הוא כנראה לא יבוצע.

לדברי מקורות במערכת הביטחון למערכת "חץ דורבן" יש כמה יכולות שמגדילות את יכולת המערכת בעיקר מבחינת סוגי הטילים שהיא יכולה ליירט גם אם הם משוגרים מקרוב מאוד. במערכת הביטחון מאשרים גם כי המערכת של תעש תהיה זולה יותר מזו של רפאל אבל מסבירים כי היה חשוב לצייד במערכת את טנקי המרכבה והיא כבר מנעה פגיעה בכמה טנקים.

כאמור למרות שצה"ל לא מנהל כרגע כל מגעים על רכישת המערכת של תעש, החברה ממשיכה לפתח אותה מתוך הנחה שיהיה לה שוק בעולם. במערכת הביטחון אומרים גם כי את המערכת של תעש ניתן להתקין על הטנק או הנגמש כמערכת ADD ON מבלי שיש צורך לבצע שינויים בטנק או הנגמש.

כאמור הרעיון לשלב בין שתי המערכות הוקפא ולא מתקיימים כל מגעים בענין. אבל למרות זאת, הפרויקט של פיתוח מערכת "חץ דורבן" נמשך כאשר המאמץ יהיה להציעה לצבאות זרים בעולם כולו. נראה כי הדגמות לצבאות זרים יערכו כבר בסוף שנה זו. במקביל נמשך המאמץ להכניס את המערכת לשימוש בצה"ל. 

מערכת "חץ דורבן" של תעש נוסתה כבר על נגמ"ש ה"נמ"ר" ולפי דברי המקורות במערכת הביטחון היא תהיה מבצעית במהלך שנת 2013 .

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית