אסד שומר על עצמו

לדברי אל"מ (מיל') פסח מלובני אם הדיווחים שאסד העביר נשק כימי לשדות תעופה הם נכונים, מדובר בסך הכל בניסיון לגונן על הנשק ולא במטרה להעבירו לחיזבאללה או לתקוף את ישראל
תרגיל פיקוד העורף (צילום: מאיר אזולאי)

"כל מנהיג היה נוהג בצורה הזו. אסד פועל לוודא שהנשק לא ייפול לידיים לא נכונות" אומר אל"מ (מיל') פסח מלובני, איש מודיעין לשעבר וכיום חוקר תולדות צבאות ערב והיסטוריה צבאית, ביחס לדיווחים כי אסד מעביר חלק מהנשק הכימי שברשותו לשדות התעופה שבגבולות המדינה.

לדברי מלובני את הדיווחים האלה גם יש לקחת בערבון מוגבל. "השלטון הסורי לא מתכוון להעביר למישהו נשק אלא יותר מעוניין לשלוט עליו שהוא לא ייפול לידי המורדים, ושדות התעופה יחסית מוגנים. החשש הכי גדול של אסד הוא מכך שהמורדים ישתלטו על הנשק ויעשו שימוש נגדו או שהוא יואשם בכך שהוא אפשר לנשק להגיע לידיים לא רצויות, כגון לגורמים מאל קעידה.

"אני לא בטוח שבאמת קיימת כוונה להעביר את הנשק לחיזבאללה, אלא יותר בישראל מנסים להרתיע את אסד כדי שהוא כלל לא יעלה על דעתו אפשרות כזו. אם החיזבאללה ירצו מאגרי נשק כימי הם יכולים לקבל את זה גם מאיראן".

מה זה אומר מבחינת ישראל אם הנשק ייפול בידי המורדים? 

"אני לא מאמין שבמצב הנוכחי המורדים ירצו לעשות שימוש בנשק הזה כנגד נגד גורמים חיצוניים, כולל ישראל, כי כרגע הם נהנים מתמיכה עולמית רחבה. גם אסד לא יעשה שימוש בנשק בשלב הזה, הוא מרגיש עדיין חזק מאוד וכל עוד שהוא מרגיש חזק הוא לא יעשה שטויות. הוא גם אמר שאינו יעשה שימוש בנשק אלא אם ייתקל ב'תוקפנות חיצונית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית