רימוני יד משוויץ נמצאו בסוריה

שווייץ חוקרת כיצד הגיעו רימוני היד (מתוצרת מקומית) לידי כוחות הלוחמים בסוריה. ישראל צפויה לבקש לבחון את תוצאות התחקיר
רימוני היד מתוצרת RUAG (צילום: אתר חברת RUAG)

ישראל צפויה לבקש משווייץ את תוצאות החקירה על נסיבות הימצאות רימוני יד מתוצרת שוויץ בידי כוחות לוחמים בסוריה. מדובר ברימוני יד מתוצרת חברת RUAG השווייצרית אשר לה קשרים הדוקים עם תעשיות ביטחוניות ישראליות.

תחילת הפרשה בשנת 2003 אז נמכרה כמות של 225 אלף רימוני יד לאיחוד האמירויות. לאחרונה נתגלו רימונים מדגם זהה בידי כוחות לחימה במסגרת ההתקוממות העממית בסוריה. השווייצרים מבקשים לחקור כיצד הגיע נשק שנמכר לאיחוד לידי גורמים עויינים בסוריה. בעקבות הגילוי הוטל לזמן קצר אמברגו על מכירת נשק לאיחוד האמירויות. אמברגו זה הוסר בסוף השבוע האחרון.

ישראל דורשת לקבל את תוצאות התחקיר כדי לוודא שהסכמי "המשתמש הסופי" שחותמת שוויץ מקויימים. הסכמים כאלה חשובים מאוד שכן הם מבטיחים שנשק שנמכר למדינה א' לא מגיע למדינה ב'. במקרה הזה יש לדרישה משמעות רבה עוד יותר שכן שוויץ היא מדינה נייטרלית ויותר מכך תעשיית הנשק שלה משתפת פעולה עם ישראל במשך שנים רבות.

עם זאת, לא נראה שמעבר לדרישה לקבל את תוצאות התחקיר תדרוש ישראל פעולות נוספות או תנקוט בכאלה בעצמה שכן היחסים עם שווייץ מצוינים. כאן מעריכים כי הרימונים הגיעו לסוריה דרך סוחרי שרכשו עודפים של צבא שווייץ ולא בדרך אחרת. בישראל מעריכים כי בעקבות המקרה תחמיר שווייץ את הפיקוח על יצוא נשק מתוצרת מפעלים שלה.

חברת RUAG ייצרה בעבר את המל"ט מדגם "ריינג'ר" שפותח על ידי התעשייה האווירית. מל"טים אלה מופעלים כיום על ידי צבא שוויץ. על רקע הדברים יש לזכור כי כפי שכבר פורסם ב"ישראל דיפנס" צבא שוויץ רוצה להצטייד במל"טים מתקדמים יותר ושני המועמדים הם המל"ט מדגם הרמס -900 של אלביט מערכות והמל"ט מדגם הרון-1 של התעשייה האווירית. ועל כן חשיבות היחסים בין שני הצדדים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית