דילמת הנשק הסורי

האם המצב בסוריה מצריך מישראל לשנות את הגישה ביחס לתקיפת מאגרי נשק לא קונבציונאלי המוחזקים בידי גורמים עויינים. האלוף (מיל') גיורא איילנד מאמין שיש לבצע הערכה מחודשת
(תמונה: flickr Watchsmart)

בעוד שבסוריה נמשכים הקרבות המרים בין כוחות המורדים לצבאו של הנשיא בשאר אסד, בישראל מודאגים מגורלם של מאגרי הנשק הכימי של הצבא הסורי לאחר נפילתו של הנשיא העלאווי.

במיוחד עולה החשש כי נשק מסוג זה ומערכות נשק מתקדמות אחרות יועברו לרשותו של ארגון חיזבאללה בלבנון. "מה שקורה עכשיו בסוריה והסכנה שנשק כימי ייפול לידיים של חיזבאללה או לידיים של אל-קעידה או אפילו בידי המשטר העתידי (שמי יודע מה תהיה זהותו) – מחייב הערכת מצב חדשה", אומר האלוף (מיל') גיורא איילנד לישראל דיפנס. איילנד משמש כיום כחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובעבר עמד בראש המועצה לביטחון לאומי.

"המדיניות הישראלית במשך עשרות שנים נחלקה לשניים: כשיש סכנה שאוייב מתחמש בנשק גרעיני – אנו פועלים לסיכול ההתחמשות (כפי שפעלנו בעיראק ב-1981). בכל מקרה של התחמשות אחרת, בין של מדינה או ארגון, ובין אם מדובר בנשק קונבנציונאלי ונשק בלתי קונבנציונאלי – עד כה המדיניות שלנו הייתה לא לבצע מכה מקדימה", אומר איילנד.

להערכתו, כעת, בשל המצב בסוריה יש צורך לבצע הערכה מחודשת של מדיניות ישראל. "לאור האירועים, עולה השאלה האם לא נכון להעביר את הקו האדום (שעד עכשיו התייחס רק לנשק גרעיני) גם בקשר לנשק בלתי קונבנצניונאלי אחר – אם וכאשר זה שאמור להחזיק בנשק זה מועד להיות עויין מאוד או חסר אחריות.

"לישראל יהיה קשה מאוד, בטח היום וגם בעתיד, לתקוף אתרים של נשק כימי בסוריה כמעט ללא קשר למי יהיה הגורם שיחזיק בנשק הזה", מציין איילנד. עם זאת הוא אומר כי במידה והנשק יועבר לידי ארגוני הטרור בלבנון - "תהיה יותר לגיטימציה לתקוף שיירות של נשק כימי שיעבירו את הנשק לחיזבאללה". ובאשר לאפשרות של תקיפה שכזו, "אני מעריך שאם יהיה מודיעין מהימן, ואם תהיה יכולת מבצעית על ידי תקיפה של שיירה למנוע את העברת הנשק הזה, אז בניגוד לעבר – הפעולה הזאת תישקל ברצינות", הוא מוסיף.

שגריר סוריה לשעבר בעיראק, נוואף פארס, מבכירי העריקים ממשטרו של אסד אמר בשבוע שעבר כי ישנה אפשרות שאסד יעשה שימוש בנשק הכימי כלפי מתנגדיו. בראיון לרשת הטלוויזיה הבריטית ה-BBC הוא אף טען כי שמע דיווחים שכבר נעשה שימוש בנשק זה.

איילנד אינו מאמין שנשיא סוריה ינקוט טקטיקת פעולה שכזו. "אני לא מעריך שאסד יעשה שימוש בנשק הכימי כלפי אזרחיו. לא נגד אנשיו ולא נגד אחרים, קרי ישראל. הוא לא יעשה זאת מהרבה סיבות – חלקן אופרטיביות. יש פה פעולת הכנה מורכבת אשר בה מעורבים מאות אנשים ואני מניח שחלקם הגדול יירתעו מלממש פקודה כזאת (אם תגיע) – כי יבינו שהם יוגדרו כפושעי מלחמה אחרי לכתו של אסד. היכולת המעשית שלו בנשק זה הולכת וקטנה", מסכם איילנד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית