כמה הערות על הפיגוע בבורגאס

כמה הערות על הפיגוע בבורגאס

הפיגוע בבורגאס נעשה תוך ניצול נקודת התורפה העיקרית - השלב בו עולים התיירים לאוטובוסים שיסיעו אותם לבתי המלון. המזוודות מונחות על המדרכה וכולם מכניסים אותן לתוך תאי המטען התחתונים. אין דבר פשוט יותר מאשר "להוסיף" עוד מזוודה בבלגן המקומי הזה וכנראה שכך פעל המחבל או המחבלים אתמול. קשה למנוע מצבים כאלה אם אין באזור איש ביטחון עירני. שם לא היה כמו שאין בהרבה מקומות בשלב הזה. זה יחייב מחשבה נוספת ונקיטת אמצעים.

ביטול מיידי של 11 טיסות מנתב"ג ליעדים באזור הים התיכון ומזרח אירופה בעקבות הפיגוע בבורגאס הוא שליפה לא רצינית של "מומחי ביטחון" שרק רוצים לכסות את התחת שלהם ולהראות שהם עושים משהו. מה הקשר בין הפיגוע בבורגאס ובין יעדים אחרים באזור כל כך נרחב? למה לא ביטלו אמש טיסות מנתב"ג ללונדון, פריז או בנגקוק? מישהו פעל כאן בשליפה אמיתית שלא היה לה כל בסיס.

גם בבורגס היה אתמול כיסוי תחת. סגירת נמל התעופה המקומי אחרי הפיגוע לא היה קשור לשום דבר. הפיגוע אירע בצד הציבורי של הנמל ולא הייתה כל סיבה להפסיק את כל הפעילות האווירית. גם שם יש פקידים שלא מוכנים לקחת אחריות. כאן ביטלו טיסות. שם סגרו את נמל התעופה מה שגרם לבלגן גדול עוד יותר גם לישראלים שרצו לשוב מיד לישראל.

התיירות מישראל להרבה אתרים בעולם היא גורם משמעותי בכלכלה של אותן מדינות. בולגריה, גיאורגיה, ארמניה ואחרות. ישראל יכולה וצריכה לדרוש מהשלטונות של אותן מדינות להגביר את אמצעי הביטחון סביב הישראלים בעיקר בנקודות התורפה. כיום זה נעשה רק על בסיס של שיחות אישיות בין הממונים על הביטחון כאן ובאותן מדינות. ישראל חייבת לדרוש את זה תוך איום מרומז שאם לא תהיה אבטחה כזו, היא תמליץ לישראלים להימנע מלבקר באותן מדינות. זה נשמע חריג אבל מול המציאות זה צעד מתבקש.

משהו לא מסתדר כאן. עוד לפני שהעשן בורגאס התפזר, הפנה ראש הממשלה בנימין נתניהו אצבע מאשימה לאיראן. אם הוא יודע מיד אחרי הפיגוע כי איראן היא האשמה הגיוני שהוא ידע שמשהו כזה עומד לקרות שם. אם זה המצב מדוע לא יצאה אזהרת מסע ליעד הזה? אם היה ידוע שצפוי שם פיגוע מדוע לא הזהירו את שלטונות בולגריה. נשיאה של מדינה זו אמר הבוקר כי נציגי המוסד שביקרו בארצו לא מסרו אזהרה ברורה לגבי אפשרות של פיגוע שם. גם במקרה הזה נראה אנחנו נוטים ל"שליפות" מהירות שנראות לא טוב .

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית