הערכת מצב בעקבות החיסולים בסוריה

בעקבות חיסולם של שר ההגנה הסורי וגיסו של אסד בפיצוץ בדמשק, רא"ל בני גנץ יקיים הערכת מצב בהשתתפות בכירי המטכ"ל
אסד ושר ההגנה (ארכיון: AP)

האם הקרב בדמשק מגיע לכדי הכרעה?: הטלוויזיה הסורית הממלכתית מדווחת כי שר ההגנה וגיסו של אסד נהרגו בפיגוע התאבדות שאירע במרכז דמשק. על פי הדיווחים, מחבל מתאבד פוצץ עצמו במתקן ביטחוני בבירה במהלך פגישתם של בכירים במערכת הביטחון הסורית. בישראל שומרים על דריכות לאור האירועים האחרונים בסוריה. הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ מקיים הערב הערכת מצב בהשתתפות בכירי המטה הכללי.

הפיגוע, בו על פי הדיווחים מדמשק, נפגעו עוד מספר קצינים בכירים, התרחש על רקע קרבות קשים שמנהלים כוחות המורדים וכוחות הצבא הסורי ברחובות הבירה מזה ארבעה ימים. על פי דיווחים כלי התקשורת הערביים המחבל שהתפוצץ היה אחד משומרי ראשו האישיים של אסד. על פי דיווחים נוספים עם ראש המנגנון לביטחון לאומי, הישאם בחתיאר, נהרג.

על פי ארגוני האופוזיציה במדינה הנשיא בשאר אסד הורה לצבא לפתוח באש מסוקים אל עבר שכונות שנפלו בידי המורדים. הלחימה בסוריה החלה לפני כשנה וחצי, במקביל להתעוררות "האביב הערבי" במדינות רבות במזרח התיכון. המורדים דורשים את התפטרותו של הנשיא אסד וקיום בחירות חופשיות במדינה. אסד עצמו, מנגד, טוען בראיונות לכלי תקשורת מערביים כי הוא אינו אחראי למצב במדינה.

מספר ההרוגים במדינה הולך וגדל מיום ליום. על פי מקורות מסויימים הוא עומד על כ-17 אלף בני אדם מאז החלה ההתקוממות העממית. אתמול התראיין שגרירה לשעבר של סוריה בעיראק, מהאנשים הבולטים ביותר שערקו עד כה ממחנה אסד. לטענתו "אסד הוא זאב בודד ולא יהסס לעשות שימוש בנשק כימי כדי לשרוד". בישראל ובמערב הביעו בעבר כבר חשש כי מאגרי הנשק הכימי של המשטר הסורי יועברו לידי חיזבאללה בעקבות הידרדרות המצב.

"אסד לא ישרוד"

אתמול התייחס ראש אגף המודיעין בצה"ל, האלוף אביב כוכבי, בסקירה ביטחונית בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, לנעשה בזירה הסורית. ראש אמ"ן העריך כי "אסד לא ישרוד את ההתקוממות, גם אם זה ייקח עוד זמן". ראש אמ"ן הוסיף כי 13 אלף חיילים וקציני ערקו מצבא סוריה וכי בין 60 ל-70 קצינים סורים בכירים חוסלו על ידי האופוזיציה. הערכת אמ"ן מדברת גם על התקפות מצד האופוזיציה על מתקנים אסטרטגיים של הממשל, לרבות כוחות צבא ומשטרה, מבני ממשל ואישים פוליטיים.

"אנחנו לא מזהים אופוזיציה מאורגנת שמנסה להוביל את ההתקוממות. ישנו ריבוי של קבוצות הנבדלות ביניהן באידיאולוגיה. הצבא הסורי פועל באופן הברוטאלי ביותר, דבר שמצביע על ייאוש משום שהם לא מוצאים פתרון יעיל אחר לדיכוי המהומות", העריך. האלוף כוכבי ציין כי נסראללה ואיראן נערכים ליום שאחרי נפילת משטר אסד, שבצה"ל ישנו חשש ברור מזליגת נשק אסטרטגי מסוריה לידיהם. להערכתו, "בלבנון יש כיום בין 70 ל-80 אלף רקטות שעשויות להגיע לישראל. נמשכת הברחת הרקטות מאירן ללבנון". עם זאת טען כי "האפשרות לעימות של ישראל עם סוריה, כמדינה, היא בסבירות נמוכה, גם כמוצא אחרון של אסד". עוד ציין ראש אמ"ן כי "אסד הוציא הרבה מכוחותיו מהגולן לאזור דמשק כי הוא לא חושש לעימות עם ישראל".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית