טורקיה תבחר בקרוב מערכת הגנה נגד טילים

לפני אירועי המרמרה למערכת החץ הישראלית היה סיכוי גבוה לזכות במכרז ששווה מיליארדי דולרים
טיל "חץ 2" בניסוי

חלום ישראלי שנגוז ומשחק טורקי קשוח מול ארה"ב, כך ניתן לתאר את מה שקורה בימים אלה כאשר טורקיה מתחילה לבחור מערכות ההגנה נגד טילים שיגנו עליה במקרה של מתקפה, במסגרת עסקאות בשווי של מיליארדי דולרים.

בעבר בעת תור הזהב ביחסים בין ישראל וטורקיה היו מחשבות על כך שטורקיה עשויה להיות המדינה הראשונה שתרכוש את מערכת הטיל נגד טילים "חץ" מתוצרת ישראל. לצורך יצוא המערכת יש צורך באישור אמריקני, שכן וושינגטון מימנה חלק מהפיתוח, אך טורקיה חברה בנאט"ו והכל הצביע על כך שלעסקה כזו יש סיכוי לא רע. עם זאת, כל זה נעלם עם חיסול היחסים עם טורקיה בעקבות משט המרמרה.

עתה מתחילה טורקיה מהלך של בחירת מערכת להגנה מפני טילים בליסטיים, מדובר על מכרז שהיקפו יהיה כמה מיליארדי דולרים וכל היצרניות הזרות נערכות וביניהן חברות מובילות מארה"ב ואירופה אך גם מרוסיה וסין.

הצעד הזה לא מפתיע משקיפים בישראל שכן טורקיה נוהגת במדיניות של "ללכת עם ולהרגיש בלי". היא אמנם חברה בנאט"ו אבל "עושה מה בראש שלה". הפניה לרוסיה וסין מרגיזה את ארה"ב אבל נראה כי אין בכוחה למחות נגד זה.

הטורקים לא יבחרו במערכות רוסיות או סיניות בגלל נחיתותן ובגלל חוסר יכולתן "לדבר" עם מערכות אחרות של חברות בנאט"ו, אבל הבדיקה תביא לתחרות גדולה עוד יותר וגם תהווה עוד דרך שבה טורקיה תראה לארה"ב כי היא לא כבולה אליה בשום התחייבות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית