אלתא תציג ביורוסאטורי את "סלע ירוק" - מערכת ניידת לאיתור ויירוט רקטות וארטילריה

החברה תציג מגוון מערכות המיועדות לשימוש יבשתי, המבוססות על המכ"מים שלה. עוד תוצג בתערוכה מערכת "גרניט שחור" המספקת מודיעין לכוחות קרקע
מערכת "סלע ירוק" (צילום: אלתא)

הנוכחות הגדולה של התעשייה האווירית בתערוכת יורוסאטורי, שתיפתח בשבוע הבא בפריז, מעידה על ההבנה שתחום היבשה הולך להביא לשוק הבינלאומי תקציבי רכש גדולים בשנים הבאות.

אלתא, חברת הבת של התעשייה האווירית, הקימה מפעל שעוסק במערכות בתחום היבשה. אלתא תציג בתערוכה מגוון של מערכות שהותאמו לשימוש יבשתי. בין היתר תציג אלתא את מערכת "סלע ירוק". מדובר במערכת טקטית, ניידת ועצמאית, המיועדת ליירט רקטות, ארטילריה ומרגמות. היא מתוכננת לעמוד בדרישות המבצעיות של כוחות קרקע, כולל הגנת הכוחות, מתן תגובה מהירה לפעולות תקיפה של האויב וכן תיקון של אש-נגד ידידותית.

המערכת המותקנת בכלי רכב בעלי עבירות גבוהה, כוללת מכ"ם דו-ערוצי, לרכישה ועקיבה אחר נתיבי המעוף של חימוש בליסטי, כולל רקטות, פגזי ארטילריה ופצצות מרגמה. מערכת "סלע ירוק" מאתרת את נקודת השיגור של החימוש ומחשבת את נקודת הפגיעה שלו. אם המערכת מאתרת כי קיים איום על כוחות ידידותיים, נשלחת הודעה למרכז הבקרה האזורי, למערכת היירוט, ולכוחות אשר נועדו לפעול נגד מקור האיום. המערכת היא למעשה גירסה מוקטנת של המכ"ם המשרת את מערכת "כיפת ברזל" של רפאל.

חשיפה שנייה תהיה של מערכת מערכת "גרניט שחור" זו היא מערכת תצפית מודולארית, ניידת וקלת-משקל לפעולה ביום- ובלילה, שנועדה לפעול באזורים קשים לגישה ולספק לכוחות הקרקע מודיעין בשדה הקרב. כלי הרכב הנושא את המערכת מגלה, מזהה ועוקב אחר מטרות בשטח הנמצא תחת מעקב. על ידי עיקוב רציף אחר תנועת המטרות, יוצרת המערכת תמונת מצב בזמן אמיתי. מערכת חיישנים, הכוללת מכ"ם לגילוי תנועה, משולב בחיישן אלקטרו-אופטי ליום ולילה, חיישני מודיעין תקשורת וחיישן איתור מקור הירי, מספקים את המידע הנדרש למקבלי ההחלטות. השילוב בין מספר סנסורים מבטיח גילוי מהיר יותר של האיומים. העובדה שהמערכת מורכבת על טרקטורון מאפשרת להציבה במהירות באזוןרים בהם קיימים איומים. כל המערכות האלה ואחרות מבוססות על המכ"מים של אלתא ועל שילוב של חיישנים אחרים אתם.

מערכת שלישית היא מערכת מכ"ם להגנה אווירית לטווח קצר ביותר. המערכת מגלה ועוקבת אחר מטרות רבות בעלות שטח חתך מכ"מי (שח"ם) נמוך, כולל מטוסי קרב מנמיכי-טוס, מל"טים ומטוסים זעירי-משקל, ומסוקים מרחפים. המערכת מספקת תמונת מצב אווירית בזמן אמת, ומאפשרת בכך למפקדים בשדה ליזום תגובה הולמת לכל איום. התחזית של גידול בביקושים למערכות קרקעיות מבוססת על העובדה שהרבה צבאות מאוימים כיום על ידי מרגמות ורקטות. הצורך לאכן את נקודת השיגור הפך לבעל חשיבות עליונה.

כך למשל אלתא מציעה את המערכות למשימה של הגנת בסיס. מערכת אחת כזו יכול לתת לחיילים בבסיס התראה מוקדמת על ירי רקטות ומרגמות. אבל לא רק התראה מספקת אלתא. היא פיתחה גם אמצעי נגד שיכולים למנוע את הפגיעה. אחת המערכות מגלה את השיגורים או הירי אבל במקביל מפזרת עשן בגזרה ממנו מצפים לפגיעה . העשן הזה אמור לשבש את התקשורת מבוססת האינפרה אדום שמחברת את הטיל למשגר שלו וכך משבש את מעופו. המערכת נותנת גם התראה של כ-20 שניות על שיגור מה שמאפשר לחיילים לנקוט בכמה פעולות שיקטינו את הפגיעה בהם.

המערכות של אלתא מצויות כבר בשימוש בהרבה מדינות בעולם. רוב הלקוחות חסויים אבל אחד מהם שפרסם את עובדת השימוש הוא משמר הגבול האמריקני המפטרל לאורך הגבול עם מקסיקו. על עשרות כלי רכב של המשמר מותקנת מערכת מכ"ם של אלתא המגלה אנשים המנסים לעבור את הגבול.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית