"אלביט מציעה לצה"ל תותח חדש ביחד עם BAE"

מפעל סולתם של אלביט מערכות מפתח סוג חדש של מערכות ארטילריה. עמוס מתן, מנהל המפעל וסמנכ"ל חטיבת היבשה בקבוצה: "צריך דיוק, ניידות גבוהה ועלויות נמוכות"

אטומס (צילום: אלביט מערכות)"הנטייה בהרבה צבאות היא לראות את מערכות הארטילריה ככאלה שיכולות לעבוד שנים ארוכות ללא שדרוגים רציניים", אומר לישראל דיפנס עמוס מתן, סמנכ"ל חטיבת היבשה באלביט מערכות, שמונה לעמוד בראש מפעל סולתם שנרכש על ידי הקבוצה בשנה שעברה.

"זה משתנה לאט, אבל בבירור. הצורך בניידות גבוהה, עלויות נמוכות יותר, גמישות תפעולית, ובעיקר דיוק ומגוון תחמושות, מחלחל לפיקוד הבכיר של הרבה צבאות".

הראיון עם עמוס מתן נערך על רקע עליית קרנה של הארטילריה בישראל ובעולם, שמתבטאת גם בתכניות של צה"ל להצטייד בתותח מתנייע חדש בקוטר 155 מ"מ וקליבר 52.

למרות העובדה שמערכות נשק חכמות החליפו רבות מהמשימות של חיל התותחנים בעולם, הארטילריה עדיין מהווה גורם חשוב בפעילות של כוחות הקרקע. דווקא בעימותים האחרונים בישראל, כגון מבצע "עופרת יצוקה" בחורף 2008-2009, הוכח שוב כי ארטילריה המתקדמת לא איבדה את חשיבותה.

סולתם מפתחת ומייצרת מערכות ארטילריה במשך עשרות שנים. כמו כל תעשיה ביטחונית אחרת בישראל, היא נאלצה להתמודד עם העדיפות שניתנת בצה"ל לרכישת מערכות נשק מתוצרת ארצות הברית, מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי (שבהם לא ניתן לעשות שימוש לטובת רכש מקומי).

סולתם מחדשת בימים אלה את קווי הייצור שלה ביוקנעם, ועובדה זו מוכיחה עד כמה הארטילריה נתפסת כמנוע צמיחה חשוב לחברת האם, אלביט מערכות.

סולתם זיהתה את ההתעוררות בתחום הארטילריה כבר לפני מספר שנים אבל נראה כי כעת מתקרבת נקודת המפנה האמיתית: בשנים האחרונות היא פיתחה סוג חדש של מערכות ארטילריה וכעת היא מנסה למכור אותן לצבאות שונים ברחבי העולם. יש כבר כמה הצלחות אבל נראה כי השוק הפוטנציאלי גדול מאוד.

"נשק מתקדם במחיר טוב"

התותח הנפוץ ביותר בעולם, בקוטר 155 מילימטר, הוא ה- M109 האמריקני, המצוי גם בשימוש צה"ל כבר כמעט 40 שנים.

עמוס מתן הוא לא היחיד המחזיק בדעה כי יש ל"נער" את סד"כ התותחים בצה"ל. בראיון שראה אור בגיליון מספר 6 של ישראל דיפנס, אמר קצין התותחנים הראשי בצה"ל, תא"ל דוד סויסה, כי החיל מעוניין בפלטפורמה חדשה. "כל עוד יקשיבו לי, אני לא אמליץ לאף אחד לשדרג תומ"תים בני 40 שנה. התומ"תים האלה מתפרקים, זה כמו רכב ישן שתנסה לשדרג אותו". רכישת תומ"ת חדש לצה"ל צפויה לעלות במסגרת הדיונים על תכנית רב שנתית לחומש בין 2013-2017, שיתחילו בצה"ל בקרוב.

בסולתם אומרים כי כדי לשבור את מעגל השמרנות "צריך משהו חדש". החברה פיתחה את מערכת ה"אטמוס", תותח המורכב על משאית בעלת עבירות גבוהה. יש בו שילוב בין פלטפורמה זולה יחסית עם מערכת נשק מתקדמת ממוחשבת.

את מערכת ה"אטמוס" ניתן להתקין על משאיות שונות, והדבר מאפשר גמישות רבה. על המשאית מתקינים את כל הדרוש לתותח, כולל מערכת בקרת אש ומערכת ליצירת חשמל הדרושה להפעלת כל מערכות העזר. מערכת ה"אטמוס" היא מודולארית, מה שמאפשר להתקין אותה על כל פלטפורמה לפי דרישת הלקוח.

"הצורך בטווח מוארך, בניידות ובכושר עבירות ברור. זה אפילו יותר קריטי במדינות בהן תנאי השטח מגבילים מערכות ארטילריה המותקנות כיום על תובות של טנקים, סידור מקובל מאוד בעשרות השנים האחרונות גם בצה"ל", אומר מתן.

המערכות המיועדות לאיתור מקורות האש הארטילרית, מחייבות את כוחות צוותי התותחים לשנות את מיקומם במהירות ולעתים תכופות, כדי שלא להיפגע מאש נגדית ממקורות שונים.

כשאומרים כיום תותח, הכוונה היא למערכת מתקדמת ביותר המורכבת מהטענה אוטומטית של פגזים וממערכת המסייעת להשיג דיוקים גבוהים במגוון של תנאים. המערכת עושה שימוש, בין היתר, ביכולת לחשב את הסטייה של פגז ראשון ומיד אחריו לירות ביתר דיוק.

למערכת ה"אטמוס" יש מחשב טקטי, מערכת ניווט אינרציאלית (INS), מערכת מכ"ם לבדיקת מהירות הלוע של התותח ומערכות ראייה ליום ולילה כדי לאתר מטרות באופן עצמאי. בצה"ל בחנו את המערכת, אך ההעדפה העקרונית, נכון לעכשיו, היא לתותח מתנייע, שיהיה מותקן על נגמ"שים עם מערכת זחלים, רצוי מסוג ברדלי, שניתן לרכוש מהעודפים האמריקאיים.

בנקודה הזאת נכנס לתמונה, שוב, השיקול של שימוש בכספי הסיוע הביטחוני האמריקני. חברת BAE האמריקאית פיתחה תותח חדיש בקוטר 155 מילימטר, 39 קליבר. התותח הזה מצוי כיום בבדיקות בצבא ארה"ב והוא מוצע עתה גם לצה"ל.

באלביט מערכות מנסים לנטרל את המלכוד של הסיוע הביטחוני, והפעם נקטו בשיטה של "אם אתה לא יכול לנצח אותם הצטרף אליהם". סולתם חברה לתאגיד האמריקאי הענק, ששמח לקבל את הידע המבצעי הגדול של צה"ל, שמוצא ביטוי בתוצרת של סולתם.

"אנחנו מציעים יחד תותח אחר מזה שפיתחו האמריקאים. מדובר במשהו חדש לגמרי שיענה לדעתנו על הדרישות של ארה"ב, של צה"ל וגם של צבאות רבים אחרים", אמר מתן, מבלי לפרט מעבר לכך.

מכרז על תותח חדש בארה"ב צפוי לצאת אל הפועל בשנה הבאה. אם תיבחר בו המערכת של BAE, בשיתוף אלביט מערכות, יגדלו הסיכויים שגם צה"ל ירכוש אותה, בסופו של דבר, בכספי הסיוע הביטחוני האמריקניקרדום.

גם מרגמה מדויקת

"חטיבת היבשה של אלביט מערכות מציעה כיום פתרון ארטילרי כולל לכוחות היבשה. האפשרות של יחידת תותחנים לקבל מידע עדכני מכל חיישן, באוויר ביבשה או בים, הופך את התותח הבודד לכלי קטלני ומדויק מאוד. הפגזים ברוב המקרים פוגעים במטרה בדיוק קטלני מיד עם התחלת הירי", אומר עמוס מתן.

גם המרגמות, מתברר, לא איבדו את ערכן המבצעי. בכמה מלחמות בשנים האחרונות, לא רק בישראל, התברר כי המרגמות המתקדמות הן כלי עזר חשוב לכוחות היבשה הנעים בשטח.

סולתם מייצרת מרגמה מתקדמת מסוג "קרדום", בקוטר 120 מ"מ. המרגמה מותקנת על כלי רכב כמו "האמר" או נגמ"ש, ומאפשרת ירי ללא פריקה, מתוך הרכב עצמו. מערכת שיכוך מיוחדת מאפשרת את החיבור הזה. המערכת סופגת את הרתע האדיר של המרגמה והופכת אותה לכלי נייד, הנע בשטח עם כמות פגזים צמודה גדולה יחסית.

לדברי מתן, מערכת ה"קרדום", המצויה בשימוש הצבא האמריקאי, הוכיחה את יכולותיה בעיראק ובאפגניסטן. גם צה"ל דיווח על תוצאת טובות במהלך מלחמת לבנון השנייה ובמבצע "עופרת יצוקה" והחליט באחרונה להזמין כמות נוספת של "קרדום" לשימוש כוחות החי"ר.

על פי פרסומים זרים, המערכות של סולתם נמכרו כבר לכמה מדינות נוספות, פרט לארה"ב. מה שסייע למכירה זה השילוב בין הניסיון העצום של "סולתם" הוותיקה עם הידע של אלביט מערכות בתחום מערכות בקרת אש.

עם ההשקעות המתוכננות במערכי ייצור חדשים במפעל ביוקנעם, "סולתם" הופכת להיות אבן יסוד חשובה מאוד בחטיבת היבשה של אלביט מערכות. היא גם יודעת לקחת מערכות שפותחו במזרח אירופה, בעיקר בתקופת ברית המועצות, ולהתאימן לצרכים החדשים.

"אנחנו בית מערכות יבשה עם מגוון של יכולות מוכחות. אין ספק שמה שאנחנו מציעים אלו מערכות שמקומן הוא לא בהיסטוריה של שדה הקרב, אלא דווקא בעתיד", אומר עמוס מתן.

***
תמונות:
אטומס (צילום: אלביט מערכות)
קרדום

הכתבה פורסמה בגיליון השביעי של המגזין ישראל דיפנס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית